• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-03-03 11:18:50 följande:
    Merwinna. Antigen så driver du med oss eller så är du helt genom korkad.
    Jo dessa kvinnor är uppväxta där. Mina vänner likaså.
    Ja det går inte att diskutera med en person som tror sig veta allt om allt och alla och jag ödslar inte energi på sådana människor.
    Lycka till i livet med dina fördomar. Vilket för övrigt är väldigt många har jag förstått efter att läst dina i lägg i diverse trådar.
    Sorgligt är vad det är.

Fast det är ju DU som inte kan debattera på ett sakligt sätt. Du påstår att vissa offentliga personer har tatueringar - men sedan kan du inte lägga fram bildbevis. Då blir ju det påståendet fullkomligt meningslöst! Och likaså när du hänvisar till anonyma "vänner", som kanske inte ens existerar.
  • Adephi
    Merwinna skrev 2012-03-03 10:50:44 följande:
    Är inte det en oxymoron..?
    Försöker du kasta fina ord omkring dig? Glad

Med tanke på att definitionen av en tätort är ett område med minst 200 personer och max 200m mellan husen behöver det inte betyda att det bor mängder med människor i en tätort.
    Lugn kan iofs finnas även om det bor mycket människor i ett område.
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-03 08:22:46 följande:
    Du, nu skäller du verkligen upp i fel träd! Ingen kan vara mer emot modehysterin än jag. Drabbades av den själv i skolan en gång i tiden, när alla skulle ha Puss o Kram- och Gul o Blåjeans, och mina föräldrar inte hade råd. Att köpa dem begagnade gick inte heller, eftersom modet ändrades varje säsong och förra årets modell då blev "fel". (Och alla fattade att man köpt begagnat.)

Hur du kan påstå att folk som förespråkar ett vårdat yttre även skulle vurma för speciella dyra märkeskläder, är obegripligt. TÄNK lite nu - tror du att t.ex. kristdemokratiska kvinnor skulle pierca sig, ELLER bry sig om märkeskläder..?  

Tatueringar och piercingar är EN DEL AV utseendefixeringen, inte en motsats till den. Skillnaden är bara att dessa personers uteseendefixering tar sig ett snett uttryck, på grund av dålig smak och bristande uppfostran. 
    Om man inte låter någon sticka ut och samtidigt inte har uniform utan det är ett snävt majoritetsideal som gäller så är det precis så konsekvenserna blir. Jag vet, jag har upplevt det själv och har anhöriga skolbarn som upplever det nu.

Det här är inget nytt fenomen heller. Min syster som är närmare 50 idag har berättat om sin tids modehysteri där jeansen skulle vara så tajta att de fick tas på innan de var torra och morsan fick hjälpa henne att flytta över märken från andras utslitna märkesjeans till hennes av billigare märke.

Toleransen för att inte passa in i dessa ideal är ofta låg men väljer man själv en mer personlig stil är det oftast mer accepterat.
    Vill man inte att några av dessa fenomen ska finnas är uniform det enda alternativet.

Brist på uppfostran behöver det absolut inte vara och vad som är bra eller dålig smak är ett tycke som modemagasin kan hålla sig med, inte något skolan ska pyssla med.

Vad kristdemokrater gör eller inte gör intresserar mig inte. Jag har ändå inget till övers för ett parti med teologisk/konservativ agenda.

Däremot kan du gärna få kommentera vår finansminister Anders Borg, som representerar ett annat högerparti (som traditionellt ska vara konservativt) med långt hår och örringar trots att han är man. Han är dessutom hyllad som en av europas (och kanske hela västvärldens) mest kompetenta finansministrar. Han uppvisar både resultat och får respekt, trots ett i kretsarna avvikande utseende.

Anders Borg är denna generations avvikande.
    I nästa generation kommer hans stil ses som alldaglig och betydligt större variation av stilar kommer att rymmas inom maktens korridorer.
  • ElectroDiva

jag är tattuerad , har 5 synliga piercingar, jobbar på förskola

• Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-03 10:52:13 följande:
    Inte alls. Normen på alla ställen där det är viktigt att personalen är välvårdad och representativ, är ett örhänge normalt placerat i varje örsnibb för kvinnor (eller inga alls såklart), samt inga för män.
    Men saker och ting förändras. Vi är inte klädda som på 1700-talet längre.
  • caliningrad
    ElectroDiva skrev 2012-03-03 16:02:18 följande:
    jag är tattuerad , har 5 synliga piercingar, jobbar på förskola
    vad hemskt! vilken dålig förebild för barnen! inte så konstigt att barn inte visar respekt för vuxna då! har du ingen respekt för din egen kropp?
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2012-03-06 01:35:34 följande:
    vad hemskt! vilken dålig förebild för barnen! inte så konstigt att barn inte visar respekt för vuxna då! har du ingen respekt för din egen kropp?
    Med din trångsynthet är du en dålig förebild.

Det är lustigt att du fortsätter med dina dåliga argument men aldrig vågar dig på att försvara dig mot våra argument.
  • MommyOf2

Piercings och tatueringar är helt OK i mina ögon.
    Min 5 åriga dotter sjunger i kör i kyrkan (vi är själva inte kristna) där hennes kvinliga, kristna lärare har både piercings och tatueringar.
    !!More power to express your self freely!!

• ElectroDiva
    caliningrad skrev 2012-03-06 01:35:34 följande:
    Hur skulle jag vara en dålig förebild för det ?
    Jag gillar det, och hoppa inte i taket nu, men mitt hår är rosa
Svar på tråden Lärare med piercing?