• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-02-16 18:59:00 följande:
    Står oxå där att regeln är mycket ovanlig i bankvärlden där du tidigare hävdade att det var förbjudet. Ha ha !!!
    För att sänka mig till din nivå...
    Står också där att:

"Ändå är det väldigt sällan man ser en tatuerad banktjänsteman, det håller även Handelsbankens presskontakt Bengt Carlsson med om. Han föreslår att sådana regler aldrig har behövts i bankvärlden på grund av de informella utseendekoderna."

Enkel översättning: den typen av människor som satsar på att arbeta på bank, tatuerar sig inte från början. Så inga uttalade regler behövs!

(Fast enligt min väninna som jobbar på just Handelsbanken, så finns de reglerna nedskrivna i klädkoderna. Det är även förbjudet att bära jeans, t.ex..)
  • MrsC74

Står i alla fall inte att det är förbjudet. Finns inga sådan regler.

Adjö med dig. Hoppas du vaknar en dag.
    Jag tror din barn kommer skaffa mängder av tatuering och piercings.

• lenabolin

Tycker det är helt ok! Varför inte? Människor är olika och tänker olika. En tatuering är inte värre än att ha knallrött hår. Barn lär sig av olikheter. Jobbar själv på förskolan och har två tatueringar på fötterna. Barnen tycker det är jättekul att titta på dem. Men brukar påpeka att de aldrig går bort. Brukar demonstrera med tvål o vatten ...

• CuteElliz
    lenabolin skrev 2012-02-20 00:06:48 följande:
    Tycker det är helt ok! Varför inte? Människor är olika och tänker olika. En tatuering är inte värre än att ha knallrött hår. Barn lär sig av olikheter. Jobbar själv på förskolan och har två tatueringar på fötterna. Barnen tycker det är jättekul att titta på dem. Men brukar påpeka att de aldrig går bort. Brukar demonstrera med tvål o vatten ...
    bra idé att demonstrera det med tvål o vatten... =)
  • caliningrad
    paprikapizza skrev 2012-02-11 06:46:10 följande:
    Welcome to the 2012! Har lamnar vi mossigheter bakom oss och stodjer individualism!

Merwinna har rätt. Det finns väldigt mycket som går fel i svenska skolor 2012. Man måste ta tag i alla problem ett efter ett som gör att allt har blivit för slappt, bl a utseendet, både när det gäller vuxna och barn, är ett stort problem. Inte så konstigt att barnen inte respekterar vuxna när de inte vet hur de ska klä sig/se ut på en arbetsplats. Piercing/tatuering skulle vara otänkbart på en skola som min dotters, både bland elever och vuxna. Individualismen har blivit så hög i västerländska samhällen att folk har slutat ha respekt för varandra.
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2012-02-25 06:11:25 följande:
    Merwinna har rätt. Det finns väldigt mycket som går fel i svenska skolor 2012. Man måste ta tag i alla problem ett efter ett som gör att allt har blivit för slappt, bl a utseendet, både när det gäller vuxna och barn, är ett stort problem. Inte så konstigt att barnen inte respekterar vuxna när de inte vet hur de ska klä sig/se ut på en arbetsplats. Piercing/tatuering skulle vara otänkbart på en skola som min dotters, både bland elever och vuxna. Individualismen har blivit så hög i västerländska samhällen att folk har slutat ha respekt för varandra.
    Det stämmer inte. Det råder klädkoder i högre eller mindre grad mest överallt, även om den kan skilja från plats till plats.

Bland ungdomar på skolor är det oftast att vara som alla andra fast helst lite bättre. Följa mainstream-modet och helst ha märkeskläderna/prylarna som gäller.

Då kan det vara riktigt befriande att gå till ytterligheter åt det ena eller andra hållet. Antingen genom att våga sticka ut med en egen och personlig stil eller helt enkelt genom att allt vad personlighet och klasstillhörighet försvinner genom uniform.

Respekten kan vara precis lika hög och t.o.m. högre för de som vågar sticka ut och inte se ut som alla andra. Alldeles beroende på vad som råder i den skola/klass barnet går i.

Att de som sticker ut eller inte har råd med de senaste märkeskläderna ibland får mindre respekt är en kultur odlad av just detta anti-individuella tänk du, Merwinna och TS har.
  • xXMaLoXx

Jag skulle inte ha några problem med varken tatuerade eller piercade lärare för min sin. Inte på förskola där han går nu, eller i grundskolan. Nu är jag visserligen både tatuerad och piercad själv, men jag tycker det är så vanligt förekommande att man knappt lägger märke till det längre.

Sen förespråkar jag människans rätt att uttrycka sig, så länge det inte gör skada hos någon annan.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • trolltjejen

Jag skulle tycka det var helt OK.

• Kajee

Din förmåga att vara en bra lärare sitter inte i piercingen.
    Välkommen kollega! 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Lärare med piercing?