Csillag skrev 2012-05-09 11:50:58 följande:
Skönt med lite semester innan allvaret börjar.
De ni ska tänka på extra noga är att undvika alcohol så mkt som möjligt.
Många kliniker ser att de är mer misslyckade ivf mellan aug-okt vilket dom tror har ett samband med att semestern dricker folk oftast mer alcohol än under resterande året.
bara ett råd även om ni kanske inte dricker särskillt mkt alcohol i norlala fall.
Alcohol tär ju ordentlifgt på spermierna o äggen tyvärr.
Jag har alltid kört korta metoden men jag brukar ha lite special schema så skriver hur de normalt brukar vara vid ivf vid korta metoden.
ÄP= Äggplock
ET= återförandet av ägg
Hormonsprutan tas olika länge för olika personer då alla reagerar olika,men normalt är att starta mensdag 2-3
Stopsprutan tas allt från 2-8 dagar,beroende på va läkaren anser du behöver.
ÄL sprutan tar ett visst antal timmar innan de är dags för ÄP.
När man tar både hormonsprutan och stopsprutan så varierar man så att de blir varannan gång/sida.
ex Hormonspruta höger + stopspruta vänster
dagen efter skiftar man sida.
Mensdag 2-3 Sprutstart
VUL dag 9 bedömning av äggblåsor, om dos behöver höjas lr sänkas. Start för stop sprutan
VUL dag 11 bedömning när ÄP ska ske och klartecken när ÄL sprutan ska tas.
ÄP dag 14-16 beror ju på hur äggblåsorna ser ut, en del får vänta längre
ET 2 dagar efter ÄP eller 5 dagar efter ÄP
Vaggisar/ proogisar start vid ET
Hoppas du blivit lite
klokare.De kan variera lite från person till person men detta brukar vara de normala schemat ungefär.
Jag är ju svårstimulerat o massa andra faktorer som spelar in så mitt schema är lite krångligare.
Hoppas ditt info möte går bra.
O be att du får schemat du ska följa på ett papper hur du ska göra.
samma sak att do mskriver
ex:
Gonal F = Hormon spruta
Orgalutran= Stopspruta
Ovitrelle= Ägglossnings spruta
Crinone= proggis
och hur dina mediciner ska förvaras, rumstemperatur eller kylskåp, om man ska blanda just den sprutan du ska ha sj eller om den är förfyllt osv.
Fråga så mkt du kan på infomötet, ska ni ha infomöte sj med läkarna eller blir de med många andra?
Sen får du nog gå injektions teknik.
Jag har hållt på i 11 år så jag lärde mej för länge sen men många får o behöver de nu.
lycka till
Tänk på att ibalnd är de leverans tid på medicinen
Jag ska ta en nässpray också och sedan spruta. Tyckte hon sa att nässprayen sätter äggstockarna i dvala och sprutan kickar igång dem.
Jag dricker inte alkohol och min make dricker kanske 1-2 ggr per år och ingen av oss röker eller snusar.