• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Kvinna32
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * drömmer om ett barn (5:e försöket)
    *  Kvinna32 (telefontid 21 jan)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Nektar (FET i februari)  

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * vårt 2012 (4:e försöket)  

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * LongingForAChild Stimuleringsstart 13/1. VUL 24/1.
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari
    * Mirage (1-2:a försöket)
    * Ws mamma FET januari/februari  (första FET för syskonförsök)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2

GravidGravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * EEJ (4:e IVF) BF 20 aug  (VUL v 2 2012)
    * Freja150 BF 20 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
  • äralltupptaget
    Mirage skrev 2013-01-17 16:56:52 följande:
    Igår gjorde jag ÄP och det var en riktig plåga! Tårarna rann på mig och jag som normalt är ganska smärttålig. Vet inte varför, men det gjorde mycket ondare denna gång än förra, så de fick höja medicineringen med ytterligare en dos för att lindra smärtan. Sjuksköterskan var så himla gullig, hon märkte hur ont jag hade och gjorde allt för att få mig att må bättre. Fin och proffsig personal!

Hur som helst så tömde doktorn 9 stycken äggblåsor. Han lämnade efter många om och men den 10:e äggblåsan eftersom han inte kom åt den pga min endo. Resultatet blev 7 ägg av 9 möjliga, så jag är sååå lycklig =). Det var värt all smärta flera gånger om! Största äggblåsan var 28 mm... vilket doktorn tyckte var en bra storlek och han menade att de då borde vara mogna.

Så Drömmer om ett barn- jag tror att menopuren gjorde susen och jag ber att det ska komma att bli ett bra resultat även för dig! Det är så typsikt när man väl vill ha den där förbaskade mensen, då kommer den inte och vice versa ;).

Idag har jag gått på nålar ifall dr Solensten skulle ringa o meddela att äggen var skräp som sist, men... han har inte hört av sig så jag ser ut att bli lycklig ruvare imorgon! Det är bara att hoppas!

Kram på er alla kämpare där ute!
    åh vi håller tummar och tår!!! :)

Bra att det finns proffsigt folk som lugnar en , eller åt försöker iaf , och inte bara snäser mot en!

Hur exakt går ÄP till ? Kör dom in en spruta med någon stor nål eller ?

• äralltupptaget

kom på en till sak...

När man har gjort äggplock, och insättning... kan man arbeta som vanligt även om man har ett rätt stressigt och fysiskt jobb ?
    Eller hur har ni gjort under tiden?

Jag kommer INTE att berätta ( om jag nu går en ivf ) varken till mina arb.kompisar eller chef.

• A79
    äralltupptaget skrev 2013-01-17 20:04:42 följande:
    kom på en till sak...

När man har gjort äggplock, och insättning... kan man arbeta som vanligt även om man har ett rätt stressigt och fysiskt jobb ?
    Eller hur har ni gjort under tiden?

Jag kommer INTE att berätta ( om jag nu går en ivf ) varken till mina arb.kompisar eller chef.
    Efter äggplocket var jag ledig 2 dagar en efter ET jobbade jag som vanligt.
    Har ett fysiskt jobb :)
  • A79

men  efter ET skulle det stå.. inte en...

• Mirage

Tack tjejer! Tyvärr blev det fiasko ännu en gång. Trodde vi hade klarat oss men vid 18-tiden igår ringde Solensten igen. 4 ägg var omogna, 3 stycken hade inte befruktas (de använde microinjecering). Så nu är det andra gången som vi inte ens kommer till återföring. Känner mig helt tom...

• EEJ
    Mirage skrev 2013-01-18 10:16:27 följande:
    Tack tjejer! Tyvärr blev det fiasko ännu en gång. Trodde vi hade klarat oss men vid 18-tiden igår ringde Solensten igen. 4 ägg var omogna, 3 stycken hade inte befruktas (de använde microinjecering). Så nu är det andra gången som vi inte ens kommer till återföring. Känner mig helt tom...

Åh, så tråkigt! Det måste verkligen kännas som ett antiklimax när man nääästan är framme. Sa Dr Sol vad det kan beror på? Är det kvaliten på äggen som gör det eller är det "bara" otur? Förstår att det känns tomt, men någon gång måste ju bli er gång! Skickar en kram! 
  • Emilotta

Mirage vad ledsen jag blir för er, skickar många varma kramar! Hoppas verkligen att de kommer på en annan metod som passar er bättre nästa gång. måste ju gå att justera i medicinerna på nått sätt.

äralltupptaget: jag var också hemma nån eller några dagar, min mage svällde upp rejält och jag hade inte kunnat jobba även fast jag sitter på kontor.    

• Äppelkaka

Mirage: åh vad trist! Vet hur det är och det är skit att gå igenom hela behandlingen och sedan inte få tillbaka ett embryo

Är själv rätt låg just nu och vil rådfråga er lite:

Till historien hör att vi gjorde en IVF-behandling i september som enbart blev skit och katastrof. Sprutan krånglade så jag fick inte i mig det puregon som behövdes för att det skulle bildas några ägg. Jag fick olika besked om var blodproven skulle tas, mitt sjukhus skickade inte provsvaren i tid så jag fick ingen behövlig dosändring. Det slutade som sagt med ÄP men ingen återföring. 

Bränd av det så gjorde vi nästa behandling i november och allt flöt på väldigt bra och jag hade en bra känsla kring hela processen. Vi fick ut bra ägg och fick tillbaka en blasto som visserligen fäste men det blev tidigt missfall istället. Vi har två blastocyster i frysen och nu är tanken att vi försöker med FET nu i janurai.
    Min cykel är på 26 dagar och vi samtal med sköterskan förra veckan så fick jag veta att jag skulle börja med ÄL-tester den 17/1, alltså igår på dag 10), och göra vul idag. Jag var på vul och läkaren kollade att slemhinnan var tillräckligt tjock. När IVF-kliniken ringde upp mig så sa sköterskan att deras läkare sagt att jag skulle börja med ÄL-tester på söndag, dag 13 i cykeln. Mycket konstigt tycker jag eftersom jag vid tidigare FET börjat testa på dag 10. Till råga på allt så säger hon att jag måste tillbaka för ytterligare ett vul igen på tisdag eftersom läkaren glömt att kolla äggstockarna! Hon har alltså inte följt klinikens protokoll som innebär koll av både slemhinna och äggstockar!

Jag blev skitsur och ringde mitt sjukhus som fick väldigt brått att reda ut vad som hänt och dessutom se till att läkaren ringde IVF-kliniken.

Resultatet är ändå att jag måste dit igen på tisdag med allt vad det innebär av planering med jobb och så och jag är ledsen, sur och har en dålig känsla kring alltihop. Det känns som de inte har koll på min cykel och att det är för mycket strul. Just nu funderar vi på att avbryta allt den här månaden och köra på nästa istället och hoppas att det flyter bra då och att det helt enkelt känns bättre.

Hjälp mig, överreagerar jag?
    Förvånad   

• jennyz

Äppelkaka: jag tycker inte att du överreagerar, det är tillräckligt med saker som ska klaffa i en behandling... Om du känner som du gör kanske ni ska avvakta en cykel, huvudsaken är ju att ni känner er redo och förberedda! Jag tror att kroppen är mer beredd på att ta mot ett embryo om man mår bra än om man stressar upp sig och stör sig på saker innan...sedan så är jag sådan otålig person så jag har svårt att vänta trots allt...