• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    minorXthreat skrev 2012-02-11 16:50:59 följande:
    personer med piercings är per definition drägg alltså? likaså homosexuella? Som du tidigare heller inte tyckte skulle jobba med barn.
    Homosexuella är inte nödvändigtvis drägg (det är två olika saker och två olika problem), och jag sa inte att de inte skulle arbeta med barn. Jag sa ungdomar.
    Det förekommer nämligen några fall per år, då kvinnliga lärare förför unga pojkar, respektive manliga lärare förför unga flickor. Detta är tillräckligt illa som det är. Vi behöver inte dessutom lärare som lurar/pressar ungdomar av samma kön in i en onaturlig livsstil  - vilket är ännu värre!

Dessutom tror jag att en homosexuell lärare kan vara skadlig för tonåringars utveckling av sin sexualitet, även om det inte "händer något" på riktigt. Det är ju jättevanligt att unga flickor svärmar för sin manlige lärare, t.ex.. Och kanske känner han något tillbaka - men säger i normalfallet inget.... men känslorna finns där, och en liten stilla flirt försiggår, och flickorna känner nya och spännande känslor i det fördolda och dagdrömmer om att ha sex med läraren... Senare går de vidare till att älska en jämnårig pojke, som de kan bli tillsammans med på riktigt, och läraren blir bara ett fint minne.

Men om vibbarna och flirten skulle utgå från en kvinnlig lärare till en flicka eller två i klassen i stället, så skulle det kunna skada flickorna tror jag. Så att de blev osäkra på sin egen sexualitet.

Handlar det dessutom om institutioner där personalen har tillgång till eleverna i deras hemmiljö, så blir riskerna naturligtvis ännu större. T.ex. på ungdomshem, HVB-hem och liknande där ungdomarna även sover.
  • spirituality
    Merwinna skrev 2012-02-11 17:02:15 följande:
    Homosexuella är inte nödvändigtvis drägg (det är två olika saker och två olika problem), och jag sa inte att de inte skulle arbeta med barn. Jag sa ungdomar.
    Det förekommer nämligen några fall per år, då kvinnliga lärare förför unga pojkar, respektive manliga lärare förför unga flickor. Detta är tillräckligt illa som det är. Vi behöver inte dessutom lärare som lurar/pressar ungdomar av samma kön in i en onaturlig livsstil  - vilket är ännu värre!

Dessutom tror jag att en homosexuell lärare kan vara skadlig för tonåringars utveckling av sin sexualitet, även om det inte "händer något" på riktigt. Det är ju jättevanligt att unga flickor svärmar för sin manlige lärare, t.ex.. Och kanske känner han något tillbaka - men säger i normalfallet inget.... men känslorna finns där, och en liten stilla flirt försiggår, och flickorna känner nya och spännande känslor i det fördolda och dagdrömmer om att ha sex med läraren... Senare går de vidare till att älska en jämnårig pojke, som de kan bli tillsammans med på riktigt, och läraren blir bara ett fint minne.

Men om vibbarna och flirten skulle utgå från en kvinnlig lärare till en flicka eller två i klassen i stället, så skulle det kunna skada flickorna tror jag. Så att de blev osäkra på sin egen sexualitet.

Handlar det dessutom om institutioner där personalen har tillgång till eleverna i deras hemmiljö, så blir riskerna naturligtvis ännu större. T.ex. på ungdomshem, HVB-hem och liknande där ungdomarna även sover.
    Är du på riktigt?
  • minorXthreat

:0
    det är sällan jag blir stum, men du är så långt ute på den konservativa högerkanten så det är verkligen ingen idé att diskutera med dig.
    Du har inget stöd i någon som helst forskning i något som helst område och är ett praktbevis för hur skadligt det är när människor bara tycker utan att ha något på fötterna. 
  • kiara

Jag tycker du ska behålla din piercing! Skulle du ha ytterligare 18 piercingar så tycker jag du ska behålla dem också! Mina barns framtida lärare för se ut precis hur de vill bara de är trevliga personer!

• Wicked113

SKÄMS TA MIG FAN! Året är 2012, inte 1936!!
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 15:56:16 följande:
    Fast att företagen inte vill ha anställda med tatueringar och piercingar, har ju en ORSAK. Om de inte visste att kunderna skulle fly till andra flygbolag, advokatbyråer, mäklarfirmor, banker, hotell o.s.v., så skulle de ju inte ha en sådan regel - eller hur..? De vill väl som alla andra, ha så många kandidater att välja mellan som möjligt. Det är liksom inte taget ur luften.

Och om folk inte vill åka flyg med personal som har tatueringar och piercingar, så är det inte JÄTTElångsökt att påstå att de känner sig illa berörda av att se det även i andra sammanhang...
    Dels handlar det om vana. Vi är vana att se flyg och bankfolk på ett särskilt sätt.
    Flygpersonal har dessutom uniform vilken alltid omfattas av ett reglemente där alla förväntas se likvärdiga ut samt i huvudsak representera sitt yrke. Så länge vi inte har skoluniform kan du inte jämföra skola med uniformerade yrken/arbetsplatser. Om du däremot kollar på andra uniformerade yrken hittar du ungefär samma regler, lite beroende på vad yrket kräver.

Vad det gäller banker verkar man ha lättat på klädkoder under de senaste 10 åren, i alla fall för kvinnor. Mäns klädsel är och har länge varit mer konservativ, vilket ligger i hela samhällets kultur.
  • Wile

Arbetar själv som lärare i förskoleklass och försöker få barn. Jag arbetar med människor som har både tatueringar och percing och tycker det är helt ok!!
    Om vi som lärare inte kan lära och visa att det är ok att se olika ut och vara olika hur ska då barnen kunna få känna att det är ok att ha olika tankar, åsikter och utseende?!
    Fram för fler olikheter i förskola och skola!!

• Miew

Har en kompis som är lärare som har tatueringar, piercings och ny hårfärg varje månad. Ungarna älskar honom, sköter sig exemplariskt på hans lektioner. Så om du nu bara har en piercing så tycker jag att den kan du gott behålla

• Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-11 16:46:41 följande:
    Ja, kommunerna måste ju anställa vad som helst, på grund av den låga statusen, de dåliga lönerna och de dåliga personalförmånerna... Just därför borde skolan bli statlig. Då skulle man kunna välja bort det värsta drägget...
    De jag i första hand skulle vilja ha bort från skolorna är sådana med din trångsynta inställning.
    Nästa steg är att få ut barnen från din inskränkta värld till den stora, verkliga världen.
  • Capt Janeway
    Merwinna skrev 2012-02-10 18:01:59 följande:
    Jag tycker att det är väldigt olämpligt, faktiskt. Som lärare ska du representera vuxenvärlden och vara ett gott föredöme. Dessutom kan du råka ut för, att eleverna inte respekterar dig - för att de inte ser dig som en vuxen, utan som en ungdom på samma nivå som de själva.
    Men herregud! Välkommen till nutiden!

Mitt barns lärare får gärna vara tatuerade, piercade och ha grönt hår, oavsett ålder!

Det är väl bättre att lära barnen att utseendet inte avgör hur man är som person? 
Svar på tråden Lärare med piercing?