• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2012-02-25 06:11:25 följande:
    Merwinna har rätt. Det finns väldigt mycket som går fel i svenska skolor 2012. Man måste ta tag i alla problem ett efter ett som gör att allt har blivit för slappt, bl a utseendet, både när det gäller vuxna och barn, är ett stort problem. Inte så konstigt att barnen inte respekterar vuxna när de inte vet hur de ska klä sig/se ut på en arbetsplats. Piercing/tatuering skulle vara otänkbart på en skola som min dotters, både bland elever och vuxna. Individualismen har blivit så hög i västerländska samhällen att folk har slutat ha respekt för varandra.
    Mycket har gått fel, många problem finns, kläder och personlig stil hör inte dit.

Respekt sitter inte i kunskaper om hur man klär sig. Jag är övertygad om att du inte vet hur man klär sig i alla yrken, vilket i så fall skulle innebära att du är värd mindre respekt.

Tänk på att även din stil är just din stil, alltså individuell och det anser du vara skäl för mindre respekt.
    Vill du ha bort personlig stil är uniform enda lösningen.
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2012-02-25 06:11:25 följande:
    Merwinna har rätt. Det finns väldigt mycket som går fel i svenska skolor 2012. Man måste ta tag i alla problem ett efter ett som gör att allt har blivit för slappt, bl a utseendet, både när det gäller vuxna och barn, är ett stort problem. Inte så konstigt att barnen inte respekterar vuxna när de inte vet hur de ska klä sig/se ut på en arbetsplats. Piercing/tatuering skulle vara otänkbart på en skola som min dotters, både bland elever och vuxna. Individualismen har blivit så hög i västerländska samhällen att folk har slutat ha respekt för varandra.
    Du skrev i en annan tråd att det är resultat och inte tycke som gäller. Då borde lärare som visar resultat premieras före de som gillas utseendemässigt.
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-02-28 07:11:42 följande:
    Att de som sticker ut eller inte har råd med de senaste märkeskläderna ibland får mindre respekt är en kultur odlad av just detta anti-individuella tänk du, Merwinna och TS har.

Du, nu skäller du verkligen upp i fel träd! Ingen kan vara mer emot modehysterin än jag. Drabbades av den själv i skolan en gång i tiden, när alla skulle ha Puss o Kram- och Gul o Blåjeans, och mina föräldrar inte hade råd. Att köpa dem begagnade gick inte heller, eftersom modet ändrades varje säsong och förra årets modell då blev "fel". (Och alla fattade att man köpt begagnat.)

Hur du kan påstå att folk som förespråkar ett vårdat yttre även skulle vurma för speciella dyra märkeskläder, är obegripligt. TÄNK lite nu - tror du att t.ex. kristdemokratiska kvinnor skulle pierca sig, ELLER bry sig om märkeskläder..?  

Tatueringar och piercingar är EN DEL AV utseendefixeringen, inte en motsats till den. Skillnaden är bara att dessa personers uteseendefixering tar sig ett snett uttryck, på grund av dålig smak och bristande uppfostran. 
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-03 01:42:58 följande:
    Du skrev i en annan tråd att det är resultat och inte tycke som gäller. Då borde lärare som visar resultat premieras före de som gillas utseendemässigt.

Fast jag anser att en lärare i de grundläggande skolorna för barn o tonåringar har FLERA uppgifter. Den kunskapsförmedlande är en. Den sociala är en annan (att BRY SIG OM elever som har det svårt med kamraterna eller hemma, och göra vad han/hon kan för att hjälpa). Den tredje är lika viktig, och det är den samhällsbärande/uppfostrande. Att representera vuxenvärlden utanför skolan, och ge barnen/ungdomarna verktygen, koderna och normerna som behövs för att klara sig där, och kunna välja yrke fritt.

Detta är naturligtvis allra mest viktigt i socialt utsatta områden, där många av föräldrarna själva är tatuerade och piercade och allmänt ovårdade, har olämpliga kläder, använder mycket svordomar och könsord o.s.v.. Läraren blir då en jätteviktig förebild,  för hur man ska tala, klä sig, se ut och föra sig - om man har drömmar om t.ex. Handelshögskolan, Chalmers eller juristlinjen.
  • buffybus

Tycker det är ok. Vem vet hur deras egna föräldrar ser ut hehe. Dem har kanske tatueringar och piercingar dem oxå

Idag är inget sånt konstigt eller ovanligt längre. Är nog mer vanligt!

• Merwinna
    buffybus skrev 2012-03-03 09:12:11 följande:
    Tycker det är ok. Vem vet hur deras egna föräldrar ser ut hehe. Dem har kanske tatueringar och piercingar dem oxå

Idag är inget sånt konstigt eller ovanligt längre. Är nog mer vanligt!

Jamen då är det ju ÄNNU mera viktigt, att åtminstone lärarna i skolan står för de etablerade samhällsnormerna. Hur ska det gå för dessa barn annars..?
  • MrsC74

Men återigen Merwinna. Detta är inga etablerade samhällsnormer. Det är endast i din värld.
    Prinsessan Madelene är tatuerad. Så även vår statsminister. Vår finansminister har både piercing och tatueringar. Bara för att ta några exempel.
    Jag har stött på dussintals lärare , förskollärare, läkare med tatueringar och piercing. Så ser det ut i livet. Det är bara att acceptera för dig. Det är väl dessutom underbart att människor får se ut som de vill. Ytan är inte det som räknas. Det är hur man handlar.

• Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-03-03 09:18:31 följande:
    Men återigen Merwinna. Detta är inga etablerade samhällsnormer. Det är endast i din värld.
    Prinsessan Madelene är tatuerad. Så även vår statsminister. Vår finansminister har både piercing och tatueringar. Bara för att ta några exempel.
    Jag har   stött på dussintals lärare , förskollärare, läkare med tatueringar och piercing. Så ser det ut i livet. Det är bara att acceptera för dig. Det är väl dessutom underbart att människor får se ut som de vill. Ytan är inte det som räknas. Det är hur man handlar.

Är Reinfeldt tatuerad..? Bild, tack! Förresten vill jag nog se bilder på Borg och Madeleine också innan jag tror att DE är tatuerade, för det har jag också svårt att tro.

Och NEJ det är inte vanligt att människor från normala, harmoniska, i samhället etablerade familjer tatuerar sig. Det är DIN önskedröm.  
  • MrsC74

Men kära nån Merwinna. Du förstår väl att du har fel när ingen annan i tråden håller med dig. ? Önskedröm ? Nä. Jag skiter fullständigt i om folk har tatueringar eller inte. Jag bedömer människan och det borde du med göra. Tycker faktiskt väldigt synd om dig. Din åsikter och tankar är så mossig.

Och vet du jag. Jag har en kollega. Hennes mamma och hennes kollegor gav sig själva och sina societetsväninnor på Östermalm tatueringar i förelagdaspresent. Hör och häpna !!!! Helt utanför din norm. Oj oj. Hur ska det gå för dessa damer ???
    Jag har flera vänner som tillhör vad du skulle kalla överklassen med synliga tatueringar. Hur ska det gå för dem i samhället? Tja... Just nu går det lysande.

Vakna upp och kliv ur grottan. Välkommen till 2012 !

• Adephi
    Merwinna skrev 2012-03-03 09:25:14 följande:
    Är Reinfeldt tatuerad..? Bild, tack! Förresten vill jag nog se bilder på Borg och Madeleine också innan jag tror att DE är tatuerade, för det har jag också svårt att tro.

Och NEJ det är inte vanligt att människor från normala, harmoniska, i samhället etablerade familjer tatuerar sig. Det är DIN önskedröm.  
    Efter att ha läst dina inlägg så kan jag säga att jag garanterat hellre har en tatuerad, piercad homosexuell lärare till mina barn istället för en människa med så instängda åsikter som dig.

Jag hoppas verkligen vi är på väg mot ett samhälle som är mer accepterande mot människors olika utseenden och preferenser.

Kan tillägga om du försöker få mig till WT att jag har inte ens hål i öronen och växte upp i en lugn tätort.
Svar på tråden Lärare med piercing?