splink skrev 2012-02-16 10:28:03 följande:
Jag tror att om ett flygbolag strävar efter hög klass och exklusivitet så sörjer dom inte om dom förlorar dig som kund. Som någon annan skrev; det är inte "fint" att vara så fullproppad av fördomar och skitåsikter som du är.
Jag umgås med folk från alla samhällsklasser och jag kan säga att dina fördomar och ditt kunnande kring sådant här inte ens ligger i klass med folk som bott i en hydda i större delen av sitt liv och aldrig fått chansen att gå i skolan. Skrämmande att du, som bor i ett land där vi har demokrati och mångfald som två centrala begrepp inte sitter inne med ett större kunnande.
Det är jag som ÄR kunnig. Och jag VET så mycket som att synliga tatueringar och piercingar kraftigt minskar en människas möjligheter att välja arbete. Det är bara löjligt att påstå något annat.
Som en händelse som såg ut som en tanke, så var det på jobbet idag en av mina arbetskamrater som gnällde över att hennes dotter inte fått arbete som hotellstäderska för att hon hade en tatuering i nacken. Tror det var på Scandic-hotellet. Det hjälpte inte att hon lovade att ha håret så att det döljer nacken, för chefen hade sagt att även om hon kan ha håret utsläppt när hon städar, så kan tatueringen synas om hon böjer sig ner när hon plockar upp något. Och eftersom de kör med intern cirkulering inom företaget, så vill de att även städerskor ska kunna gå vidare till andra arbetsuppgifter, t.ex. i köket eller restaurangen. Och då skulle hon bli tvungen att sätta upp det långa håret av hygieniska skäl - och då skulle nacken synas...
Och observera då att hotellstäderska inte ens är något högstatusyrke, utan snarare tvärtom... T.o.m. för ett så pass oglamouröst jobb kan man ha gjort sig omöjligt om man tatuerat sig!
Nej, jag kommer aldrig att tycka annat än att personal som arbetar med barn och ungdomar ska vara ett gott föredöme, för att förbereda barnen för livet efter skolan. På arbetsmarknaden och i samhället i övrigt...