• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Petto 83

Mår inte bättre men inte så mycket sämre än i går. Ökade lite mer än 1 kg från igår till idag.

Magen är rätt svullen och ganska mycket tryck upp mot mellangärdet vilket gör mig lätt andfådd. Är sjukt trött får se om min man stannar hemma i morgonkväll då jag typ grina av trötthet i dag...

Men 11:59 6/12 föddes våran son så dagen kommer bara vara hans. Vårt underbara älskade barn <3

• LongingForAChild
    Nektar skrev 2012-12-05 18:29:33 följande:
    Efter nytt vul idag har jag nu i eftermiddag (trots uteblivet resultat av blodprovet pga tekniska problem på provtagningen) fått veta att vi kommer att genomföra äggplock på fredag! Glad De utgick från att jag inte hade någon vätska i buken eller kände mig dålig. Så utöver alla mina blåsor verkar läget vara under kontroll...känns oerhört nervöst! Få blåsor var tillräckligt stora, så jag hoppas de fortsätter växa på sig till på fredag. Ikväll blir det ovitrellen! Jag hade upfattat att man tar den kvällen innan, man blir ju nästan lite nervös att äggen ska lossna för snabbt!

LongingForAChild: Ok, tror jag förstår. Vad har du tidigare haft för tjocklek på din slemhinna? 4 mm lät lite, men kanske räcker det i vissa fall Glad Hur fortsätter ni om undersökningen inte visar tillräckligt bra resultat?
    Jo verkar ju som om man behöver mer tjocklek... vissa säger minst 8 mm för FET.
    Jag vet inte vad jag hade förra gången bara att den var för tunn. Och därför fick jag medicin.
    Om tjockleken inte är bra nog idag så måste jag avbryta behandlingen och börja om efter nyår eftersom de inte kan göra mer i år. De sätter ju inte in om slemhinnorna inte är tjocka nog.

Angående Ovitrelle så tar man den ca 36 timmar före ÄP så det stämmer att du skulle ta den igår kväll.
  • Petto 83

Nektar: tänkte på det du skrev om utgick i från att du inte hade nån vätska. Kollade dom inte det under vul-et? Men vad är det för fel på lab. Har aldrig vart med om så mycket strul.

Håller tummarna att du får ett par ordentligt mogna ägg och att ett av dom sedan visar sig vara ert guldägg.

• Äppelkaka

Har ni blivit ordinerade att ligga ner efter att ha tagit Lutinus?? Fick inte jag höra utan det var viktigast att hitta ett tillfälle att ta em och jag behövde inte tänka på att ligga. Jag tar morogn och kväll och en gång på eftermiddagen, oftast då på jobbet. Enda gången jag ligger ner är alltså på kvällen när jag gått och lagt mig. Skulle vara liiite svårt att säga på jobbet "hörni, nu har jag stoppat upp ett piller i muffen så nu går jag och lägger mig en timme".

Tycker att de här är mycket bättre än kladdet jag hade vid vår första IVF 2009 (kommer inte ihåg vad de hette, mende såg ut ssom stolpiller), det blev bara äckligt...

• Norris

Alltså alla verkar ju ha tagit 3 tabletter om dagen å det står 3 på förpackningen så nu tänker jag ta tre fast dom sa två till mig. Då kan jag ligga ner på morgon å kväll och sitta stilla på jobbet en timme på dagen :) blir mycket enklare så. Har ni använt tampong? Eller det kanske är dåligt att göra det?

• Nektar
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * Norris (inväntar FET)
    * jenads( inväntar FET i Jan.)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * Nektar (1:a IVF, 7/12)
    * LongingForAChild (behandling inför FET i Dec) 

{#emotions_dlg.flower}Ruvar 
    * Freja150 (TD 19/12)
    * ali85 TD 3/12
    * Sofiali77 TD 14/12
    * Kvinna32 TD 17/12
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) TD 17/12
    * drömmer om ett barn (4:e försöket) TD 19/12
    * EEJ (4:e och sista försöket)  Td 19/12
    * 3villbli4 (1:a försöket, syskonförsök) 
    * Freja150 TD19/12

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF)
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF)

• Nektar

jennyz skrev 2012-12-05 23:04:58 följande:
    Petto83: Bra service är väl det minsta du kan få just nu... Hoppas ni får ett gratis FET också!! Hoppas att alla mediciner hjälper så du inte blir alltför dålig!!! Hur mår du??

Nektar: Håller tummarn för bra resultat på fredag, det behövs ju v´bara ett guldägg... Jag har haft tur med ÄP, det känns lite, men jag tycker att den värsta delen är innan de tar bedövningen, när de ska torka, och instrumentet som de behöver, samma som vid ET, däremot så har jag på sistone fått se på UL när han sticker hål i blåsorna och suger upp äggen, det är både och med det, absolut spännande, är glad att jag fått se det, men sen brukar jag slutta kolla ett tag, för man ser ju innan han sticker så jag spänner mig i förebyggande syfte då, lika bra att inte veta exakt när han sticker i varje blåsa... Det kommer säkert att gå bra,  du får vara noga att berätta om det gör ont, så de vet, då kan man få mer morfin vad jag förstår... De brukar fråga med jämna mellanrum också...   

Tack för dem orden, bara att bita i antar jag (utöver att klaga lite då och då om det gör för ont..) Blir att ringa in mig som sjuk imorgon, lämpligt när det vankas helg och man därför kan vara "sjuk" hela helgen.

LongingForAChild: Ok, 36 timmar. Låter bra. Kan man få ägglossningsvärkar under dagen? När normalt är det man får det egentligen, när ägget släpper eller då det börjar vandra nedåt i äggledaren? Någon som har en aning? Hoppas på att slippa smärta idag då vi har myycket på jobbet ända fram till kl 21. 

Norris: Skriv gärna in dig i listan också, missade vart du var i behandligen. Angående Lutinus så står det 1x3 på min ordination. Var inte jätteviktigt att ligga ner sa dem på infomötet, men kan man är det säkert ett plus! Det är min tanke också - att kan man inte använda en tampong så det stannar kvar mer?

Petto83: Han sa efteråt att han inte kunde se någon vätska så det borde vara lugnt. Därefter frågade han hur jag mådde och utgick ifrån det snarare än ett BP-resultat som inte hade kommit in. Hoppas och tror att det är lugnt, har haft mindre känningar tisdag och onsdag jämfört med i måndags. Antar det beror på att den lägre dosen kickat in. Har dem sagt något till dig hur snart dem tror du kan sätta igång med nästa försök?      

• jennyz

Spontant tror jag inte att tampong är någon bra ide pga infektionsrisken... Det är ju gjort en operation så man ska låta bli bad och samlag pga infektionsrisken...
    Jag har hört att man bör ligga ner, efter en timme har kroppen sugit åt sig det som den klarar av, resterande kommer ut, om man sitter så rinner det snabbare ut.

Jag har aldrig hört någon som haft ÄL- värkar, tror inte man får det, sprutan är ju bara för att äggen ska mogna, ÄL sker inte eftersom ÄP görs innan.

• A79
    Nektar skrev 2012-12-05 18:29:33 följande:
    A79: Vad spännande! Hoppas du har ork att fortsätta skriva lite här även efter förlossningen!  Håller dock tummarna för att bebben passar in begravningen på ett bra sätt dessförinnan.

Tack för tummarna!!  
    Var på HM idag typ den enda klädbutiken som har mammakläder & velade om ja skulle köpa en svart finare klänning till begravningen .. vet ju inte ens om ja kommer vara gravid då??

Lycka till imorrn på ÄP!
    Hoppas det inte gör ont för dig!
    Verkar vara väldigt individuellt det där Skrattande
    drömmer om ett barn skrev 2012-12-05 23:18:32 följande:
    A79: Tiden har verkligen gått snabbt. Tyckte det var nyss du plussade och nu är snart trådens första bebis här! Skönt att höra att allt är bra med lillpyret!

Här känns allt som vanligt men jag har fått alla vanliga symtom av Crinone. Tröttheten är mycket värre än vid Lutinus men det känns himla skönt att slippa ta vaggisar två gånger per dag + att det kladdar betydligt mindre nu. Kommer inte gå tillbaka till Lutinus igen.

Ja tiden har gått snabbt :)
    Dock tycker jag dom här sista veckorna känns längre än hela totala graviditeten!
    Bebis är crazybaby i magen..& har mycket hicka Glad

Ja förstår att du är trött speciellt nu när mörkret hjälper till dessutom!
    Undrar vad som avgör vad man får.. gällande lutinus & crinone?
    Själv fick jag lutinus & minns att den kladdade väldigt mycket.
    Det rann hela tiden & när man kännde det,
    sprang man på toa för att dubbelkolla om det var blod..
    ja huvva glad att dom dagarna är förbi :)   
    Visst har du TD den 19e?
    Haha.. ja försöker planera in att få bebis då..
    skulle bli perfekt om den kom nån dag innan jul plus att min mamma fyller år då.
    Fick första pojken på hans farmors födelsedag & nu sa min mamma att hon oxå ville ha den bästa födelsedagspresenten.