• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EEJ

Äralltupptaget: ska ni gå privat eller har ni gått igenom utredningen via landstinget?

• jenads
    Äppelkaka skrev 2013-01-10 18:15:16 följande:

Härligt, då kör vi med FET den här månaden! Jag fick min mens den 8/1 så jag räknar med att det blir återföring 24-24/1. Brukar vara rätt punklig med ägglossning och så men man vet ju förstås aldrig hur det blir. Ska bli skönt att göra det i en naurlig cykel utan all extra hormonpåverkan Tar du något mer än Fermanest (det var enbart för slemhinnan va?)?
    ska oxå göra FET nu i januari. blir återföring någon gång mellan 23/1-25/1 i umeå
  • drömmer om ett barn
    jennyz: Så himla skönt att lilla pyret har vuxit ikapp. Jag tror att det kommer sluta bra det här! Drömmer

Vilken tur att ni gjorde en till koll av TSH-värdet. Hur lång tid gick det mellan dom olika testen?

Varghona: Jag hade gjort färskförsök i första hand. Precis som Jennyz skriver så kanske ni får ytterligare embryon till frysen som kan användas till eventuella framtida syskonförsök. Ju fler eskimåer desto bättre!

Solig Freja150: Vad härligt att ni fick höra hjärtljud på ultraljudet, stort grattis till er! {#emotions_dlg.flower} Hoppas att det ser bra ut på återbesöket och att ni förhoppningsvis får lyssna till ljudet av dubbla slag då.

Vilken onödig kommentar av läkaren! Rynkar på näsan Självklart vet majoriteten som har fertilitetsproblem hur statistiken för missfall ser ut och det är knappast någonting man vill höra när man efter stor möda äntligen lyckats bli gravid. Tummen ner för honom.. Du är gravid och nu ska vi bara tänka positivt! Skrattande

EEJ: Är så glad över att höra att du fått komma på ultraljud och stilla din oro. Jättegrattis till det lilla livet! {#emotions_dlg.flower}

vårt 2012: Härligt att ni är på gång igen! Detta ska bli ert 2013, något annat kan jag inte tänka mig! Glad Vilka preparat använder du nu?

äralltupptaget: Välkommen hit! Solig

Jag har gjort långa metoden och vid första försöket tog det exakt 5 veckor från spraystart till återföring. Senaste försöket drog ut på tiden då blödningen dröjde. Denna gång kommer jag köra den korta metoden och fick info att äggplock kommer att ske ca 12-14 dagar efter sprutstart så räknar med att det tar lite drygt 2 veckor totalt.
  • jennyz

Drömmer om ett barn: det var ung en månad mellan tshtesterna, tror att man helst ska vänta längre och se så kroppen stabiliseras på ett visst värde, men jag hade redan då sprayat typ två månader, så vi körde...

• vårt 2012
    Äppelkaka: då kanske vi hamnar någolunda lika, jag kör korta metoden och gissar på insättning 22-24 :)

drömmer om ett barn: Jag kör nu på 175E Gonal-F och sprutdag 5 minskning till 150 och då börjar jag med orgalutranen.. Har du kört korta förut?  Har du startat?
    Jag har fått höjt ordentligt sen första behandlingen, men är så lätt att överstimulera iom PCO-S'n så dom var försiktigare då, men det var ju den gången jag blev gravid..
    aja expertisen får hålla koll på vad jag ska göra :)

äralltupptaget: Härligt att äntligen få komma igång! Även om jag inte önskar detta på min värsta fiende! Om man har  PCO-S så kör de vanligtvis med korta metoden, som jag förstått det, då tar man sputor från dag 2 eller 3 i menscykeln, och plockas runt dag 14 och sen insättningen beror på om det bli 2 eller 5 dagars odling.

Jag har fått åka dit för 2 st vul under "spruttiden" Har sett lite olika ut, men sprutdag 6 och 8 blir det denna gång.

Svart jag fick på frågan varför 2 vul, är just det at vi med PCO-S är lätta att överstimulera så de vill ha extra koll på oss.

Tid är jätte svårt att säga, infosamtalet tycker jag minnas tog en halvdag, vulen tar inte mer än 20 min, uttag kanske runt 4-5 tim, insättning max en timma...
    Men vid 1a vulet har jag fått lämna prover först på labb så då kan det ta tid där..

Hoppas det kommer gå bra för er!

• drömmer om ett barn
    äralltupptaget: Här är IVF-klinikens hemsida: http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=5_Ume%E5

Från det att vi varit på infomötet gick det snabbt. Fick börja med nässpray redan veckan efter (dag 21), när man börjar beror helt på var i menstruationscykeln man befinner sig. Personalen är helt underbara tycker jag! Hjärta

LongingForAChild: Vad skönt att mensen kommit så att ni får ladda om för nytt försök. Håller tummarna för att det kommer se bra ut på VUL:et! Solig

jennyz: Tänk att värdet kan skilja så mycket på så kort tid. Har ingen aning om vad jag har för värde men blev lite nyfiken att kolla upp saken.

vårt 2012: Det är första gången jag kör korta metoden. Dr Solensten bekräftade att denna metod ger färre ägg men av bättre kvalitet, så även om det bara blir 3 ägg denna gång också så hoppas jag att kvaliteten är högre. Han sa att det kan inte gå så mycket sämre än senast så nu testar vi detta och hoppas på det bästa. Väntar på att mensen ska komma nu i dagarna och då börjar jag med 450ie Menopur.

Svårt det där med risken för överstimulering.. hur mycket startade du med första gången? Jo, vi får lita på expertisen och följa deras rekommendationer! Glad

fiffa: Hur går det för dig, inte många dagar kvar till BF.. Drömmer

Mustikka och Emilotta: Bara lite drygt en månad kvar för er, tiden har verkligen gått snabbt! Hur mår ni?  
  • jennyz

Ja det gjorde stor förändring på kort tid för mig... Jag ringde VC och sa att jag tyckte att jag hade många symtom som lutade mot att värdet var för högt, och sa att jag höll på med IVF, fick då komma direkt och lämna prov...

• äralltupptaget

Jag bor i Luleå och går privat , betyder det att jag kommer få göra detta i Skellefteå , läste nämligen på den där sidan ni har länkat till ..

Vi står ännu inte i en IVF kö, vi ska på möte med läkaren den 18 jan, för att prata om hur vi går vidare med utredningen.
    Jag slutade med p-piller 2010 , fick inte tillbaka min mens fören 7-8 månader efter det, gick upp i vikt, fick ingen ägglossning, mensen var oregelbunden som f*n. Tror jag hade mens 2 ggr under 2011 :(
    Fick ingen hjälp eftersom vi inte försökt i 1-1.5 år .. så det var bara att vänta.
    Sedan fick vi prova pergotime, första gången en enkeldos som inte gav ett skit. Sedan tog jag dubbeldoser och 5-6 gångerna fick jga enligt blodprover ägglossning men det tog sig inte heller....
    Sedan fick mannen lämna spermaprov och det såg jättefint ut.. det var skönt att veta iaf.
    Fick inte ta fler doser av pergotime utan vi ska gå vidare.. och jag antar att det kommer bli IVF

Jag har PCOS om jag inte skrev det innan :)

Denna IVF klinik i Umeå, som är privat, är det den enda eller har Landstinget en enhet också?

• drömmer om ett barn

äralltupptaget: Missförstod dig, trodde det var infomöte för IVF ni skulle till i mitten på månaden. Umeå är närmaste stad för er där man gör IVF och dom tar både emot landstingsfinansierat och privat. Ultraljud och blodprov gör man på hemmaplan.

Vad tråkigt att det inte har gått vägen trots upprepade behandlingar med pergotime.. Många med PCO/PCO-S har blivit gravida med hjälp av IVF så ge inte upp hoppet!

• äralltupptaget
    drömmer om ett barn skrev 2013-01-12 19:52:37 följande:
    äralltupptaget: Missförstod dig, trodde det var infomöte för IVF ni skulle till i mitten på månaden. Umeå är närmaste stad för er där man gör IVF och dom tar både emot landstingsfinansierat och privat. Ultraljud och blodprov gör man på hemmaplan.

Vad tråkigt att det inte har gått vägen trots upprepade behandlingar med pergotime.. Många med PCO/PCO-S har blivit gravida med hjälp av IVF så ge inte upp hoppet!
    ingen fara ,jag kanske inte skrev så tydligt heller :)
    Jag är med i lite olika forum här på FL och några som inte fått plus på pergotime har fått prova sprutor, som dom har resulterat bättre än tabletter, ( inte ivf)  Är det någon här som har provat det ?

Ang Kliniken i Umeå, är det gratis det första försöket ( landstinget betalar)  , eller måste man betala själv ?