• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Petto 83

Björnen2007: håller tummarna att den lille stannar kvar.

Nektar: blödning är i gång så sprutstart imorgon dock lite gruvsam då jag mått rätt dåligt under tiden jag sprutat. Förr kunde jag bara lägga mig men nu har man lilleman att tänka på. Men det går säkert bra, för förhoppningsvis för det ju nå gott med sig.

• EbbaGrön
    mammaidamaria skrev 2012-11-24 12:51:55 följande:
    EbbaGrön: Jag är också så i magen, äter 2 järntabletter/dag. Det är svårt att dölja. Berättade för chefen i förrgår för igår var vi på ett evenemang där det bl.a. bjöds på alkohol.

Har fått en tid för ultraljud nu, 18/12, när hade du?
    Vårt ultraljud är den 12/12, håller på längta ihjäl mig redan !! 
    Har du börjat känna nå fosterrörelser än? Jag känner ingenting ännu.

Har din barnmorska lyssnat något efter bebisens hjärtljud än? 
  • Äppelkaka
    3villbli4 skrev 2012-11-24 20:33:32 följande:
    Äppelkaka: tack för svar. Är det bara de ägg de fryser ner som de långtidsodlar då eller gäller det även det ägg de sätter in färskt ? Hur funkar det i så fall om man bör långt ifrån Umeå har det någon betydelse för om de gör korttids eller långtidsodling ? Förlåt för mkt frågor. Börjar bli lite nervös och vi har inte fått särskilt mkt info. Inte så bra svar på de frågor vi ställt till vår hemläkare heller.
    Förstår att du blir nervös Jag vet inte säkert om de långtidsodlar även färska ägg, men jag har för mig att de kan göra det om det är många som befruktas och delar sig bra. De blir ju hela tiden bättre och bättre på embryodiagnostik

drömmer om ett barn: Då håller jag tummarna för att det ser bra ut imorgon på vul så att det blir plock i slutet av veckan! Det finns ju äggblåsor som verkar ta sig så de kommer nog att ha växt fint under helgen

Själv är jag mest spänd över att få veta resultatet imorgon, vill så gärna veta hur många ägg det blir. För den här gången utgår jag från att det blir några!
  • 3villbli4

Äppelkaka: Okej vi får helt enkelt se när vi kommer upp. Längtar fruktansvärt mycket. Tagit tre doser av gonal-f och det känns iaf som att äggstockarna håller på att vakna till liv, det moler ordentligt i dem av och till. :) Vul imorgon ska bli intressant. Hoppas iaf att det hänt ngt på fem dagar. :) Är det Vul du ska göra imorgon ?

• Äppelkaka

3villbli4: Det är dags för äggplock imorgon och med tanke på att min enda lilla äggstock visade 17 äggblåsor på vul så hoppas jag innerligt att det finns något i dem också Jag kommer ju att ställa alla frågor om odlingstid imorgon så jag ska försöka komma ihåg att dela med mig av info

• VackerBlomma

Ali85: Förstår din känsla, man blir så himla ledsen=( Allt går liksom ur en, kram på dej!

Björnen2007: Håller båda tummarna för er att testen fortsätter visa plus.

Spännande för er som har äggplock på G, lycka till! Solig

• björnen2007

jag tror att hoppet är ute blöder rikligt och har som mensvärk till och från, har inte testat mig i dag och eftersom det var svagt så är det nog på väg ut. 

och för min egen skull vill jag inte vara med om en till graviditet som börjar med att blöda,  ena gången slutade i v 25 dödfödd med en hel drös med missbildningar och sjukdomar och andra gången i utmkvedshavandeskap, 

och det sist nämda är jag döds orolig för att det ska ske en gång till 

• Sofiali77

Fy, så tråkigt Björnen2007. Tröstkram till dig! Ni verkar ha haft otur med graviditeterna. Det positiva är ju i alla fall att du blir gravid. Svårt att tänka så nu när allt bara är nattsvart, jag vet. Jag gick igenom samma som du vid mitt första IVF. Är nu på IVF 4 utan att ha nått målet.

Jag har läst att man rankas högt för att lyckas med IVF om man i alla fall lyckas bli gravid och får missfall och att mängden försök ökar chansen för att lyckas och inte tvärtom som jag trott. Det enda problemet är väl att ha råd med alla dessa behandlingar.

Anledningen till utebliven graviditet/missfall sitter nästan alltid i embryot.

Imorgon blir jag förhoppningsvis ruvare till 2 tredagars.

Vid detta försök får jag prednisolon. Det används vid autoimmuna sjukdomar (dvs när man har ett överaktivt immunförsvar och ev stöter bort embryot eftersom hälften kommer från min man och är främmande för min kropp). Jag har allergi och det räknas som en autoimmun sjukdom. Frågan är varför jag inte har fått denna medicin tidigare? Nåja, jag hoppas att det nu kommer att funka.

• 3villbli4

Äppelkaka: Åh så spännande. Lycka till. :) Håller tummarna ! björnen2007: fy vad tråkigt. Tycker verkligen synd om dig/er. Sofiali77: vad är det för typ av allergi du har? Räknas alla allergier som det eller är det bara vissa ? Hoppas iaf att det funkar!! Lycka till :)

• björnen2007
    Sofiali77 skrev 2012-11-25 19:57:00 följande:
    Fy, så tråkigt Björnen2007. Tröstkram till dig! Ni verkar ha haft otur med graviditeterna. Det positiva är ju i alla fall att du blir gravid. Svårt att tänka så nu när allt bara är nattsvart, jag vet. Jag gick igenom samma som du vid mitt första IVF. Är nu på IVF 4 utan att ha nått målet.

Jag har läst att man rankas högt för att lyckas med IVF om man i alla fall lyckas bli gravid och får missfall och att mängden försök ökar chansen för att lyckas och inte tvärtom som jag trott. Det enda problemet är väl att ha råd med alla dessa behandlingar.

Anledningen till utebliven graviditet/missfall sitter nästan alltid i embryot.

Imorgon blir jag förhoppningsvis ruvare till 2 tredagars.

Vid detta försök får jag prednisolon. Det används vid autoimmuna sjukdomar (dvs när man har ett överaktivt immunförsvar och ev stöter bort embryot eftersom hälften kommer från min man och är främmande för min kropp). Jag har allergi och det räknas som en autoimmun sjukdom. Frågan är varför jag inte har fått denna medicin tidigare? Nåja, jag hoppas att det nu kommer att funka.
    jag har ju gjort 2 st ET och detta FET, men vi har ju en dotter på 5 år som kom naturligt, men 2010 drabbades jag ju at utomkveds och den högra äggledaren op bort, och vid alla behandlingar man gjort på kliniken, ser jag att jag har alltid mer ägg och mogna på höger, 
    det suger att chanserna ska minska så drastiskt att bli gravid själv,

vi kommer köra ett FET så fort som möjligt och betala det själv och sen köra sista ivf behandlingen för att få mer till frysen, eller hoppas att man får det,