• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • sunnydays

Råkade radera mina inställningar på shape up för några dar sen och minns inte helt vad vågen stog på så fick "börja" om. Hade inte hållt på så länge och skött mig första veckan och inte ås mycke andra veckan så var väl nästan på +- 0. Men får se vad den visar på Tisdag när det gått 1 v.

Grattis emma, grymt jobbat!

• G0thicca

Liten fråga här! (kan hända att jag redan ställt den förut...) Jag har stillasittande som aktiv nivå, har ett stillasittande jobb och motionerar inte mer än att promenera med hunden och till och från jobbet på 7 min enkel väg varje dag. Vill ha ett så pass tydligt svar som möjligt, om jag tar en 20 mins promenad 2 gånger om dagen KAN jag räkna in det då som motion i 20 min åt gången? Bör jag räkna in alla promenader (förutom till jobb, affären och så, traskandes runt i hemmet) just för att jag har stillasittande som aktivitet? Har så svårt att avgöra och ibland kan det ju handla om 100-200 kalorier mer och då vill jag gärna kunna äta dom när jag ska ligga på bara 1250 kalorier varje dag ca....

HUR gör NI? :)

• G0thicca

Ska vara att jag vanligtvis inte motionerar mer än detta varje dag. Men tränar på gym minst 2 gånger i veckan.

• EmeNo11

Jag räknar inte in någon motion alls. Varken när jag tränar eller är ute med hundarna. Har också på stillasittande. Anledningen är att om jag räknar med dom så äter jag upp dom kalorierna och jag vill hellre spara lite till helgen så för mig fungerar det bäst då att inte räkna med dom.

• UngBonusMamma
    G0thicca skrev 2012-08-25 01:04:22 följande:
    Liten fråga här! (kan hända att jag redan ställt den förut...) Jag har stillasittande som aktiv nivå, har ett stillasittande jobb och motionerar inte mer än att promenera med hunden och till och från jobbet på 7 min enkel väg varje dag. Vill ha ett så pass tydligt svar som möjligt, om jag tar en 20 mins promenad 2 gånger om dagen KAN jag räkna in det då som motion i 20 min åt gången? Bör jag räkna in alla promenader (förutom till jobb, affären och så, traskandes runt i hemmet) just för att jag har stillasittande som aktivitet? Har så svårt att avgöra och ibland kan det ju handla om 100-200 kalorier mer och då vill jag gärna kunna äta dom när jag ska ligga på bara 1250 kalorier varje dag ca....

HUR gör NI? :)

Vet inte riktigt vad du undrar över, men om du promenerar 20 minuter så lägger du ju såklart in 20 minuters promenad :). Gör du det två gånger så lägger du väl antingen in det två gånger, eller som 40 minuter...

Jag äter upp alla, eller en del, av mina träningskalorier. Om jag inte gjorde det skulle jag nog inte orka träna så mycket som jag gör. Jag får äta 1300 för att gå ner 1 kg i veckan. De kalorier jag tränar bort är ju "bonus" utöver det, och för mig är det en självklarhet att jag får äta av dem. Annars skulle jag ju rent krasst kunna ge fan i att röra på mig och hålla mig till mina 1300 om dagen, och uppnå samma viktnedgång.

Men man gör ju som man själv vill :D

• G0thicca

Ungbonusmamma: Jo, det förstår jag. Jag menade ifall jag bör räkna in de promenaderna som motion överhuvudtaget :) alltså hur ni gör? Har alltså stillasittande som aktivt och vet då inte hur mycket av den vardagliga motionen som räknas in utan att man ska skapa en aktivitet. Ser ju olika ut för alla givetvis, men i och med det jag skrev.

Tänker nog mer som du där att äta upp kalorierna! Men så himla konstigt att det är så olika. Jag ska äta 1243 kalorier om dagen för att gå ner ett HALVT kilo i veckan, och du får äta 1300 för att gå ner ett helt kg i veckan?! Tycker det är så konstigt det där, för ja utan träning så klarar jag mig knappt som det är med att bara äta dessa kalorier varje dag. Och det är inte alltid jag hinner eller ids träna bara för att kunna äta mer. Varav frågorna... Hamnat på rött väl många gånger i veckan.

Liksom, skulle jag vilja gå ner ett kg i veckan och har stillasittande som jag har nu, skulle jag bara få äta 743 KALORIER i veckan. Och det är ju på tok för lite! Förstår inte att det kan vara sån skillnad! För ni som inte har sett det väger jag alltså 57 kg nu och vill ner till 50, helst. Är riktigt kort osv.

• EmeNo11

Anledningen till att du får äta så få kalorier är för att du inte har mycket övervikt. Du är dessutom kort och väger lite och gör då av med förre kalorier.

Jag ska äta 1273 kalorier om dagen och har stillasittande som inställning. Då är jag 176 lång och väger 84 kilo. Dvs större på alla håll och kanter och gör då av med mer.

• Langka

Liten varning för annars bra app! Lita inte på den till 100%, hur en maträtt är tillagad där stämmer såklart inte helt överens med hur man själv lagar. Inte heller deras mått (Ex. kycklingfilé, väljer man dem i styck ligger dem på 89 kcal, väger man istället får man ofta det tredubbla)
    Använder själv appen dagligen men väger i princip allt och lägger in många varor själv, inte så krångligt alls då det allra oftast står all info på förpackningar.. 

• EmeNo11

Jag väger också allt och sen jämför jag appen med vad de står på förpackningens innehåll av kalorier för att få rätt. Hittar jag inget lägger jag in själv :)

• G0thicca
    EmeNo11 skrev 2012-08-25 22:28:47 följande:
    Anledningen till att du får äta så få kalorier är för att du inte har mycket övervikt. Du är dessutom kort och väger lite och gör då av med förre kalorier.

Jag ska äta 1273 kalorier om dagen och har stillasittande som inställning. Då är jag 176 lång och väger 84 kilo. Dvs större på alla håll och kanter och gör då av med mer.
    Ah, tack för bra svar! Har väl tänkt att det såklart finns en mer logisk anledning till att det är olika, men då blir det ju desto svårare att gå ner i vikt när man inte har någon större övervikt alls...
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!