• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Make your own kind of music
    Vixsie skrev 2012-06-24 19:02:45 följande:
    jag plussade i lördags Vart överlycklig det var vårt andra försök dock idag så fick jag missfall :( va gravid i v5+1 Då är det bara att börja om , är det några fler som fått missfall men ändå lyckats bli gravida?
    Åh vad jag känner med dig! Var mer om liknande för ett och ett halvt år sen. Var en fruktansvärd kalldusch. Luften gick fullständigt ur mig då.
    Men det är bara att kämpa vidare! Endera försöket så SKA det fungera!!
    Massa kramar. 
    Själv ruvar jag på två embryon just nu och vet först om en vecka hur det har gått. 
    Lilla Fjun skrev 2012-06-24 19:52:40 följande:
    Känner mig väldigt nedstämd ikväll. Testade negativt idag på rd 13, testdag imorgon. Har fått massa mensvärk idag som kommer i vågor men ingen blödning. Kommer ta ett nytt test imorgon bara för sakens skull men vet ju egentligen att det redan är kört.
    Jättetråkigt! Har ni gjort många försök?
    KRAM!
    Make your own kind of music skrev 2012-06-24 20:08:50 följande:
    Mandelmumsa: Man får bara bruttolöneavdrag för hälften tyvärr. Så för att spara ca 30% på totala kostnaden krävs att bådas arbetsgivare går med på det. Skatteregel. Så vi spar ca 9 000 kr vilket ju såklart inte är dumt.
    Och ja, visst är det bra mycket bättre i Sverige än många andra länder.
    Adoption är så sjukt dyrt. Vi gick den obligatoriska föräldrakursen förra året. Bara den kostade 2500 kr per person!! Helt sjukt! Vi har stått i kö i lite över 1 1/2 år nu. Adoptionscentrum valde vi. Taxan för i år var 3000 kr om jag inte minns fel. Beroende på vart man adopterar i från som får man räkna med 100-200 KSEK för en adoption.
    Har ni funderat på det?
    Det är flera års kö så jag rekommenderar er att betala årsavgiften och ställa er i kö så snart som möjligt.
    Vissa länder har lite märkliga krav på ålder, att man ska varit gift si och så länge, BMI får inte vara för högt, man ska ha en viss summa på bankontot etc...
    Känns skönt ändå att veta att vi har det alternativet! Ifall att det skulle skita sig med ivf:en. Men det kommer det ju såklart inte att göra för vi ska ju ha tvillingar nästa år!! ;) *hoppas*

Inser nu att mitt svar var väldigt otydligt! Ett förtydligande: Arbetsgivaren kan bara gå med på bruttolöneavdrag för sin anställdas del av ivf-kostnaden. Det var det jag menade med "att man bara får bruttolöneavdrag för hälften"...
    Väldigt dåligt svar av mig! Sorry!
  • Mandelmumsa

Ah, det var så det var ja med bruttolöneavdraget! Läste ju själv om det rätt nyligen.. Tycker du är väldigt tydlig jag! :))
    Jo vi har pratat om adoption. Min sambo tror inte att det kommer att behövas, han är lite mer optimistisk än mig! :) Men vi har bestämt att vi ska ställa oss i kö iaf. Adoptionscentrum är de som vi också har kollat med/på, känner igen siffrorna du nämner. Har dock skjutit på det i ett par månader nu eftersom Ivf-försöken har gått i varandra och jag har avvaktat för att se om något av dessa tar sig. Men funkar inte detta ställer vi oss i kö, det är absolut det bästa! Vi vill egentligen bara ha ett biologiskt barn, men är det så att vi inte får det så vette katten om jag pallar att välja ett barnlöst liv. När vi diskuterade adoption så var jag mer positiv än sambon, nu känns det som jag blivit lika negativ men, men, mycket kan hända mentalt under de uppemot fyra år man kan få vänta på adoptionen! Håller med om att det är skönt att ha det alternativet! Även om vi såklart kommer att sitta med varsitt tvillingpar om ett år! ;))
    Är ni gifta? Sedan hur länge? Vi är sambos sedan snart 8 år och hade tänkt vänta till 10-årsdagen med bröllopet. Men vi får se! Vilka länder har ni valt? Om ni har valt än? Ja det är så knäppa regler. Bara det att man måste vara gift! Så förlegat! Det säger ju inte ett skvatt om hurdant förhållandet är!

• Mandelmumsa

Tog förresten ägglossningssprutan för en stund sedan! Nu är det ingen återvändo! :) Plockar de mig inte snart så tänker jag bli nya Octomum, hehe! :)

• Snölängtan
    joujou skrev 2012-06-20 18:13:28 följande:
    Här har vi lilla pluppen i v.8 (7+1) Idag alltså. För första gången någonsin har jag fått se en liten böna i min mage och ett finfint hjärta slå! 

Snart är det eran tur också!! Hjärta
    GRATTIS! Vad fint det ser ut!!! (Vi fick endast se något pulserande...men Dr såg ju hinnsäck etc...)
  • Snölängtan
    Csillag skrev 2012-06-21 14:59:35 följande:
    Men guuu va skönt de va att se grodan satt rätt, o ett tickande hjärta!!!

Men vad underbart att läsa, Csillag!!!! Stort grattis och många, många lyckönskningar på vägen!
  • maggan82

TD imorgonbitti och jag är supernervös! Har lite småsymtom, mår lite illa och lite molvärk i magen....inga menssmärtor.
    Kan vaggisarna skjuta upp mensen?

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012