• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    frida79 skrev 2012-06-25 13:06:04 följande:
    jo både folsyra och aco gravid äter jag.. folsyra började jag med redan 1 år före graviditeten..
    trodde att aco gravid innehöll tillräckligt med järn.. äter ju 2 per dag..
    men blutsaft har jag hört ska vara bra för att få upp järn-värdet?
    kött äter jag max 1 gång per vecka så det är svårt att få upp järnvärdet via kött.
    har börjat äta leverpastej på mackorna på morgonen iallafall..
    Sen har vissa svårare att ligga på bra värden än andra.
    Jag har alltid legat lågt så när jag blir gravid så dalar de snabbt neråt.
    Jag dricker blutsaft (SKITÄCKLIGT!!) o äter som du leverpastej på mackorna.
    På morgonen tar ja antingen yoghurt med frusna hallon lr blåbär i för att öka värdet.
    Att ta en knäckemacka med ett brett lager leverpastej nån extra gång under dagen kan göra mkt.
    Just nu äter jag ACO Gravid o Folsyra oxå mn jag vet att senaste veka 11 kommer jag få börja med järntabletter dessutom som tillägg till Blutsafr.
    Oftast räker inte Blutsaften.

Ha bara koll så värdet inte sjunker mer för dej för då måste du öka cvitamin intaget för då ligger problemet där oxå.
    Jag e ingen juicedrickare mn har fått lära mej pina mej i de.
    Däremot har ja lärt mej äta blodapelsiner som e VÄLDIGT cvitamin rikt.

Spenat går alltid ner, har nu tillochmed lärt mej äta de till pannkakor istället för ta sylt.

Äter du kyckling?
    De e oxå bra om man inte äter kött.
    Dock inte lika bra,mn bättre än inget.

Fisk är en bra källa att öka sina värden med oxå.Ökar många värden!

ärtor e ox¨bra att äta.

Allt som är KNALLGRÖNT är oftast järnrikt

Testa blutsaften,den e vidrig mn kanske kan hjälpa dej.
    Jag får ju dricka den i normala fall i omgångar mn ja tycker fortfarande den e lika vidrig.
    Men den fungerar bättre än dom vanliga järntabletterna,Mn under graviditet måste jag ta båda.Normalt är oftast 1-2 tabletter mn jag ligger på 4 tabletter/dag o en mage som e trögare än trögast då kan ja säga.
    Ser inte fram emot börja med de hehe.Hoppas på ett sätt att de blir järn injektioner denna gången oxå för de har fungerat bäst.Inte skönt nånstans mn ästa verkan.

Har både ätit hemofer o niferex o duroferon o järninjektioner o inget av dom har lyckats hålla mej på ett järnvärde över 100 under mina graviditeter.

Ett järnvärde ska inte ligga över 146 efter V20 för då anses de som ett riskvärde o barnet kan dö i magen
    Ett järnvärde under 120 ses som ett orosmoment efter V 20 o dalar man längre ner o du är under 100 så läggs man oftast in som jag.

Ju mer man försöker sj men allt annat ju större hans till att värdet ökar lite iaf.Å ju tidigare man upptäcker de ju bättre.

tecken på dåligt järnvärde e ju trötthet yrsel svimmningar..

Jag vet inte hur mkt din läkare sa vad dåligt järnvärde kan leda till, de blir ju sämre syreupptagning både för dej o barnet, sen kan de leda till blodbrist så de blir blodtransfusion (de va så illa de gick för mej), då kan de va farligt både för dej o barnet, 

Hoppas du fått lite hjälp  
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-25 13:51:13 följande:
    Sen har vissa svårare att ligga på bra värden än andra.
    Jag har alltid legat lågt så när jag blir gravid så dalar de snabbt neråt.
    Jag dricker blutsaft (SKITÄCKLIGT!!) o äter som du leverpastej på mackorna.
    På morgonen tar ja antingen yoghurt med frusna hallon lr blåbär i för att öka värdet.
    Att ta en knäckemacka med ett brett lager leverpastej nån extra gång under dagen kan göra mkt.
    Just nu äter jag ACO Gravid o Folsyra oxå mn jag vet att senaste veka 11 kommer jag få börja med järntabletter dessutom som tillägg till Blutsafr.
    Oftast räker inte Blutsaften.

Ha bara koll så värdet inte sjunker mer för dej för då måste du öka cvitamin intaget för då ligger problemet där oxå.
    Jag e ingen juicedrickare mn har fått lära mej pina mej i de.
    Däremot har ja lärt mej äta blodapelsiner som e VÄLDIGT cvitamin rikt.

Spenat går alltid ner, har nu tillochmed lärt mej äta de till pannkakor istället för ta sylt.

Äter du kyckling?
    De e oxå bra om man inte äter kött.
    Dock inte lika bra,mn bättre än inget.

Fisk är en bra källa att öka sina värden med oxå.Ökar många värden!

ärtor e ox¨bra att äta.

Allt som är KNALLGRÖNT är oftast järnrikt

Testa blutsaften,den e vidrig mn kanske kan hjälpa dej.
    Jag får ju dricka den i normala fall i omgångar mn ja tycker fortfarande den e lika vidrig.
    Men den fungerar bättre än dom vanliga järntabletterna,Mn under graviditet måste jag ta båda.Normalt är oftast 1-2 tabletter mn jag ligger på 4 tabletter/dag o en mage som e trögare än trögast då kan ja säga.
    Ser inte fram emot börja med de hehe.Hoppas på ett sätt att de blir järn injektioner denna gången oxå för de har fungerat bäst.Inte skönt nånstans mn ästa verkan.

Har både ätit hemofer o niferex o duroferon o järninjektioner o inget av dom har lyckats hålla mej på ett järnvärde över 100 under mina graviditeter.

Ett järnvärde ska inte ligga över 146 efter V20 för då anses de som ett riskvärde o barnet kan dö i magen
    Ett järnvärde under 120 ses som ett orosmoment efter V 20 o dalar man längre ner o du är under 100 så läggs man oftast in som jag.

Ju mer man försöker sj men allt annat ju större hans till att värdet ökar lite iaf.Å ju tidigare man upptäcker de ju bättre.

tecken på dåligt järnvärde e ju trötthet yrsel svimmningar..

Jag vet inte hur mkt din läkare sa vad dåligt järnvärde kan leda till, de blir ju sämre syreupptagning både för dej o barnet, sen kan de leda till blodbrist så de blir blodtransfusion (de va så illa de gick för mej), då kan de va farligt både för dej o barnet, 

Hoppas du fått lite hjälp  
    tack snälla för denna infon! :) det är mycket man inte känner till och man tror man kan lita på läkarna men tydligen inte.. ska genast köpa blutsaft och se om jag mår bättre Glad
    bär är jag väldigt glad för så det ska jag försöka äta mer av, spenatsoppa är också en favorit..
    ska fråga i morgon vad exakt mitt järnvärde låg på, tyckte hon sa något på 90.. ska till spec-mvc i morgon och träffa min diabetes-läkare.. det där med dåligt järnvärde ligger i släkten för det har typ alla kvinnor i familjen och på mammas sida haft/har..
    BF - 12 februari 2013
  • Csillag
    frida79 skrev 2012-06-25 14:06:08 följande:
    tack snälla för denna infon! :) det är mycket man inte känner till och man tror man kan lita på läkarna men tydligen inte.. ska genast köpa blutsaft och se om jag mår bättre Glad
    bär är jag väldigt glad för så det ska jag försöka äta mer av, spenatsoppa är också en favorit..
    ska fråga i morgon vad exakt mitt järnvärde låg på, tyckte hon sa något på 90.. ska till spec-mvc i morgon och träffa min diabetes-läkare.. det där med dåligt järnvärde ligger i släkten för det har typ alla kvinnor i familjen och på mammas sida haft/har..
    Ligger de på 90 e de verkligen viktigt att du får upp ditt värde fort.
    Bra några tips va ätbara haha.
    Kan ju säga att spenat o pannkakor va ingen hit alls i början mn ja lärde mje de.Barnen äter ju pannkakor så ofta här hemma så då va spenat smidigt att lägga till då ja vet de hjälper järnvärdet mkt.

Men gumman,om värdet ligger på 90 e de verkligen verkligen jätte vikigt att du får upp de.

Låter som du ar lika kasst järnvärde som jag.
    Kämpa allt du kan för att få upp de, de kan va väldigt farligt både för dej o bebisen!!! 
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-25 14:15:56 följande:
    Ligger de på 90 e de verkligen viktigt att du får upp ditt värde fort.
    Bra några tips va ätbara haha.
    Kan ju säga att spenat o pannkakor va ingen hit alls i början mn ja lärde mje de.Barnen äter ju pannkakor så ofta här hemma så då va spenat smidigt att lägga till då ja vet de hjälper järnvärdet mkt.

Men gumman,om värdet ligger på 90 e de verkligen verkligen jätte vikigt att du får upp de.

Låter som du ar lika kasst järnvärde som jag.
    Kämpa allt du kan för att få upp de, de kan va väldigt farligt både för dej o bebisen!!! 
    kanske inte just precis 90, kanske sa hon typ 98-99 men det var något på 90 iallafall, om jag inte förväxlade det med något annat provsvar.. ska anteckna i morgon när jag är där och kan fråga.. men det blir till att inhandla grapefrukt, apelsiner och blutsaft idag! kanske brämhults blåbärsdryck oxå.. tur jag fick veta det här Skäms hade kanske slutat med missfall annars..
    BF - 12 februari 2013
  • Mandelmumsa

Kan man få missfall av för lågt järnvärde? Bör man äta Aco Gravid redan innan man blivit gravid? Jag äter bara folsyra, finns det järn i den?

• Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-06-25 16:24:22 följande:
    Kan man få missfall av för lågt järnvärde? Bör man äta Aco Gravid redan innan man blivit gravid? Jag äter bara folsyra, finns det järn i den?
    Jag skulle åta både ACO GRAVID & Folsyra redan när vi försökte bli gravida.
    De skulle bara vara positivt sa både min läkare o CA.

ACO Gravid tar man två ggr/dag
    FOlsyra beor på va ens läkare har sagt.
    Många tar 1 tabl/dag medans vissa av oss tar 2 tabl/dag

• Sessan 83 K

Måste bara få lite råd från er....

För att göra en låååååång historia kort.

Går hos en BM som ska remitera mig till kk som sen ska remitera vidare mig till RMC i Malmö.

Innan min BM kan skicka vidare alla papper till kk så väntar vi nu på att min mens ska komma så att hon kan ta de sista  blodprovet på mig.  Jag har fått äta piller som framkallar en fejkad mens ( slutade i torsdags ) Men nu till de mest jobbiga..... Min BM går på semster på fredag denna veckan. Så vilken tur att jag inte känner någon som helst press nu!!!!!!! Varav mensen kommer bli ännu senare.

Funderar nu på att ringa min BM och fråga henne om hon inte kan skicka över papprena till kk ändå fast jag inte tagit sista provet.... Men att när jag väl får min mens så kanske jag kan ta blodprovet på kk ( sjukhuset ) som ALLTID ha öppet oavsett månad eller semester. Och sen att de då kan skicka vidare papprena ner till RMC i Malmö.....Så jag kan få börja ivf resan i tidiga hösten.... och inte vänta till Januari 2013 innan jag ens har fått bli remitterad till RMC.

vad tror ni???

Kram

• Csillag
    Sessan 83 K skrev 2012-06-25 17:46:03 följande:
    Måste bara få lite råd från er....

För att göra en låååååång historia kort.

Går hos en BM som ska remitera mig till kk som sen ska remitera vidare mig till RMC i Malmö.

Innan min BM kan skicka vidare alla papper till kk så väntar vi nu på att min mens ska komma så att hon kan ta de sista  blodprovet på mig.  Jag har fått äta piller som framkallar en fejkad mens ( slutade i torsdags ) Men nu till de mest jobbiga..... Min BM går på semster på fredag denna veckan. Så vilken tur att jag inte känner någon som helst press nu!!!!!!! Varav mensen kommer bli ännu senare.

Funderar nu på att ringa min BM och fråga henne om hon inte kan skicka över papprena till kk ändå fast jag inte tagit sista provet.... Men att när jag väl får min mens så kanske jag kan ta blodprovet på kk ( sjukhuset ) som ALLTID ha öppet oavsett månad eller semester. Och sen att de då kan skicka vidare papprena ner till RMC i Malmö.....Så jag kan få börja ivf resan i tidiga hösten.... och inte vänta till Januari 2013 innan jag ens har fått bli remitterad till RMC.

vad tror ni???

Kram
    Helt klart värt ett försök att fråga din <bm om de!
  • Snölängtan
    maggan82 skrev 2012-06-25 08:32:56 följande:
    Fick ett halleluja moment i morse på toa, jag plussade på min TDGlad Det känns så underbart och galet på samma gång. Nu tar vi en dag i taget och njuter av stunden!                                                                                             

Underbart med ännu ett Plus ! Och som sagt det är bara att njuta! Glad
  • frida79

nu har jag varit och köpt blutsaft så jag får upp järnvärdet! Glad ville bara säga att willys säljer den för 110 kr, hälften av vad apoteket tar!
    köpte även godmorgon grapefrukt-juice och satsumas och bigaråer för c-vitaminernas skull Glad

BF - 12 februari 2013
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012