• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Jottatotta
    LnH skrev 2012-06-27 08:06:25 följande:
    Är det ngn mer av er som ibland får känslan av att "jag ger upp nu, jag är ju nöjd med det jag har". För jag tycker allt med ivf är jobbigt, all väntan och sedan besvikelsen när det inte fungerar och så mår jag dåligt av sprutor etc.
    Men det är nog väntan som är det värsta, mår så dåligt av all väntan hela tiden! Och sen om det inte blir ngt så blir man så besviken och jag känner det som om jag sviker min man då han vill ha fler barn och han ser så besviken ut och ALLA runt omkring oss (dvs hans vänner) skaffar barn nu och har antingen precis fått eller är gravida. Just nu känns det som om jag inte vill försöka igen och att det är jobbigt att träffa hans kompisar som tar med sina gravida flickvänner/fruar.

Känner också igen mig i din situvation. Har två barn sedan tidigare äktenskap men min man har inga. Är en mycket otålig person som vill att allt ska hända nu nu nu. Mådde skit av alla hormoner och annat under IVF:en och var väl mer eller mindre som aktiv vukan som när som hälls kunde få ett utbrott. ET funkade inte trotts idel lovord från läkaren som satta in det, FET två lika så. På FET tre fick vi tillbaka två men jag var övertygad från dag två att inte detta heller funkat. Var precis som FET ett och jag gav upp. Sa till min man att nu orkar jag inte längre. Tar inte detta sig så vill jag inte längre utan då får vi vara nöjda med att vi har pojkarna i alla fall. Kan säga att han inte blev glad. Han var butter och sur länge och jag försökte förklara för honom hur det är att må så jä-la dåligt som jag har gjort under hela procesen och att jag HATAR att vänta på TD och att det tär pysikiskt på mig och på oss. Dock tror jag inte att han någonsin förstod. Nu hade vi ju den otroligta turen, trotts min skeptism, att det tog sig. Sitter ju här och är ju 11 fullgångna i dag. Men det spelar ju dock ingen roll på hur jag mådde och att jag faktiskt inte, i alla fall inte direkt, hade velat fortsätta våran ivf karusell. Har dock haft llite svårt för att glädjas åt denna graviditet då jag blött till och från sedan en vecka efter TD. Har fortfarande bruna flytningar varje dag och jag hoppas så att läkaren har rätt att det kommer att sluta runt vecka 12. Får helt enkelt se tiden ann. Ta hand om dej och jag förstår värkligen att du tänker tanken att lägga ner allt. Kram
  • Csillag
    Tant Groda skrev 2012-06-27 10:04:34 följande:
    Hejsan! Tänkte att jag kan hoppa in här. Är en tjej på 30 som väntar på ivfstart. Förhoppningsvis i september. Skulle egentligen haft start nu i juni, men eftersom läkarna krånglade till det så fick vi vänta ytterligare tre månader, med hänvisning av att vi var ett speciallfall :-/ . Går på RMC i Malmö. Har försökt i 6 år (tror jag) och vi har inga barn sen tidigare.
    HEjsan o välkommen in till oss.
    Skönt du snart ska få dra igång.
    berätta gärna lite om dej/er,varför ni tyvärr måste göra ivf så kan ja lägga in dej i vår lista
    Special fall?

Välkommen igen  
  • Tant Groda

Csillag: Ivårt fall så är det "fel" på oss båda makens simmare har ingen karta och kompass och hittar inte ut. Jag haft en skiljevägg i livmodern, som nu är bortopererad. Dessutom trodde läkarna att jag hade pco. Det finns inga andra lösningar för oss än ivf. Dessutom har jag en sällsynt diagnos, som nog har ställt till det för läkarna. Då en gravdilitet påverkar diagnosen och är ärftlig till 50%. Det är ingen allvarlig diagnos.

Allmänt så är vi 30/29. Jag är undersköterska och maken kock och vi bor i Skåne i ett hus med vår stora katt.

Tack för välkomnandet

• frida79

någon som vet hur det funkar med sjukskrivningspapperna till FK?
    jag blev sjukskriven när jag var hos läkare i v 5, blev sjukskriven 18/6 - 3/7.
    var hos ny läkare igår som förlängde sjukskrivningen tom den 31/7 men han har använt sig av samma läkarintyg som första läkaren skrev, istället för att förlänga från det datumet 1a sjukskrivningen går ut, alltså 3/7 -31/7 så har han skrivit att det gäller från samma datum som det första läkarintyget 18/6 -31/7??
    eller spelar det inget roll hos FK??
    han har oxå glömt att skriva på nya sjukskrivningen att jag nu är i v 7, det står fortfarande att jag är i v 5 även på det förlängda.. men det kanske inte FK bryr sig om? smådetaljer kan man tycka men de brukar väl va ganska petiga på FK??

BF - 12 februari 2013
  • Csillag
    frida79 skrev 2012-06-27 14:07:46 följande:
    någon som vet hur det funkar med sjukskrivningspapperna till FK?
    jag blev sjukskriven när jag var hos läkare i v 5, blev sjukskriven 18/6 - 3/7.
    var hos ny läkare igår som förlängde sjukskrivningen tom den 31/7 men han har använt sig av samma läkarintyg som första läkaren skrev, istället för att förlänga från det datumet 1a sjukskrivningen går ut, alltså 3/7 -31/7 så har han skrivit att det gäller från samma datum som det första läkarintyget 18/6 -31/7??
    eller spelar det inget roll hos FK??
    han har oxå glömt att skriva på nya sjukskrivningen att jag nu är i v 7, det står fortfarande att jag är i v 5 även på det förlängda.. men det kanske inte FK bryr sig om? smådetaljer kan man tycka men de brukar väl va ganska petiga på FK??
    Kopiera alltid dina sjukskrivningspapper så du har kopior.FK e hopplösa.O sjukskrivning undergraviditet är ibland svårt att få igenom trots läkarintyg så se alltid till att ha kopior av dina sjukskrivningar ifall du behöver överklaga.
    Jag har aldrig behövt de mn vet min ena syster behövde göra de.

Skicka in båda läkarintygen till FK, är de några oklarheter så får dom ju ringa dej o dom har ju läkarens underskrift o man.
    Kom alltid ihåg vem du varit hos dock för ibland ser man deras underskrift dåligt o FK kan ju fråga vem din läkare va.

Ta säkra före de osäkra  
  • frida79
    Csillag skrev 2012-06-27 14:14:44 följande:
    Kopiera alltid dina sjukskrivningspapper så du har kopior.FK e hopplösa.O sjukskrivning undergraviditet är ibland svårt att få igenom trots läkarintyg så se alltid till att ha kopior av dina sjukskrivningar ifall du behöver överklaga.
    Jag har aldrig behövt de mn vet min ena syster behövde göra de.

Skicka in båda läkarintygen till FK, är de några oklarheter så får dom ju ringa dej o dom har ju läkarens underskrift o man.
    Kom alltid ihåg vem du varit hos dock för ibland ser man deras underskrift dåligt o FK kan ju fråga vem din läkare va.

Ta säkra före de osäkra  
    japp har kopior :)
    både 1a och 2a läkarintyget är redan inskickat till FK de gjorde läkarna elektroniskt direkt till FK.
    på nya läkarintyget har läkaren skrivit till lite saker som gör det svårt för fk att neka tror jag..
    står så här:
    vätska i buken och förstorade äggstockar
    mycket vila då patienten måste kolla blodsockret flera gånger både på dagen och natten
    viktigt att i lugn och ro kunna ställa in sina insulindoser på ett helt nytt sätt i samband med graviditet
    patienten känner stark oro pga de 3 tidigare missfallen
    patienten klarar ej arbetsuppgifter med stress och tunga lyft
    lider av hjärtklappning och yrsel-attacker
    gjort ivf
    BF - 12 februari 2013
  • jazmine25

RD 8 idag. känner inte så mycket. Brösten har börjat ömma men det kan ju betyda allt. Jag har BIM om 4 dagar. Så den 1/7 hoppas vi mensen håller sig borta och att jag sen får plussa dem 6/7 då det är min TD

• Csillag
    jazmine25 skrev 2012-06-27 17:19:58 följande:
    RD 8 idag. känner inte så mycket. Brösten har börjat ömma men det kan ju betyda allt. Jag har BIM om 4 dagar. Så den 1/7 hoppas vi mensen håller sig borta och att jag sen får plussa dem 6/7 då det är min TD
    jag håller verkligen alla tummar o tår för dej gumman!!
    Denna gången sk de allt ta sej!! 
  • Make your own kind of music
    Mandelmumsa skrev 2012-06-26 13:18:58 följande:
    Det blev 8 ägg vid detta äggplock. Hakar lätt upp mig på saker och har för höga förhoppningar. Nu har jag hakat upp mig på att det är färre än förra gången då vi fick 10 ägg. Men egentligen är det ju bra det med. Sjuksköterskan sa att 8-10 ägg är det ideala.
    Det är jättebra skörd!
    Men jag förstår dig. Tänkte precis likadant sist när jag fick ett ägg mindre än gången dessförinnan :)

Vad är planen nu? Blir det två-dagars eller blastocyster?

Lycka till!!  
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012