• Pommac1

IVF Umeå

jennyz skrev 2015-09-14 07:10:53 följande:

Pommac1: grattis till ruvningen! De bedömer fall till fall, vi fick bara långtidsodla en gång, då hade vi tror jag ungefär 15 befruktade ägg...endast två klarade långtidsodling och ingen graviditet, efter det blev det bara två dagar och någon gång tre dagars odling trots att jag hade ung 10 befruktade ägg då som utvecklades, den första gången jag blev gravid fick jag två tillbaka och fyra till frysen tror jag efter två dagar...och alla klarade upptining för FET men ingen graviditet...

Jag skulle gissa att de inte vill chansa att långtidsodla när ni haft sån otur tidigare kanske, guldägg trivs trots allt bäst i dig, och de skulle inte återföra om det var för dålig kvalitet, en gång för oss på ett FET så fick jag höra att de tappat en cell för mycket i upptiningen, jag fick då två tillbaka ändå för att de tyckte kvalitén var för bra för att kasta MEN jag betalade inget eftersom kvalitén låg sämre än det de får ta betalt för... Jag skulle lyssna på vad de sa när du var där, var det någon från lab som berättade? De vet ju bäst...

Stort lycka till, håller tummarna stenhårt att det är eran tur nu!!!

Tack för att du peppar mig. De sa dock aldrig att det var nåt toppägg eller jättebra kvalitet utan äggen såg jämnfina ut (de kan ju betyda jämndåliga också). Sedan när vi gjorde ivf i november förra året sa de att ägget vi fick tillbaka var jättefint. Men sedan när jag pratade med en annan läkare som satt vid dator (det var en gång när inga ägg hade blivit befruktade) då sa hon att vi skulle köra menopur igen eftersom äggen inte såg så bra ut den förra gången heller. Men nu är jag ju tillbaka på Gonal-f igen. Men man törs ju inte riktigt lita på vad de säger nu när det dessutom hänt två gånger. Men läkarna tycker kanske olika vad bra och dåligt är också. Vi fick ju se äggen på skärmen innan vi fick tillbaka dem denna gång. Ett ägg såg fint ut (som på bild - fyrcelligt). Det andra såg mer oregelbundet ut. Jaja, vi får väl se hur det blir. Vi får hoppas på det bästa. Tack för att du skrev!
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-09-14 17:12:38 följande:

Det går bra, vad vi vet i alla fall :) Det känns att det händer saker i livmodertrakten, magen har börjat svälla lite, det känns som att den kommer bli stor mkt fortare den här gången. Andra symtom är trötthet, lite illamående och ömma bröst. Hade testdag förra måndagen och om två veckor väntar VUL. Längtar!!

Härligt det låter! Trött är jag också fast det beror nog på att jag klev upp tidigt. Förstår att du längtar. Det är skönt att få bekräftat att det faktiskt är något där. :)
  • Pommac1
    Northstrom skrev 2015-09-14 15:32:18 följande:

Pommac1: Lycka till med ruvningen. Jag förstår att det måste låta förvirrande när de säger olika saker om embryonas kvalitet. De delade äggen i två "skålar" för oss och satte sedan in ett embryon från vardera skål. Men vi fick egentligen aldrig höra mer om deras kvalitet än att de var "de bästa embryot i vardera skål" som de satt in. Fråga när ju då hur bra kvalitet det egentligen var över huvud taget - bäst i klassen, men hur bra är klassen??? När sedan inget klarade sig vidare till frysningen så börjar man ju undra. 

Stargazers: Hur går det för dig?

Här går det ok. Plussade i fredags så det kanske finns minst ett embryo där inne. Men jag är jättejättenervös för nu börjar veckorna då jag tidigare fått missfall. Tar folsyra som vanligt, men även lagt till ACO Gravid för säkerhets skull - det vitamintillskottet har jag aldrig tagit förr. I övrigt går jag som på nålar. Vågar inte cykla till jobbet, promenerar ingenting. Springer eller simmar definitivt inte! Detta fastän jag vet att lite rörelse är att föredra... tror jag. Men jag vågar inte. Ska på UL först v41, det är ju en evighet tills dess. Tänker att det är nu risken för missfall är som störst, borde inte UL komma aningen tidigare än v8-9?

Ja, det blir ju lite smått förvirrande. Får nog säga till dem om det händer igen. Tack för att du skrev. :)
  • Pommac1
    Pommac1 skrev 2015-09-14 18:45:41 följande:

Ja, det blir ju lite smått förvirrande. Får nog säga till dem om det händer igen. Tack för att du skrev. :)

Oj! Jag glömde ju helt att skriva Grattis! Vilken underbar helg du måste ha haft! Men jag förstår oron. Det är en ständig oro med barn. Fast man känner sig säkert lite säkrare eftersom.
  • Pommac1
    Mama5 skrev 2015-09-15 02:44:50 följande:

Jag funderar på pröva den korta metoden denna gång.

Då den långa med suprecur och menopur 450 = fick 8ägg, 3st befruktade men inget ET pga, snabb delning och fragmenterade ägg.

Hur har ni andra gjort?

Och vilka resultat har ni fått?

Jag har kört menopur två gånger 9 ägg och 5 ägg av toppkvalitet! Dock blev inget av äggen befruktat. Vid Gonal-f och kort har äggen blivit befruktade. Man får prova sig fram. Svårt att veta vad som passar bäst.
  • Pommac1

Det känns rätt kört här nu :( inga av embryor gick att frysa skrev kliniken idag. Alltså kan det väl inte ens ha blivit någon blasto för då borde de ju ha skrivit det. Känns supertrist då äggen var jämnbra vid återförandet. Visst finns det hopp ändå för de trivs väl bäst i livmodern men hoppet är väldigt litet. Har mycket mensvärk i låren också då och då. Är på ruvadag 5 så ägget har väl inte fäst än men i allafall. Förra gången fick jag mens på ruvadag 13. Men nu är min cykel kortare så nu tror jag den kommer tidigare om den kommer.

• Pommac1
    Northstrom skrev 2015-09-15 18:57:11 följande:

Pommac1: vad tråkigt att det inte gick att frysa ner något. Precis det hände för oss för några veckor sedan. Det känns så definitivt med ett sådant besked. Plötsligt står allt hopp till embryona som sattes in vid återförandet. Är man inte ett nervvrak innan, så blir man det (iaf jag...).

Stargazers: Tack, ja det var jättekul att plussa. Ok, så ni har också UL v8+3, precis som vi. Men ni ligger en kalendervecka före oss. IVF är ju egentligen bara en enda låååång väntan. Att förhålla sig till det kräver sin kvinna - för det kan ju verkligen vara värt varenda minut om allt vill sig väl! Men jag måste säga att mitt tålamod tryter - jag vill ha oktober nu, så jag får göra UL!!!

Ja, det känns väldigt tråkigt och jobbigt. Hade ju fått lite mer hopp om vi hade fått nåt till frysen. Jag vill faktiskt veta vad felet är på oss nu! Funderar på om vi ska pausa till januari nästa år (har hört att reglerna kan ändras och att man kan få tre gratis försök, om förslaget gått igenom). Tänkte testa akupunktur mot barnlöshet (då inga fel hittas på oss) ska mannen också gå på akupunktur då tro?
  • Pommac1
    jennyz skrev 2015-09-16 07:55:21 följande:

Jag fick trombyl redan efter ett misslyckat ET, och åt det sedan alla försök efter det...

Ang akupunktur, tror att stället jag gick till rekommenderade att båda gick på akupunktur...i vårt fall hade mannen gjort TESA och vi hade redan massa spermier i frysen, och i princip alla ägg befruktades varje gång så det kändes inte som att vårt problem låg hos min sambo...(förutom att han var tvungen att göra TESA då...) men det skadar ju knappast att båda testar akupunktur... Jag var väldigt skeptiskt att det skulle funka och lite rädd för nålarna, men blev absolut positivt överraskad, kände mig så avslappnad och lugn efter varje gång!!!

Ja jag tror på det så jag hoppas det funkar. Tror man tillräckligt kanske det funkar. Jag gillar nålar. :) vi får väl se hur det blir.
  • Pommac1

Har grym mensvärk i benen (låren nu) suck! Borde ju ha ont i magen istället. Nu har det gått en vecka i morgon.

• Pommac1
    Mama5 skrev 2015-09-17 15:17:04 följande:

Håller tummarna Pommac1 att de lilla har satt sig fast nu i livmodern.. Själv har jag hämtat ut mina nya sprutor å väntar att få starta upp igen på nästa mens.. Kan inte dagarna gå liiite fortare nu.

Kram på er alla!

Ja nu är det segt. Samtidigt bromsar jag gärna för jag vill inte ha mens! Har du fått någon ny medicin eller blir det samma?
Svar på tråden IVF Umeå