• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 08:43:32 följande:
    Jag är tatuerad, har arbetat med barn och ingen har sagt ett skit. Barnen har varit intresserade av tatueringarna till en början sen har det varit överspelat. Ser inget problem i det.
    Skolan ska spegla VERKLIGHETEN, och verkligheten ÄR att folk både tatuerar och piercar sig. Med rådande diskrimineringslagar är det dessutom inte ens tillåtet att inte anställa en man för att han har örhängen eller vägra jobb för en kvinna med tatuering såvida det inte går att på ett vettigt sätt motivera det hela! (Tex att synliga tatueringar på poliser kan utgöra en risk i arbetet)
    Att det lilla som syns av ett normalt hål i örat skulle vara skäl nog att inte anställa en man är bara befängt. Jag vet dessutom om män som arbetar i "strikta" arbeten med kostymkod osv som är både tatuerade och piercade. Tatueringarna döljs av kläder och piercingarna tas ut under arbetsdagen och inte en jävel bryr sig om de små spår som hålen visar.

Nu är du ute och cyklar. Diskrimineringslagarna säger att arbetsgivaren inte får diskriminera någon på grund av ras, religion, kön eller liknande. Det står inget om kläder och kroppsutsmyckning i de lagarna. Det inser du väl själv..? Tror du verkligen att "Ödlemannen" skulle kunna gå till en Domstol och kräva skadestånd för att han inte blev anställd på en gammal ansedd advokatbyrå..? Skrattande

Dessutom är det nog få arbetsgivare som säger rakt ut, att det var för det där extra hålet i örat du inte fick jobbet. Om du envisas med att få veta varför, så får du kanske något svävande svar som "det var mera den generella lämligheten som inte stämde..." 
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 09:13:33 följande:
    Men det där är ju skitsnack med noll relevans. Du har ingen aning för du känner inga sådana människor (din inställning skvallrar). Det finns massor av tatuerade människor troligen både tjänar mer och har mer ansvar än både dig och mig.

Jo - mina gamla skolkamrater från högstadiet. Vi är fyra gamla niondeklasser som träffas regelbundet fortfarande, och då får man höra hur det gick för alla. Det är alltid någon som hållit kontakt med någon privat under årens lopp.
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:08:22 följande:
    Fast de är ändå avsedda att vara våra föredömen. Så länge som inte de lägger sig till med en viss attiralj - permanent eller inte - så kan vi andra räkna med att det inte är lämpligt för oss heller.
    Så är det verkligen inte. Det finns få likheter annat än två ben, två armar och ett huvud, mellan kungafamiljen och de flesta Svenskar. Det mesta i kungafamiljens liv är ouppnåeligt för Svensson så det kvittar nog för de flesta.
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 08:48:39 följande:
    Jag gjorde min första tatuering när jag var 18, min andra när jag var 20. Sen har jag 5 till planerade. Jag väljer tatueringar som verkligen betyder något för mig.
    Den första jag har betyder tiger, jag är född i tigerns år så knappast nått jag kan ändra på eller "växa" ifrån. Den andra jag har är en drake och symbolen lycka. Har att göra med min tro. Sen vill jag tatuera in symbolen för lejon (mitt stjärntecken) mina barns fotavtryck (mina barn kommer jag heller aldrig växa ifrån), frihet (personlig betydelse) samt min idols namn (haft samma idol i mer än 10 år och den musiken betyder mycket för mig av olika skäl så inget jag heller kommer växa ifrån). Sen får jag se om det blir fler :P
    Om tio år är det mycket troligt att du slutat läsa horoskop! Och även om du inte växer ifrån dina barn, så kan du komma att tycka att det där med fotavtrycken var en synnerligen fånig idé...
  • Merwinna
    Tom Araya skrev 2012-03-07 09:19:17 följande:
    Så är det verkligen inte. Det finns få likheter annat än två ben, två armar och ett huvud, mellan kungafamiljen och de flesta Svenskar. Det mesta i kungafamiljens liv är ouppnåeligt för Svensson så det kvittar nog för de flesta.
    Det är det väl inte..? Kungabarnen gick ju till och med i kommunal skola på lågstadiet..! Och deras fritidsintressen, som scouting, segling, hästsport, jakt, kan de flesta anamma. Inte med egen häst/segelbåt förstås - det är få förunnat - men nog sjutton kan man rida och ta jaktlicens och lära sig segla. Och friluftsliv är ju nästan gratis..!
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:17:53 följande:
    Jo - mina gamla skolkamrater från högstadiet. Vi är fyra gamla niondeklasser som träffas regelbundet fortfarande, och då får man höra hur det gick för alla. Det är alltid någon som hållit kontakt med någon privat under årens lopp.
    En droppe i havet...
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:11:33 följande:
    Du har fel i att större delen av arbetsmarknaden accepterar piercingar och synliga tatueringar. Sanningen är att större delen av arbetsmarknaden som har med någon form av kundkontakt/service/representation att göra INTE accepterar sådant. Och tänk på att servicebranschen blir större hela tiden, på bekostnad av industrin där man kan se ut lite hur som helst bakom sin maskin!
    Hantverkare, reparatörer, många chaufförsyrken, lager och distrubition, maskinförare, tekniker, fastighetsarbetare, markanläggning, park- och trädgårdsarbetare, lokalvårdare, många inom IT-branschen, media, djurskötare, lantbrukare, skogsarbetare, sjömän, sjukvård, enklare delar av resturangbranschen, musikbranschen, räddningstjänsten.....
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:11:33 följande:
    Dessutom tycker jag att det är viktigt att man inte begränsar ungas möjligheter tidigt. Alla ungdomar som har begåvningen, ska ha möjlighet att drömma om att bli diplomater eller företagsledare eller nyhetsuppläsare... och att kämpa för att förverkliga det.  
    Alla drömmer inte om det och de som gör det kan fortsätta med det även om läraren är piercad och/eller tatuerad.
  • mikroE
    Merwinna skrev 2012-03-07 06:19:33 följande:

Ja, i min klass hade alla flickor utom jag hål i öronen före tolv års ålder. Mina föräldrar sa tolv, men då hade förståndet vuxit på mig så jag tog aldrig några. Vilket min mamma senare, när jag var vuxen, sa att hon hade räknat med också!

Men jag växte upp i ett lågstatusområde också, och det misstänker jag att du också gjorde. Här där jag bor nu, så ser jag en tydlig skillnad på barnens kamrater från olika håll. Här på gårdarna (bor i hyreshus nu igen efter skilsmässan...) tas det hål redan i treårsåldern. Ibland även på pojkar (dock inte invandrarfamiljerna - de tar "bara" hål på flickorna, men redan i spädbarnsålder i stället... Död). Men barnens kamrater från villaområdet, där föräldrarna är akademiker, har inga hål. Möjligen någon enstaka flicka, när jag tänker efter, som tog i 10-11-årsåldern. 

Haha, nej, jag bodde i ett av min stads bästa områden faktiskt och även där fick tjejer ta hål i öronen någon gång mellan kanske 7-10 år, och några enstaka fick vänta tills de var något år äldre. Däremot tror jag inte att någon hade hål i öronen redan innan vi börjat ettan.
  • mikroE
    Tom Araya skrev 2012-03-07 09:37:08 följande:
    Hantverkare, reparatörer, många chaufförsyrken, lager och distrubition, maskinförare, tekniker, fastighetsarbetare, markanläggning, park- och trädgårdsarbetare, lokalvårdare, många inom IT-branschen, media, djurskötare, lantbrukare, skogsarbetare, sjömän, sjukvård, enklare delar av resturangbranschen, musikbranschen, räddningstjänsten.....

Alla drömmer inte om det och de som gör det kan fortsätta med det även om läraren är piercad och/eller tatuerad.

Ja eller som en bekant som är präst och både har sleeves och uttöjda öron. Tatueringarna syns inte om han har långärmat som tex under högmässan men han har ofta kortärmad prästskjorta så alla vet att han är tatuerad och öronen syns alltid. Han brukar ha pluggar med Jesus eller Maria målad på ibland. Han hade en piercing i läppen också men jag tror han har tagit ut den. 

Och som lärare som vikarierat i allt från förskola till komvux så kan jag jag säga att det nästan alltid finns minst en lärare med synliga tatueringar eller piercings på alla skolor idag. Det är knappast norm men inte något som det höjs några ögonbryn för. ´

Väljer du dessutom att ha tatueringar i stället för piercingar så är det många mycket högprofilerade yrken där du kan vara mycket tatuerad och ändå jobba utan problem. Varför? Jo för att kläderna man bär i dessa yrken täcker oftast allt utom nacke, ansikte och händer och vem vet vad som finns därunder? Piercings går förstås också bra att dölja med kläder om man väljer andra ställen än ansiktet...   
  • Merwinna
    mikroE skrev 2012-03-07 10:17:57 följande:

Ja eller som en bekant som är präst och både har sleeves och uttöjda öron. Tatueringarna syns inte om han har långärmat som tex under högmässan men han har ofta kortärmad prästskjorta så alla vet att han är tatuerad och öronen syns alltid. Han brukar ha pluggar med Jesus eller Maria målad på ibland. Han hade en piercing i läppen också men jag tror han har tagit ut den. 

Och som lärare som vikarierat i allt från förskola till komvux så kan jag jag säga att det nästan alltid finns minst en lärare med synliga tatueringar eller piercings på alla skolor idag. Det är knappast norm men inte något som det höjs några ögonbryn för. ´

Väljer du dessutom att ha tatueringar i stället för piercingar så är det många mycket högprofilerade yrken där du kan vara mycket tatuerad och ändå jobba utan problem. Varför? Jo för att kläderna man bär i dessa yrken täcker oftast allt utom nacke, ansikte och händer och vem vet vad som finns därunder? Piercings går förstås också bra att dölja med kläder om man väljer andra ställen än ansiktet...   
    Tja, det förekom redan "på min tid", när jag konfirmerade mig, en ung präst som trodde att att han skulle bli mer tjenis med ungdomarna för att han hade långt hår i hästsvans, jeans och t-shirts med "fräcka" budskap. Och för att han försökte använda den "rätta" slangen - som alltid var föråldrad och fel ändå i den förorten... De ungdomar som han ville nå genomskådade honom, och blev inte omvända till kristendomen av honom. Och de ungdomar som redan var säkra i sin tro, skrämde han snarare bort från Svenska kyrkan...
Svar på tråden Lärare med piercing?