AshaG skrev 2012-04-21 11:40:06 följande:
Tack Csillag!
Svåra val det här ju...
Jag o min man har varit helt uppslukade av karriärer o stress o tänkt att jo men barn kan vi skaffa sen. För 2 år sedan fick min man en stroke som han kommit ur med liv o all fysisk funktion i behåll men det blir inte så mycket gjort på barnafronten. Vi har heller inga barn sedan innan. plötsligt inser man vad som e viktigt i livet o då e det snudd på för sent.
Vi går privat på IVFklinkien i Malmö o har som sagt precis börjat. Timeingen var rätt så efter utredning fick jag min mens o vi satte igång. Har tagit Menopur 300 men fick höja till 450 efter 6 dagar. Trots detta svarade inte min ena äggstock. Inga äggblåsor där bara på den andra. Enl läkaren e det ok ändå.
Lite konstigt e det tycker jag för utan stimulering vid min utredning såg de äggblåsor vid båda äggstockar fast de var svåra att upptäcka på den ena. (Det var en annan läkare som gjorde den undersökningen)
Tveksamheten till tvillingar e naturligtvis alla risker men också att det blir mycket jobb och min man e sk frisk från sin stroke men lider av mentaltrötthet. Frågan e hur han skulle orka och känna om det blev 2 barn. Och om det blir barn som behöver extra vård...ja, det e vår historia.
Tycker det jobbigaste är att läkarna inte ger en mer kött på benen. Jag e ju novis o vet heller ej vad jag ska fråga om för då man väl är på plats känns allt så forserat o man blir tom i skallen. Blä! Jag vill ha statistik och prognoser men ingen som vill prata om det känns det som. Suck!
Hahah...ja nu körde jag på i dagens neg vibbar. Sorry!
Haha lätt att hamna i våra negativa vibbar ida skulle ja tro.
Vi har sånna dagar o de e vi ganska öppna med.
Vi vet ju alla att de vore en lögn om vi säger att de vi går igenom e en dans på rosor.
självklart att man har piss o helvetes dagar.
usch blev tårögd när jag läste eran historia.
De e mkt de jag tycker e så tråkigt, i skolålder får man reda på att har du sex oskyddat blir du gravid, gör din karriär först o barn kan man ta sen.
De finns sjukt många nu förtiden som tyvärr är ofrivilligt barnlösa eller kämpar för sitt första barn av olika faktorer eller syskon pga denna historia man får berättad från unga år.
VISST kan man bli gravid vid oskydat sex,o självklart ska man skydda sej vid unga år,men jag tycker de e viktigt att man informerar ordentligt hur de faktist ser ut.
I dagens läge ökar barnlösa o kämpandet för att bli gravid o många tror de just beror på att man vill göra karriär först o tänka på barn sen.
Informera hellre barnen om oskyddat sex KAN leda till graviditet o könssjukdommar.
Informera hellre barnen om hur de verkligen går till att bli gravid.
Det är inte bara sex o sen är man gravid.
Informera o lär barnen att de finns ofrivilligt barnlösa, dåligt amh värde,pco,endometrios, att en sak som könsjukdommen klamydia kan ge verkliga problem för att bli gravid när du vill bli gravid i senare år.
De man informeras om är mer lr mindre.
dag 1 kommer mensen. dag 14 kommer ägglossning o sen återupprepas de.
har du mens har du ägglossning osv.
de informeras aldrig om att man faktist kan ha mens utan ens ha ägglossning.
Min dotter är 11 år i r o hört oss prata mkt här hemma om allt innom ivf karusellen o hon ställer må¨nga frågor som vi svarat på.hon vet hur de mesta fungerar, givetvis inte informerat henne hur sex fungerar rakt ut.
Hon fick sin mens för några månader sedan o vi har alltid vari öppna om allt här hemma,vilket vi tycker e viktigt.
jag har svår endometrios och en skadad livmoderetapp,Ingen egen ÄL pga lågt Amh.
Min dotter kom till med ppiller o sen va de tvärstopp,
Tvillingarna föddes 5 år senare med maxdos gonal f + trippel dos pergotime.
sen va de stopp o inget har hänt.
vi har lyckats bli gravida MEN lyckan är kort o de slutar med MF för oss.
har en uppskattnin på 10% att lyckas bli gravid och 15% högre MF risk än normalt så odsen är emot oss oxå.
Min läkare informerade mej tidigt att ha koll när dottern kommer in i puberteten o senare bli intresserad av sex o killar.
Då både jag,min ena syster,min mamma och min mormor har/haft svårt att bli gravida o många MF så tycker man de e viktigt att ha koll när hon växer upp o utreda henne tidigt så man vet om de åtminstonde.
Tyvärr va jag den som drabbades värst i släkten.
Kan väl hoppas att jag lyckas under de här paketet.
Har 1 1/2 försök kvar...Sen ger vi nog upp.
Har pratat om att åka till Athen för försök där nere då många åker dit o lyckas med deras metod.
Jag hoppas verkligen att du o din man lyckas, att ni får ert efterläntade barn.
förstår oron till tvillingar,men risken är inte jätte stor för de.
om du går in på carlanderskas sida så kan du se statistik där.
Sök på fertilitetscentrum göteborg så kommer du dit.
tror de står resultat/prislista o där kan du trycka o se statistiken/resultaten.
tror de är 2% risk till tvillingar så i dagens läge innom ivf är den inte stor.
de är intressant läsning så kolla in på sidan om du är intresserad.
kul att du hittat in till oss.
Är de några frågor så är de bara att ställa dom.
här inne kan man inte ställa frågor för många gånger eller för dumma frågor.
vi hjälper till så gott vi kan.