• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • mammaidamaria

äralltupptaget: Vällommen hit! Vill bara berätta att jag har genomgått 5 behandlingar med Pergotime utan något resultat, så vi tog beslutet att gå på Ivf (bekostar allt själv eftersom det är andra barnet, första blev till med hjälp av endast Pergotime) De lyckades på förses försöket (är i v, 22) vilket jag aldrig trodde, vägen dit var jobbig, blev bl.a. dålig pga överstimulerad men det jag vill komma till är att ge inte upp! Om läkaren hade fått bestämma så hade vi nog gått på fsh stimulering (tror jag de heter) innan Ivf men vi var så knäckta psykiskt och ville köra på Ivf direkt.

• äralltupptaget

jag googlade fsh stimulering, och det är det min läkare har pratat om!

Är det någon här som har provat det ?

Har läst lite forum att det brukar var alite mer "drag" i dessa sprutor än i pergotime-tabletterna.

Något jag däremot blir lite fundersam över är att, jag har haft ägglossning dom 2 sista gångerna men ändå tog det sig inte.. vad kan det betyda ?
    Jag har inte blivit spolad eller något, utan jag har "bara" fått komma på flera VUL och blodprover när jag käkat pergotime

mammaidamaria-  vad kostade allt ? tog ni ett paket med 3 försök eller hoppades ni på det bästa och tog bara ett ? :)

• Jockelina

Äralltupptaget: bara för att man har ägglossning så betyder de inte att de måste ta sig. Det finns många med mig med inga "fel" och regelbunden ÄL men de tar dig inte ändå. Ska göra mitt 9 Ivf på tisdag efter att även ha gjort fem inseminationer tidigare.

• mammaidamaria

Äralltupptaget: Vi gick direkt på ett 3 försök, pga minska lite på stressen för vi hade absolut inte förväntat oss att de skulle ta på första.

• Emilotta

drömmer om ett barn: jo nu är det bara 5 veckor kvar. just idag har jag väldigt ont av foglossning och har lite problem att röra mig. men annars mår jag bra. UL i fredags gick bra och bebis ligger med huvet neråt fast den är inte fixerad än. hoppas det kommer gå vägen nu med korta metoden för er! kram!

• äralltupptaget

kom på en sak...  om man köper 3 försök men lyckas på 1:a, är dom andra gångerna förbrukade eller kan man använda dom i framtiden till eventuella syskon ?

Jockelina. 9 IVF ?? hoppas verkliegn det tar denna gången, vilken stark människa du måste vara som klarar av så många gånger utan att bryta ihop, det är ett av mina problem att jag blir lätt knäckt :(

• jennyz

Om man köper trepack och lyckas på första är de andra försöken förbrukade, om det leder till ett barn som föds... Vi köpte också ett trepack efter vi hade gjort vårt gratisförsök, trodde inte att det skulle lyckas direkt, och ville känna mindre press... Vi lyckades på andra, så kostnaden blev ung detsamma som det hade blivit om vi köpt ett och ett, men det var skönt psykiskt efter första minuset att veta att jag hade fler redan betalda försök... Trots allt kan det krävas några försök för att anpassa behandlingen till just sin egna kropp... Tyvärr... men många lyckas också direkt, så jag ska inte dra ner hoppet för er alla!!!

• EEJ

Vi köpte också ett trepack, lyckades på sista försöket. Köper man ett trepack så får man tre "riktiga" ivf försök plus ett frysförsök om man fått några till frysen. Vi lyckades på det fjärde försöket... 58.000 kr fattigare plus mediciner, resor och löneavdrag när man varit borta från jobbet.

• vårt 2012
    Drömmer om ett barn: Jag har aldrig haft menopur, har alltid haft gonal-f och  orgalutran.
    Första svängen började jag med 112 och hade samma hela vägen. Andra gången började jag med 125, men fick höja till 200 sista två dagarna.
    Nu har jag haft 175 första 4 dagarna, minskade till 150 idag  och får väl höra imorrn em vad jag ska fortsätta med..
    Har idag känt hur det ömmar runt äggstockarna...  Ska in på vul imorgon och se hur det ser ut.. 
    Gällande ägg så minns jag inte riktigt allt, men sist tror jag de tömde 22 blåsor, fick 11 ägg godkända, 7 blev befruktade en till mig på dag 2 och de andra 6 odlades till blasto, men bara en klarade de..