• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • LongingForAChild
    Äppelkaka skrev 2013-01-14 13:05:23 följande:
    Äsch då, klart att det ska stöka till det lite för en, mer regel än undantag :-S ´

Jag ska på vul den 18/1 och börja testa men ÄL-stickor nu på torsadag den 17/1. Hittills har jag alltid fått utslag på dag 3 som jag testar så jag antar att utifrån det att det blir återföring 24-25/1. Vi kommer ju inte att ligga långt ifrån varandra i a f och jag hoppas verkligen att Fermanest fungerar bra för dig den här gången så att du kommer till ditt FET

Ja mig har de inte ens nämnt något om ÄL testande... så jag är lite orolig för jag har inga ÄL test hemma...
    Hur ska jag då göra?
  • Nektar
    äralltupptaget skrev 2013-01-14 09:00:49 följande:
    en liten fråga här bara...
    Har någon kört med enbart sprutor för att få resultat, och vad fick ni för resultat..? Innan ni tog dom iom IVF

Har läst lite om en "ägglossningsspruta" hur funkar den ? Tar man den själv, var tar man den gör det ont.. ?
    Hej! Jag har också PCO-S och en drös med Pergokurer bakom mig innan jag fick remiss till IVF (har ett försök bakom mig). Dem har aldrig nämnt sprutmetoden för mig istället för Pergotime, jag har dock läst lite om att det ska finnas en. Tror att vi med PCO-S skulle kunna få tokmånga blåsor av sprutmetoden och att de då skulle behöva göra flera vul för att kontrollera detta (= dyrt). Jag tog en väldigt låg dos av sprutorna i samband med IVF och kan tänka mig att jag inte hade fått 1-2 äggblåsor med den mildare sprutmetoden utan betydligt fler. Kanske är det därför de ofta går från Pergotime till IVF. Men vill du fortsätta med andra alternativ innan IVF så fråga lite mer om den!

Vårt2012: Vad innebär det, att du har en blasto sparad i frysen för FET? Är det FET ni ska göra nu på ett embryo? Eller har ni satsat på ett nytt ET? Kan man göra så föresten att man gör sitt gratisförsök med ET och sen sparar ett gratis frysförsök medan man går direkt på att betala för typ ett 3-pack? 

Alla: Hur är det där med finansieringen egentligen. Jag menar om vi nu gör ett FET och, om alla övriga överlever, har 6 st blasto kvar. Kan vi då välja att göra ett och ett FET tills dem är slut? Vad kostar ett enskilt FET? Är det bättre att köpa ett 3-pack med minst 2 färskförsök?

Alla: Finns det någon som skulle kunna förklara vilka mediciner och på vilken cd som vad sker i ett stimulerat FET? Sitter och ska avgöra om jag ska framkalla en blödning med Provera eller vänta på en eventuell egen blödning innan FET. Vore bra för planeringen att veta bättre, fick inte så tydliga besked från kliniken idag.

Drömmer om ett barn och Mirage: Håller tummarna för att Menopur ger er en bättre skörd av ägg. Men framför allt att ni får några av riktigt bra kvalitet!           
  • Mirage

Tack Nektar, vi får hoppas på kvalité! =)

Nu är det snart dags för ÄP, närmare bestämt på onsdag. Var på ultraljud idag o det var cirka 10 st äggblåsor igen, några större dock en var 24mm och sen hade jag faktiskt fått en på höger sida där min endo sitter. Så det finns ett minimalt hopp även därifrån, jag som trodde det var stendött!

{#emotions_dlg.flower}Väntrummet 
    * jenads (inväntar FET i Jan) 
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan) 
    * drömmer om ett barn (5:e försöket) 
    * Kvinna32 (4 försöket efter jul) 
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9) 
    * Nektar (FET i februari)   

{#emotions_dlg.flower}Sprayar 

{#emotions_dlg.flower}Sprutar 
    *vårt 2012 (4:e försöket)

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET 
    * LongingForAChild Startat med Femanest. FET ca V.5
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari
    * Mirage (1-2:a försöket)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar 
    * Sofiali77 TD 14/12 

GravidGravida 
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari 
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb 
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb 
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) Bf 24 juli
    * EEJ (4:e IVF) Bf 20 aug  (VUL v 2 2012) 
    * Freja150 BF 20 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * jennyzbox (3e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda 
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin  14e december

• vårt 2012
    Jenads:  Vi gjorde gratis försöken, dvs 1 IVF(färsk/ET) och ett FET, sen betalade vi för 3-packet, och i det ingår 3 IVF och ett frysförsök, så här står det på hemsidan ang. 3-pack :
     "upp till tre behandlingar ledande till återförande av befruktade ägg och inkluderar eventuell återföring av frysförvarade embryon, högst 1 gång"

Så det tolkar jag som 3 färsk försök och ett FET, förra gången vi gjorde färsk, alltså det första av de 3 egen betalda, så blev ett embryo nedfryst.
    Vi valde att göra ett nytt färsk försök, (för övrigt det har aldrig pratats om annat från klinikens sida)  både för att det är bättre chanser, men sen känns det riskabelt att bara ha ett i frysen inför ett ev FET, eftersom det är så stor chans att de inte klarar upptiningen.

Om ni får kvar embryon i frysen efter era landstingsfinanserade försök, så kan ni köpa FET försök
    som kostar 13 000kr / återföring, men har man otur klarar inte alla upptiningen.

• vårt 2012
    LongingForAChild: När vi gjorde FET (ostimulerat) så om jag inte minns fel fick jag börja med ÄL-stickorna på cykeldag 11..
    De vill att man använder Clearblues tester, som visar en glad gubbe när det är bäst.
    Jag hade andra hemma men de ville jag skulle använda CB för att slippa tolka streck, det blir så tydligt att det är dags! ÄL-stickorna får man inte av kliniken utan får köpa själv.

• Nektar

Mirage: Men det var väl bra nyheter! 10 st och några riktigt mogna låter ju lovande! Men man vet ju aldrig hur det ser ut inuti före man tagit ut dem. Hoppas iaf att äp går bra och att även den högra blåsan kan visa lite liv - vore ju fantastiskt!

vårt 2012 skrev 2013-01-14 22:14:33 följande:
    Jenads:  Vi gjorde gratis försöken, dvs 1 IVF(färsk/ET) och ett FET, sen betalade vi för 3-packet, och i det ingår 3 IVF och ett frysförsök, så här står det på hemsidan ang. 3-pack :
     "upp till tre behandlingar ledande till återförande av befruktade ägg och inkluderar eventuell återföring av frysförvarade embryon, högst 1 gång"

Så det tolkar jag som 3 färsk försök och ett FET, förra gången vi gjorde färsk, alltså det första av de 3 egen betalda, så blev ett embryo nedfryst.
    Vi valde att göra ett nytt färsk försök, (för övrigt det har aldrig pratats om annat från klinikens sida)  både för att det är bättre chanser, men sen känns det riskabelt att bara ha ett i frysen inför ett ev FET, eftersom det är så stor chans att de inte klarar upptiningen.

Om ni får kvar embryon i frysen efter era landstingsfinanserade försök, så kan ni köpa FET försök
    som kostar 13 000kr / återföring, men har man otur klarar inte alla upptiningen.
    Hmm, jag har alltid tolkat den där texten på hemsidan som att det gäller 3 försök men att de klargör att det endast kan bli tal om 1 st fet. ET sägs väl vara lite bättre (även om läkaren jag idag pratade med ansåg chanserna som likartade). Vad är chanserna, hade 50/50 senast men det antog jag berodde på att embryot kommit så fantastiskt långt i sin utveckling..räknar inte med samma chanser vid fet. Någon som vet chanserna med en fin fryst blasto?

Tack för prisuppgiften. Du har nog rätt att det är lite riskabelt att tina embryona. 7 st känns iaf som relativt säkert inför kommande fet. Får se hur vi sedan resonerar om det kommer till det...   

• Jockelina

Det är större chans för en blastocyt än för ett vanligt embryo. Jag ska sätta in en blastocyt idag i Umeå. Åkt med nattåget upp och är lite trött nu.

Ang FET så har jag gjort 4st totalt och alla har klart upptining. Man kan inte förlita sig på statistiken för isådanafall hade vi redan varit gravida hel bunten.

• äralltupptaget
    Nektar skrev 2013-01-14 17:48:37 följande:
    Hej! Jag har också PCO-S och en drös med Pergokurer bakom mig innan jag fick remiss till IVF (har ett försök bakom mig). Dem har aldrig nämnt sprutmetoden för mig istället för Pergotime, jag har dock läst lite om att det ska finnas en. Tror att vi med PCO-S skulle kunna få tokmånga blåsor av sprutmetoden och att de då skulle behöva göra flera vul för att kontrollera detta (= dyrt). Jag tog en väldigt låg dos av sprutorna i samband med IVF och kan tänka mig att jag inte hade fått 1-2 äggblåsor med den mildare sprutmetoden utan betydligt fler. Kanske är det därför de ofta går från Pergotime till IVF. Men vill du fortsätta med andra alternativ innan IVF så fråga lite mer om den!

Vårt2012: Vad innebär det, att du har en blasto sparad i frysen för FET? Är det FET ni ska göra nu på ett embryo? Eller har ni satsat på ett nytt ET? Kan man göra så föresten att man gör sitt gratisförsök med ET och sen sparar ett gratis frysförsök medan man går direkt på att betala för typ ett 3-pack? 

Alla: Hur är det där med finansieringen egentligen. Jag menar om vi nu gör ett FET och, om alla övriga överlever, har 6 st blasto kvar. Kan vi då välja att göra ett och ett FET tills dem är slut? Vad kostar ett enskilt FET? Är det bättre att köpa ett 3-pack med minst 2 färskförsök?

Alla: Finns det någon som skulle kunna förklara vilka mediciner och på vilken cd som vad sker i ett stimulerat FET? Sitter och ska avgöra om jag ska framkalla en blödning med Provera eller vänta på en eventuell egen blödning innan FET. Vore bra för planeringen att veta bättre, fick inte så tydliga besked från kliniken idag.

Drömmer om ett barn och Mirage: Håller tummarna för att Menopur ger er en bättre skörd av ägg. Men framför allt att ni får några av riktigt bra kvalitet!           
    Min läkare berättade om "sprut-metoden" när jag hade ätit 3 kurer pergo utan resultat, enligt henne var det en "starkare" medicin att försöka med ( eller hur man nu ska uttrycka sig )
    Men hon sa även, so, du skrev, att det krävs mycket undersökningar men det har jag inget emot, det fick jag göra under pergo-kurerna också ( vul flera gånger samt blodprov )
    Jag har kommit upp i högkostnadsskyddet så jag behöver inte betala något för VUL :)
    Men även om jag skulle få göra det så skulle det vara värt det :)

Jag ska till läkaren på fredag är så nervös vad hon ska säga, samtidigt som det ska bli skönt att komma ett steg närmare en bejbis :)
  • LongingForAChild
    vårt 2012 skrev 2013-01-14 22:19:56 följande:
    LongingForAChild: När vi gjorde FET (ostimulerat) så om jag inte minns fel fick jag börja med ÄL-stickorna på cykeldag 11..
    De vill att man använder Clearblues tester, som visar en glad gubbe när det är bäst.
    Jag hade andra hemma men de ville jag skulle använda CB för att slippa tolka streck, det blir så tydligt att det är dags! ÄL-stickorna får man inte av kliniken utan får köpa själv.

Tack, dock när jag mailade kliniken för jag vart förvirrad över detta så sa hon att jag har stimulerat FET... femanest som jag tar är tydligen stimulerande så jag kommer visst inte behöva testa.
  • LongingForAChild
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet 
    * jenads (inväntar FET i Jan) 
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan) 
    * drömmer om ett barn (5:e försöket) 
    * Kvinna32 (4 försöket efter jul) 
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9) 
    * Nektar (FET i februari)   

{#emotions_dlg.flower}Sprayar 

{#emotions_dlg.flower}Sprutar 
    *vårt 2012 (4:e försöket)

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET 
    * LongingForAChild Stimuleringsstart 13/1. VUL 24/1.
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari
    * Mirage (1-2:a försöket)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar 
    * Sofiali77 TD 14/12 

GravidGravida 
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari 
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb 
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb 
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) Bf 24 juli
    * EEJ (4:e IVF) Bf 20 aug  (VUL v 2 2012) 
    * Freja150 BF 20 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * jennyzbox (3e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda 
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin  14e december