frida79 skrev 2012-06-25 13:06:04 följande:
jo både folsyra och aco gravid äter jag.. folsyra började jag med redan 1 år före graviditeten..
trodde att aco gravid innehöll tillräckligt med järn.. äter ju 2 per dag..
men blutsaft har jag hört ska vara bra för att få upp järn-värdet?
kött äter jag max 1 gång per vecka så det är svårt att få upp järnvärdet via kött.
har börjat äta leverpastej på mackorna på morgonen iallafall..
Sen har vissa svårare att ligga på bra värden än andra.
Jag har alltid legat lågt så när jag blir gravid så dalar de snabbt neråt.
Jag dricker blutsaft (SKITÄCKLIGT!!) o äter som du leverpastej på mackorna.
På morgonen tar ja antingen yoghurt med frusna hallon lr blåbär i för att öka värdet.
Att ta en knäckemacka med ett brett lager leverpastej nån extra gång under dagen kan göra mkt.
Just nu äter jag ACO Gravid o Folsyra oxå mn jag vet att senaste veka 11 kommer jag få börja med järntabletter dessutom som tillägg till Blutsafr.
Oftast räker inte Blutsaften.
Ha bara koll så värdet inte sjunker mer för dej för då måste du öka cvitamin intaget för då ligger problemet där oxå.
Jag e ingen juicedrickare mn har fått lära mej pina mej i de.
Däremot har ja lärt mej äta blodapelsiner som e VÄLDIGT cvitamin rikt.
Spenat går alltid ner, har nu tillochmed lärt mej äta de till pannkakor istället för ta sylt.
Äter du kyckling?
De e oxå bra om man inte äter kött.
Dock inte lika bra,mn bättre än inget.
Fisk är en bra källa att öka sina värden med oxå.Ökar många värden!
ärtor e ox¨bra att äta.
Allt som är KNALLGRÖNT är oftast järnrikt
Testa blutsaften,den e vidrig mn kanske kan hjälpa dej.
Jag får ju dricka den i normala fall i omgångar mn ja tycker fortfarande den e lika vidrig.
Men den fungerar bättre än dom vanliga järntabletterna,Mn under graviditet måste jag ta båda.Normalt är oftast 1-2 tabletter mn jag ligger på 4 tabletter/dag o en mage som e trögare än trögast då kan ja säga.
Ser inte fram emot börja med de hehe.Hoppas på ett sätt att de blir järn injektioner denna gången oxå för de har fungerat bäst.Inte skönt nånstans mn ästa verkan.
Har både ätit hemofer o niferex o duroferon o järninjektioner o inget av dom har lyckats hålla mej på ett järnvärde över 100 under mina graviditeter.
Ett järnvärde ska inte ligga över 146 efter V20 för då anses de som ett riskvärde o barnet kan dö i magen
Ett järnvärde under 120 ses som ett orosmoment efter V 20 o dalar man längre ner o du är under 100 så läggs man oftast in som jag.
Ju mer man försöker sj men allt annat ju större hans till att värdet ökar lite iaf.Å ju tidigare man upptäcker de ju bättre.
tecken på dåligt järnvärde e ju trötthet yrsel svimmningar..
Jag vet inte hur mkt din läkare sa vad dåligt järnvärde kan leda till, de blir ju sämre syreupptagning både för dej o barnet, sen kan de leda till blodbrist så de blir blodtransfusion (de va så illa de gick för mej), då kan de va farligt både för dej o barnet,
Hoppas du fått lite hjälp