• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Vincents mamma

Vi har 1 färsk försök kvar efter detta, vill åxå göra en ändring om det blir 1 sista gång, vill bli av med crionen och få nått annat, gillar den inte och mår så illa av den :(

• AshaG

Hur ska jag kunna välja.... startat första IVF o har ÄP på tisdag o de tror jag får tillbaka embryo på tors em. Jag är 41 år o har inga barn sen tidigare. Nu frågade läkaren om vi ville ha 2 eller 1 embryo tillbaka. Jag frågade om för o nackdelar o vilket han tyckte men det kunde han inte direkt svara på. Suck!

Kanske man ska föra tillbaka 1 o frysa resten...om det överhuvudtaget blir några embryon förståss. Risk med missfall, missbildningar mm e jag rädd för vid 2 embryon. Men vill ju ha störst chans till graviditet o barn...fast tvillingar är nog inte det vi hade tänkt oss.

Hjälp! Vilket ska man välja? Blä

• Csillag
    AshaG skrev 2012-04-21 09:53:52 följande:

Hur ska jag kunna välja.... startat första IVF o har ÄP på tisdag o de tror jag får tillbaka embryo på tors em. Jag är 41 år o har inga barn sen tidigare. Nu frågade läkaren om vi ville ha 2 eller 1 embryo tillbaka. Jag frågade om för o nackdelar o vilket han tyckte men det kunde han inte direkt svara på. Suck!

Kanske man ska föra tillbaka 1 o frysa resten...om det överhuvudtaget blir några embryon förståss. Risk med missfall, missbildningar mm e jag rädd för vid 2 embryon. Men vill ju ha störst chans till graviditet o barn...fast tvillingar är nog inte det vi hade tänkt oss.

Hjälp! Vilket ska man välja? Blä

Hejsan o välkommen in till oss.

Idag e några av oss lite negativa som du kanske läst, alla har vi sånna dagar o de e ju faktist så livet ser ut ibland i ivf karusellen.

Jag har sj tvillingar, DUBBEL LYCKA sa vi när vi fick reda på de.

Visst innebär de mer jobb.mer tid,mer mat o kläder osv, de mesta blir MER.
    MEN jag kan av erfarenhet o ärligt säga att de e verkligen DUBBEL LYCKA!

Största chansen till graviditet är ju faktist sätta in två st.
    De sägs att äggen har lättare att fästa när de säts in två stycken,MEN de kan ja inte säga med säkerhet.
    De e väldigt många som får två insatta men antingen att ingen fäster sej eller att de bara blir en bebis o fåtal gånger båda som vill stanna.

Jag förstår hur du tänker me frysen.

Sen beror de ju lite på hur många ägg ni får ut,hur många som blir befruktade o hur länge dom odlas,om dom odlas två dagar eller 5 dagar så dom blir blastocyster.

OM jag hade fått för läkarna så hade jag utan tvekan satt in två ägg, jag har 2 blastocyster i frysen och hade inte tvekat en sekund om dom godkänt att sätta in två stycken.
    Tyvärr har jag förstor MF risk att jag inte får sätta in två, känns rent av förjävligt även om jag vet o förstår hur dom tänker.

Jag har facit på hand hur de e att ha tvillingar, o jag vet att de inte alltid är en dans på rosor,Men jag skulle välkomna två nya tillskott till familjen om de blev så.

När jag blev gravid med tvillingarna så fanns där 3 hinnesäckar så skulle egentlgen vara trillingar.

Innan VUL va jag säker på att de va mer än en bebis där inne o jag hade sagt de till min man att ja tror de.
    han trodde ja skojade,men på skärmen syntes två pickande hjärtan,o tre hinnesäckar,så en va ju dom o inte klarat sej.

efter tvillingarna har vi inte fått några syskon.dom blir 6 år i år så känns som hoppet börjar tryta nu.

Visst ska man tänka efter innan man sätter in två stycken,MEN de e inte säkert att de ens blir två som vill stanna kvar.

Sj hade ja oppat av glädje om dom frågat mej om ja velat sätta in två stycken.,

Vart för ni eran behandling?Berätta gärna lite om eran bebis resa o varför ni fått välja ivf resan.

Välkommen in till oss.
  • Csillag
    Bira11 skrev 2012-04-18 21:34:16 följande:
    Ja jag vet inte varför jag inte fick Orgalutran förra gången. hade inga problem med att äggen släppte utan dom gjorde de av Ovitrellen.  Hade väldigt många äggblåsor men de blev 8 ägg var av ett var användbart dock inge super kvalitet. Så jag svarade bra på puregonet men äggen blev inte tillräckligt mogna. Skrutten(på naturlig väg) jag har hemma måste varit ett super ägg och de utan detta jobb som man nu lägger ner på detta blivande pyre.

De kommer lösa sig för dig oxå, när vi lyckas måste vi ses :) och gosa med våra knyten.
    Gumman ja kom på en sak när jag läste igenom  mina papper.
    Endel får väldiga biverkningar av 
    Kombinationen menopur + orgalutran kan ge värre biverkningar, yrsel illamående kräkningar svimmningar o vissa blir inlagda.
    De tror att de har med orgalutranen att göra, vissa klarar inte orgalutranen.
    Men de har visat att de flesta får de av kombinationen meno + org.

tänkte ja måste skriva de till dej så du vet om de ifall du får några biverkningar.

hoppas verkligen du slipper de.
    De står i mina papper att jag va lite yr o illamående men inget annat.

kramar 
  • AshaG

Tack Csillag!

Svåra val det här ju...

Jag o min man har varit helt uppslukade av karriärer o stress o tänkt att jo men barn kan vi skaffa sen. För 2 år sedan fick min man en stroke som han kommit ur med liv o all fysisk funktion i behåll men det blir inte så mycket gjort på barnafronten. Vi har heller inga barn sedan innan. plötsligt inser man vad som e viktigt i livet o då e det snudd på för sent.

Vi går privat på IVFklinkien i Malmö o har som sagt precis börjat. Timeingen var rätt så efter utredning fick jag min mens o vi satte igång. Har tagit Menopur 300 men fick höja till 450 efter 6 dagar. Trots detta svarade inte min ena äggstock. Inga äggblåsor där bara på den andra. Enl läkaren e det ok ändå.

Lite konstigt e det tycker jag för utan stimulering vid min utredning såg de äggblåsor vid båda äggstockar fast de var svåra att upptäcka på den ena. (Det var en annan läkare som gjorde den undersökningen)

Tveksamheten till tvillingar e naturligtvis alla risker men också att det blir mycket jobb och min man e sk frisk från sin stroke men lider av mentaltrötthet. Frågan e hur han skulle orka och känna om det blev 2 barn. Och om det blir barn som behöver extra vård...ja, det e vår historia.

Tycker det jobbigaste är att läkarna inte ger en mer kött på benen. Jag e ju novis o vet heller ej vad jag ska fråga om för då man väl är på plats känns allt så forserat o man blir tom i skallen. Blä! Jag vill ha statistik och prognoser men ingen som vill prata om det känns det som. Suck!

Hahah...ja nu körde jag på i dagens neg vibbar. Sorry!

• familjenekberg

Sänder en massa kramar till alla och håller hårt i mina tummar för det är våran tur nu, många plus som ska komma här i tråden.

Här är det oroligt värre förra gången hade jag koll, i alla falla vad jag kommer ihåg. Nu är det mycket  tankar i huvudet jag just nu somnade efter kl 4 i natt. Är mer en zombi i dag. Är livrädd att det inte ska bli något försök alls och att det inte ska  fästa, men är även lite rädd för vad som händer om det lyckas, tro mig jag kommer vara världens lyckligaste då. Men är ändå rädd kommer man kunna älska nästa barn lika mycket som det första barnet älskar honom mer än allt annat.

• Csillag
    AshaG skrev 2012-04-21 11:40:06 följande:
    Tack Csillag!

Svåra val det här ju...

Jag o min man har varit helt uppslukade av karriärer o stress o tänkt att jo men barn kan vi skaffa sen. För 2 år sedan fick min man en stroke som han kommit ur med liv o all fysisk funktion i behåll men det blir inte så mycket gjort på barnafronten. Vi har heller inga barn sedan innan. plötsligt inser man vad som e viktigt i livet o då e det snudd på för sent.

Vi går privat på IVFklinkien i Malmö o har som sagt precis börjat. Timeingen var rätt så efter utredning fick jag min mens o vi satte igång. Har tagit Menopur 300 men fick höja till 450 efter 6 dagar. Trots detta svarade inte min ena äggstock. Inga äggblåsor där bara på den andra. Enl läkaren e det ok ändå.

Lite konstigt e det tycker jag för utan stimulering vid min utredning såg de äggblåsor vid båda äggstockar fast de var svåra att upptäcka på den ena. (Det var en annan läkare som gjorde den undersökningen)

Tveksamheten till tvillingar e naturligtvis alla risker men också att det blir mycket jobb och min man e sk frisk från sin stroke men lider av mentaltrötthet. Frågan e hur han skulle orka och känna om det blev 2 barn. Och om det blir barn som behöver extra vård...ja, det e vår historia.

Tycker det jobbigaste är att läkarna inte ger en mer kött på benen. Jag e ju novis o vet heller ej vad jag ska fråga om för då man väl är på plats känns allt så forserat o man blir tom i skallen. Blä! Jag vill ha statistik och prognoser men ingen som vill prata om det känns det som. Suck!

Hahah...ja nu körde jag på i dagens neg vibbar. Sorry!
    Haha lätt att hamna i våra negativa vibbar ida skulle ja tro.
    Vi har sånna dagar o de e vi ganska öppna med.
    Vi vet ju alla att de vore en lögn om vi säger att de vi går igenom e en dans på rosor.
    självklart att man har piss o helvetes dagar.

usch blev tårögd när jag läste eran historia.
    De e mkt de jag tycker e så tråkigt, i skolålder får man reda på att har du sex oskyddat blir du gravid, gör din karriär först o barn kan man ta sen.
    De finns sjukt många nu förtiden som tyvärr är ofrivilligt barnlösa eller kämpar för sitt första barn av olika faktorer eller syskon pga denna historia man får berättad från unga år.

VISST kan man bli gravid vid oskydat sex,o självklart ska man skydda sej vid unga år,men jag tycker de e viktigt att man informerar ordentligt hur de faktist ser ut.
    I dagens läge ökar barnlösa o kämpandet för att bli gravid o många tror de just beror på att man vill göra karriär först o tänka på barn sen.

Informera hellre barnen om oskyddat sex KAN leda till graviditet o könssjukdommar.
    Informera hellre barnen om hur de verkligen går till att bli gravid.
    Det är inte bara sex o sen är man gravid.
    Informera o lär barnen att de finns ofrivilligt barnlösa, dåligt amh värde,pco,endometrios, att en sak som könsjukdommen klamydia kan ge verkliga problem för att bli gravid när du vill bli gravid i senare år.

De man informeras om är mer lr mindre.
    dag 1 kommer mensen. dag 14 kommer ägglossning o sen återupprepas de.
    har du mens har du ägglossning osv.

de informeras aldrig om att man faktist kan ha mens utan ens ha ägglossning.

Min dotter är 11 år i r o hört oss prata mkt här hemma om allt innom ivf karusellen o hon ställer må¨nga frågor som vi svarat på.hon vet hur de mesta fungerar, givetvis inte informerat henne hur sex fungerar rakt ut.
    Hon fick sin mens för några månader sedan o vi har alltid vari öppna om allt här hemma,vilket vi tycker e viktigt.

jag har svår endometrios och en skadad livmoderetapp,Ingen egen ÄL pga lågt Amh.
    Min dotter kom till med ppiller o sen va de tvärstopp,
    Tvillingarna föddes 5 år senare med maxdos gonal f + trippel dos pergotime.
    sen va de stopp o inget har hänt.

vi har lyckats bli gravida MEN lyckan är kort o de slutar med MF för oss.

har en uppskattnin på 10% att lyckas bli gravid och 15% högre MF risk än normalt så odsen är emot oss oxå.
    Min läkare informerade mej tidigt att ha koll när dottern kommer in i puberteten o senare bli intresserad av sex o killar.
    Då både jag,min ena syster,min mamma och min mormor har/haft svårt att bli gravida o många MF så tycker man de e viktigt att ha koll när hon växer upp o utreda henne tidigt så man vet om de åtminstonde.
    Tyvärr va jag den som drabbades värst i släkten.

Kan väl hoppas att jag lyckas under de här paketet.
    Har 1 1/2 försök kvar...Sen ger vi nog upp.
    Har pratat om att åka till Athen för försök där nere då många åker dit o lyckas med deras metod.

Jag hoppas verkligen att du o din man lyckas, att ni får ert efterläntade barn.
    förstår oron till tvillingar,men risken är inte jätte stor för de.

om du går in på carlanderskas sida så kan du se statistik där.
    Sök på fertilitetscentrum göteborg så kommer du dit.
    tror de står resultat/prislista o där kan du trycka o se statistiken/resultaten.

tror de är 2% risk till tvillingar så i dagens läge innom ivf är den inte stor.

de är intressant läsning så kolla in på sidan om du är intresserad.

kul att du hittat in till oss.

Är de några frågor så är de bara att ställa dom.
    här inne kan man inte ställa frågor för många gånger eller för dumma frågor.

vi hjälper till så gott vi kan.
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-04-21 09:45:59 följande:
    Vi har 1 färsk försök kvar efter detta, vill åxå göra en ändring om det blir 1 sista gång, vill bli av med crionen och få nått annat, gillar den inte och mår så illa av den :(
    Förstår hur du känner.
    Crinone har massa graviditets biverkningar.
    man mår som man vore gravid.

de finns ju progesteron mic och en till...Hmm va heter den nu igen...tror de e på L.
    Har testat den 2 gånger bara.

fast måste säga crinone e MINST klabb med, 
  • Csillag
    familjenekberg skrev 2012-04-21 11:57:32 följande:
    Sänder en massa kramar till alla och håller hårt i mina tummar för det är våran tur nu, många plus som ska komma här i tråden.

Här är det oroligt värre förra gången hade jag koll, i alla falla vad jag kommer ihåg. Nu är det mycket  tankar i huvudet jag just nu somnade efter kl 4 i natt. Är mer en zombi i dag. Är livrädd att det inte ska bli något försök alls och att det inte ska  fästa, men är även lite rädd för vad som händer om det lyckas, tro mig jag kommer vara världens lyckligaste då. Men är ändå rädd kommer man kunna älska nästa barn lika mycket som det första barnet älskar honom mer än allt annat.
    Usch låter som vi alla haft pissdag/dagar nu.
    Inge bra , nu får vi försöka ta nya tag o peppa upp oss.

De e klart man kan bli rädd vännen,o de e normalt.
    De kommer gå så bra gumman,lovar!!

De här med att de inte ska bli nått o fästa tror ja vi alla känner o tänker.
    frustrationen växer ju mer o mer ju mer försök man gjort som misslyckats.

Du ska se att de fäster på dej.

bebis 2012!!!!! 
  • Bira11
    Csillag skrev 2012-04-21 10:58:57 följande:
    Gumman ja kom på en sak när jag läste igenom  mina papper.
    Endel får väldiga biverkningar av 
    Kombinationen menopur + orgalutran kan ge värre biverkningar, yrsel illamående kräkningar svimmningar o vissa blir inlagda.
    De tror att de har med orgalutranen att göra, vissa klarar inte orgalutranen.
    Men de har visat att de flesta får de av kombinationen meno + org.

tänkte ja måste skriva de till dej så du vet om de ifall du får några biverkningar.

hoppas verkligen du slipper de.
    De står i mina papper att jag va lite yr o illamående men inget annat.

kramar 
    De blir puregon och orgalutran, inte menopur
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012