• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-07 08:31:30 följande:
    Det du nämner är naturligtvis förkastligt. Men det finns en stor skillnad: de kan göra sådant på sin fritid, men ändå vara välvårade och representativa i jobbet så att säga. Officiellt. När det behövs. Men har du väl en synlig tatuering, så sitter den där den sitter. Och du måste visa den även när det är som allra mest olämpligt. SÅ grova misstag skulle aldrig de kungliga göra!
    Jämförelsen mellan Svensson och kungafamiljen har en del svagheter, det tror jag du inser själv så den diskussionen kan vi lägga ner.
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-07 08:37:50 följande:
    Jag vill helst inte se onepiece på någon - *ryser* - men det är jag det... Och åter: fula och töntiga kläder går att ta av. Tatueringar och piercinghål sitter där de sitter. Jag kan faktiskt inte förstå att människor som gör sådant inte tror mera på sin egen mognad och utveckling..? Jag menar: när jag var 18 hade jag vissa intressen, viss musiksmak, vissa idoler o.s.v.. Men jag visste också att jag tio år längre fram i tiden skulle ha andra intressen. Röra mig i en annan sfär. Jag räknade med min egen fortsatta utveckling s.a.s.! Därför skulle jag aldrig ha tatuerat in idolens namn eller porträtt.

Människor som gör sådana oåterkallelliga saker, måste ju ha gett upp om sin förmåga att utvecklas..? Om de tror att de fortfarande kommer att vilja stå för samma saker när de är 30 , 40, 50... När de kanske skulle vilja ha ett ansvarsfullt jobb. När de kanske blivit intresserade av lokalpolitiken, och skulle vilja engagera sig där. När de är föräldrar och går på möten med barnens lärare och rektor... Nej, det är obegripligt för mig!  
    Ja, vi har förstått att det är obegripligt för dig. Du får nog acceptera att tiderna ändras, i morgon kommer detta att vara vanligare bland 50-åringar med ansvarsfulla arbeten.
  • alifewithoutme
    Jag vill helst inte se onepiece på någon - *ryser* - men det är jag det... Och åter: fula och töntiga kläder går att ta av. Tatueringar och piercinghål sitter där de sitter. Jag kan faktiskt inte förstå att människor som gör sådant inte tror mera på sin egen mognad och utveckling..? Jag menar: när jag var 18 hade jag vissa intressen, viss musiksmak, vissa idoler o.s.v.. Men jag visste också att jag tio år längre fram i tiden skulle ha andra intressen. Röra mig i en annan sfär. Jag räknade med min egen fortsatta utveckling s.a.s.! Därför skulle jag aldrig ha tatuerat in idolens namn eller porträtt.

Människor som gör sådana oåterkallelliga saker, måste ju ha gett upp om sin förmåga att utvecklas..? Om de tror att de fortfarande kommer att vilja stå för samma saker när de är 30 , 40, 50... När de kanske skulle vilja ha ett ansvarsfullt jobb. När de kanske blivit intresserade av lokalpolitiken, och skulle vilja engagera sig där. När de är föräldrar och går på möten med barnens lärare och rektor... Nej, det är obegripligt för mig!  
    Du har nog ingen som helst aning om kulturer o.s.v inom bodymodvärlden, kulturer som har funnits i en herrans massa år. Visste du bl.a att en septumpiercing är ett bevis av mognad inom en urbefolkning i Australien? 
    Nej, det ni ser är bara lite "skrot" i huden. Det vi ser är konst, livsstil och intresse. Är man inte insatt så förstår man heller inte. 
  • Plutteli

Jag är tatuerad, har arbetat med barn och ingen har sagt ett skit. Barnen har varit intresserade av tatueringarna till en början sen har det varit överspelat. Ser inget problem i det.
    Skolan ska spegla VERKLIGHETEN, och verkligheten ÄR att folk både tatuerar och piercar sig. Med rådande diskrimineringslagar är det dessutom inte ens tillåtet att inte anställa en man för att han har örhängen eller vägra jobb för en kvinna med tatuering såvida det inte går att på ett vettigt sätt motivera det hela! (Tex att synliga tatueringar på poliser kan utgöra en risk i arbetet)
    Att det lilla som syns av ett normalt hål i örat skulle vara skäl nog att inte anställa en man är bara befängt. Jag vet dessutom om män som arbetar i "strikta" arbeten med kostymkod osv som är både tatuerade och piercade. Tatueringarna döljs av kläder och piercingarna tas ut under arbetsdagen och inte en jävel bryr sig om de små spår som hålen visar.

• Plutteli

Jag gjorde min första tatuering när jag var 18, min andra när jag var 20. Sen har jag 5 till planerade. Jag väljer tatueringar som verkligen betyder något för mig.
    Den första jag har betyder tiger, jag är född i tigerns år så knappast nått jag kan ändra på eller "växa" ifrån. Den andra jag har är en drake och symbolen lycka. Har att göra med min tro. Sen vill jag tatuera in symbolen för lejon (mitt stjärntecken) mina barns fotavtryck (mina barn kommer jag heller aldrig växa ifrån), frihet (personlig betydelse) samt min idols namn (haft samma idol i mer än 10 år och den musiken betyder mycket för mig av olika skäl så inget jag heller kommer växa ifrån). Sen får jag se om det blir fler :P
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 08:42:13 följande:
    Ja, vi har förstått att det är obegripligt för dig. Du får nog acceptera att tiderna ändras, i morgon kommer detta att vara vanligare bland 50-åringar med ansvarsfulla arbeten.

Fast precis detta sa vissa redan för 25 år sedan. Och jag kan upplysa dig om, att de jag kände som tatuerade sig då INTE har några ansvarsfulla arbeten idag. I de flesta fallen har de inget arbete alls, och i ett par fall lever de inte längre...(missbruk, självmord...).
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 08:37:53 följande:
    Jämförelsen mellan Svensson och kungafamiljen har en del svagheter, det tror jag du inser själv så den diskussionen kan vi lägga ner.

Fast de är ändå avsedda att vara våra föredömen. Så länge som inte de lägger sig till med en viss attiralj - permanent eller inte - så kan vi andra räkna med att det inte är lämpligt för oss heller.
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 08:29:43 följande:
    Jag förstår inte varför lärare ska på något sätt representera den relativt lilla del av arbetsmarknaden där så snäva ideal råder när det finns så många andra jobb. Jobb som de flesta av eleverna där ändå kommer att ha  i framtiden.
    Du har fel i att större delen av arbetsmarknaden accepterar piercingar och synliga tatueringar. Sanningen är att större delen av arbetsmarknaden som har med någon form av kundkontakt/service/representation att göra INTE accepterar sådant. Och tänk på att servicebranschen blir större hela tiden, på bekostnad av industrin där man kan se ut lite hur som helst bakom sin maskin!

Dessutom tycker jag att det är viktigt att man inte begränsar ungas möjligheter tidigt. Alla ungdomar som har begåvningen, ska ha möjlighet att drömma om att bli diplomater eller företagsledare eller nyhetsuppläsare... och att kämpa för att förverkliga det.  
  • Merwinna
    alifewithoutme skrev 2012-03-07 08:42:38 följande:
    Du har nog ingen som helst aning om kulturer o.s.v inom bodymodvärlden, kulturer som har funnits i en herrans massa år. Visste du bl.a att en septumpiercing är ett bevis av mognad inom en urbefolkning i Australien? 
    Nej, det ni ser är bara lite "skrot" i huden. Det vi ser är konst, livsstil och intresse. Är man inte insatt så förstår man heller inte. 

Nä, men nu lever vi ju inte bland aboriginerna heller... Död

Förstår du inte, att det inte HJÄLPER ER vad ni själva ser i ert skrot. Så länge som ingen vill anställa er, och folk går omvägar på gatan... 
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:07:17 följande:
    Fast precis detta sa vissa redan för 25 år sedan. Och jag kan upplysa dig om, att de jag kände som tatuerade sig då INTE har några ansvarsfulla arbeten idag. I de flesta fallen har de inget arbete alls, och i ett par fall lever de inte längre...(missbruk, självmord...).
    Men det där är ju skitsnack med noll relevans. Du har ingen aning för du känner inga sådana människor (din inställning skvallrar). Det finns massor av tatuerade människor troligen både tjänar mer och har mer ansvar än både dig och mig.
Svar på tråden Lärare med piercing?