• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Fidelis ad urnam
    Csillag skrev 2012-05-09 11:50:58 följande:
    Skönt med lite semester innan allvaret börjar.
    De ni ska tänka på extra noga är att undvika alcohol så mkt som möjligt.
    Många kliniker ser att de är mer misslyckade ivf mellan aug-okt vilket dom tror har ett samband med att semestern dricker folk oftast mer alcohol än under resterande året.
    bara ett råd även om ni kanske inte dricker särskillt mkt alcohol i norlala fall.
    Alcohol tär ju ordentlifgt på spermierna o äggen tyvärr.

Jag har alltid kört korta metoden men jag brukar ha lite special schema så skriver hur de normalt brukar vara vid ivf vid korta metoden.

ÄP= Äggplock
    ET= återförandet av ägg

Hormonsprutan tas olika länge för olika personer då alla reagerar olika,men normalt är att starta mensdag 2-3
    Stopsprutan tas allt från 2-8 dagar,beroende på va läkaren anser du behöver.
    ÄL sprutan tar ett visst antal timmar innan de är dags för ÄP.

När man tar både hormonsprutan och stopsprutan så varierar man så att de blir varannan gång/sida.
    ex  Hormonspruta höger + stopspruta vänster
    dagen efter skiftar man sida.

Mensdag 2-3 Sprutstart
    VUL dag 9 bedömning av äggblåsor, om dos behöver höjas lr sänkas. Start för stop sprutan
    VUL dag 11 bedömning när ÄP ska ske och klartecken när ÄL sprutan ska tas.
    ÄP dag 14-16 beror ju på hur äggblåsorna ser ut, en del får vänta längre
    ET 2 dagar efter ÄP eller 5 dagar efter ÄP
    Vaggisar/ proogisar start vid ET

Hoppas du blivit lite klokare.De kan variera lite från person till person men detta brukar vara de normala schemat ungefär.

Jag är ju svårstimulerat o massa andra faktorer som spelar in så mitt schema är lite krångligare.

Hoppas ditt info möte går bra.
    O be att du får schemat du ska följa på ett papper hur du ska göra.

samma sak att do mskriver
    ex:
    Gonal F = Hormon spruta
    Orgalutran= Stopspruta
    Ovitrelle= Ägglossnings spruta
    Crinone= proggis

och hur dina mediciner ska förvaras, rumstemperatur eller kylskåp, om man ska blanda just den sprutan du ska ha sj eller om den är förfyllt osv.

Fråga så mkt du kan på infomötet, ska ni ha infomöte sj med läkarna eller blir de med många andra?
    Sen får du nog gå injektions teknik.
    Jag har hållt på i 11 år så jag lärde mej för länge sen men många får o behöver de nu.

lycka till

Tänk på att ibalnd är de leverans tid på medicinen
    Tack så jättemycket!
    Jag ska ta en nässpray också och sedan spruta. Tyckte hon sa att nässprayen sätter äggstockarna i dvala och sprutan kickar igång dem.

Jag dricker inte alkohol och min make dricker kanske 1-2 ggr per år och ingen av oss röker eller snusar.  
  • familjenekberg
    Mandelmumsa skrev 2012-05-09 14:01:19 följande:
    Tycker det låter väldigt positivt Ekberg! Om symtomen är så påtagliga borde du kunna testa snart! Ska du tjuvtesta?

Ja tror det vet dock inte när är så rädd hur jag regerar om det är minus men ev i helgen.
  • Csillag
    Fidelis ad urnam 

Duktiga ni e.
    Tänkyte jag säger de iaf ni inte tänkt på de.
    Jag har sj rökt så jag vet hur skillnaden kan variera bara på den biten.
    Alcohol dricker jag däremot inte nuförtiden.
    Har tagit ett halvt glas vin sen juni 2012.
    (Gifte mej i Juni så den dagen drack jag lite) men annars har ja skippat de.

Hoppas du blir nedreglerad fort när de väl e dags, endel har svårt att bli nedreglerade o de inte fungerat.
    då testat korta metoden o fått ut massa ägg.
    så ha de i baktanken.

Va så påläst som du bara kan när ni kommerdit.
    ju mer man vet,ju mer underlättar de.

Du ska se att de blir bebis efter semestern för er.

Här hoppas vi på bebis i magen innan semestern men får väl se hur de blir me de.. 
  • Fidelis ad urnam
    Csillag skrev 2012-05-09 16:19:19 följande:
    Vad innebär nedreglering?
  • Bira11
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-09 18:47:10 följande:
    Vad innebär nedreglering?
    Ned reglering innebär att man sätter äggstockarna i vila, som de förklarade för mig så är de som att sättas i klimakteriet, en sorts semester. man vill inte att äggstockarna ska producera ägg på naturlig väg.
    När dom konstaterat de så startar man med sprutor.
  • Fidelis ad urnam
    Bira11 skrev 2012-05-09 19:02:38 följande:
    Ned reglering innebär att man sätter äggstockarna i vila, som de förklarade för mig så är de som att sättas i klimakteriet, en sorts semester. man vill inte att äggstockarna ska producera ägg på naturlig väg.
    När dom konstaterat de så startar man med sprutor.
    Aha, så det är det nässprayen gör?
  • tweedledee

Har en liten fråga till. Jag har fått ett s.k tidigt missfall. Betyder det att ägget fastna?

• Fidelis ad urnam

Jag har nu läst på Falunklinikens hemsida och förstår nu aningen mer
    Jag är sjukt nervös och det är ju runt 4 månader kvar!  

• joujou

Såpp! Nu är crinonen hämtad. VUL idag såg bra ut, och jag har tydligen massvis med ägg som växer till sig så jag kommer inte öka dosen, uatn fortsätta med 75 tills på fredag. 
    Sen på lördag ska jag in igen för VUL och blodprov så jag inte blir överstimulerad och jag lär väl få veta datum för ÄP och sånt där också :)

Nu är jag snart där! 

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012