• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Miss Cee

Jag kan bara säga att om jag fick höra talas om att en förälder/några föräldrar gått på en lärare/förskolepersonal som jobbar i närheten av min son, för att denne har piercings eller tatueringar eller för den sakens skull är homosexuell, så skulle jag riva upp himmel och jord för att stötta den läraren och visa att inte alla är så inskränkta och rent ut sagt korkade.

Jag garanterat att för varje person som har problem med en piercing på en förskollärare så finns det 10 som inte säger något enkom för att de inte ens noterar det, och att det verkligen inte är en grej. Och att om alla blev tillfrågade så skulle de som brydde sig vara försvinnande få.

Ordet
  • Lilly mama

Lite underlig fråga, tycker jag, men saker kanske ser olika ut på olika ställen i landet. Min favvo"fröken" på ungarnas dagis är en kille med blingörhänge och tatueringar. Han ser väl ut lite som en bad boy, men är en stor härlig nallebjörn som verkligen älskar att jobba med barn. Så för min del är piercing inget hinder. Skulle du tatuera in ett hakkors i pannan hamnar saken i ett annat läge, men då inte främst pga tatueringen som sådan...

• splink
    Merwinna skrev 2012-02-15 17:31:35 följande:
    Ja, då är han väl skicklig med täckstiftet, då...
    Han kanske har ett i fickan, utifall det skulle vara så att nån såndär extremkonservativ galning skulle få för sig att åka med emirates! Vem vet, du kanske skulle vägra åka med dom om hans typ en mm stora piercinghål hade skymtat när han serverade dig sodavattnet? Du hade kanske inte ens kunnat hålla en konversation med honom pga det! Shit vad hemskt isåfall! Skandal!
    Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Merwinna
    Miss Cee skrev 2012-02-15 21:33:28 följande:
    Jag kan bara säga att om jag fick höra talas om att en förälder/några föräldrar gått på en lärare/förskolepersonal som jobbar i närheten av min son, för att denne har piercings eller tatueringar eller för den sakens skull är homosexuell, så skulle jag riva upp himmel och jord för att stötta den läraren och visa att inte alla är så inskränkta och rent ut sagt korkade.

Jag garanterat att för varje person som har problem med en piercing på en förskollärare så finns det 10 som inte säger något enkom för att de inte ens noterar det, och att det verkligen inte är en grej. Och att om alla blev tillfrågade så skulle de som brydde sig vara försvinnande få.
    På dotterns dagis var vi många som brydde oss. Det beror som sagt antagligen på vilken typ av klientet som bor i området, eller väljer den typen av dagis.

Dessutom håller inte din logik ÄVEN om det skulle vara så som reagerade på en viss företeelse i ett visst område. Om föräldrarna själva röker så reagerar de förmodligen inte nämnvärt om de ser dagispersonalen stå och bolma mitt bland barnen heller. Men det betyder inte att det är RÄTT, eller att man inte ska lyssna på de få ordentliga föräldrarna som blir upprörda.

Jag kan säga, att jag inte skulle sätta mina barn i en verksamhet där personalen har så dåligt omdöme att den visar upp piercingar och tatueringar på arbetstid.
  • Merwinna
    splink skrev 2012-02-15 23:03:30 följande:
    Han kanske har ett i fickan, utifall det skulle vara så att nån såndär extremkonservativ galning skulle få för sig att åka med emirates! Vem vet, du kanske skulle vägra åka med dom om hans typ en mm stora piercinghål hade skymtat när han serverade dig sodavattnet? Du hade kanske inte ens kunnat hålla en konversation med honom pga det! Shit vad hemskt isåfall! Skandal!
    Alltså, jag ser sådant där. Och jag skulle uppleva flygbolaget som mindre exklusivt efter det. Något av känslan av hög klass och lyx skulle vara borta.
  • MrsC74

Merwinna: vi bor i ett fint område. På både skolor och förskolor här finns förskollärare , lärare och föräldrar med piercings och tatueringar. Och hör och häpna vi har grannar och lärare som är homosexuella. Antigen så driver du med oss eller så lever du i en ostkupa där du tror att världen ser ut på ditt sätt. Ett råd är att lyfta på kupan och andas in lite frisk luft så får du se att det är annorlunda än vad du tror.

• Wicked113

Merwinna, jag har förstått att du gärna vill utge dig för att vara "fint folk". Ville bara meddela att det är du verkligen inte. Har aldrig stött på en människa med mer fördomar och inskränkt fulhet rent ut sagt. Jag är så jävla glad att de flesta har ett öppet synsätt gentemot sina medmänniskor, du kanske skulle prova att sitta av din höga häst och prova det någon gång?!

• splink
    Merwinna skrev 2012-02-16 05:47:11 följande:
    Alltså, jag ser sådant där. Och jag skulle uppleva flygbolaget som mindre exklusivt efter det. Något av känslan av hög klass och lyx skulle vara borta.
    Jag tror att om ett flygbolag strävar efter hög klass och exklusivitet så sörjer dom inte om dom förlorar dig som kund. Som någon annan skrev; det är inte "fint" att vara så fullproppad av fördomar och skitåsikter som du är.
    Jag umgås med folk från alla samhällsklasser och jag kan säga att dina fördomar och ditt kunnande kring sådant här inte ens ligger i klass med folk som bott i en hydda i större delen av sitt liv och aldrig fått chansen att gå i skolan.  Skrämmande att du, som bor i ett land där vi har demokrati och mångfald som två centrala begrepp inte sitter inne med ett större kunnande.
    Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-02-16 07:18:44 följande:
    Merwinna: vi bor i ett fint område. På både skolor och förskolor här finns förskollärare , lärare och föräldrar med piercings och tatueringar. Och hör och häpna vi har grannar och lärare som är homosexuella. Antigen så driver du med oss eller så lever du i en ostkupa där du tror att världen ser ut på ditt sätt. Ett råd är att lyfta på kupan och andas in lite frisk luft så får du se att det är annorlunda än vad du tror.
    I mina barns nuvarande skolor (två olika) finns ingen personal som har sådant, och inte heller på den kommunala grundskola där de gick på lågstadiet. I alla fall inte vad jag har sett - och jag är rätt närvarande i skolan om vi säger så!  
Svar på tråden Lärare med piercing?