• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • vårt 2012
    Tinzu: Ledsen att det inte gick vägen!! KRAM
    Jag var i v. 10 när vi va in för vul och de såg att det var "tomt", förklaringen jag fick var att embryot dött tidigt och jag valde också att få hjälp att få ut allt, las in över dagen, dagen efter vulet och fick "abortpiller", jag minns inte vad dom hette för att få ut det..
    Hoppas du slipper!
    Vad gäller de nya reglerna så har jag uppfattat  det så här att som de skrivits här så gäller det bara för ny remitterade from årsskiftet, och det som då gäller är att om man inte fick ngt till frysen på det landstingsbetalda ivf'et så får man ett ivf till..
    Alltså hur som så får hetrosexuella par 2 försök.

• Chan2
    Hej alla: Är ett bra tag sedan jag skrev något här hos er då vi inte håller igång med ngt IVF försök nu, vu har inte tagit beslut om vi vill betala 56k själva eller inte.

Angående de nya reglerna så fick jag det förklarat av Sunderbyn att om man har ett påbörjat/pågående "ärende" där man fått ett färskt försök men inte fått några till frysen så får man ett till färskt försök.

Lycka till alla! Hoppas att vi alla får våra efterlängtade Plus snart....
  • vårt 2012

Det är som det är, det här med blod i brallan..
    Ena stunden är man livrädd för det å gräver efter spår...
    Nästa blir man galen av att det aldrig verkar komma något, å man gräver å gräver...

Mens vars är du?!! 

+ att jag varit å tränat och fått träningsvärk i mage och ljumskar.. så nu går jag runt å ena sekunden funderar om det verkligen är träningsvärk, eller nästa,  kan det vara livmodern som växer, har vi lyckats själva?

Hade ett sista gravtest hemma som jag tog i torsdags å det var då bara ett teststräck även om man skulle använda förstoringsglas!..
    Tack gode för billigatester.se så mån eller tisdag kommer det fler tester.. men jag vill ha min mens nu!

• drömmer om ett barn

Hej tjejer! Hoppas ni har haft en bra jul och nyår. Själv har jag befunnit mig långt ner i ett svart hål men nu börjar kämparandan komma tillbaka. I senaste numret av Plaza Kvinna finns ett reportage om ett par som gått igenom ivf och slutligen adoption. Första meningen är klockren: "Vad gör man när det enda som uppfyller ens värld är längtan efter ett barn, och när det enda som inte går är just att kunna få ett?"

Ja, vad gör man? Hur länge ska man orka kämpa vidare och när ska man ge upp tanken på ett biologiskt barn? Trodde aldrig att ivf-karusellen skulle vara så påfrestande som den är. Mår dåligt redan innan vi hunnit starta kommande försök. Är orolig över om det kommer bli några äggblåsor alls denna gång med tanke på att dessa har minskat drastiskt för varje försök. Ingen bra kvalitet får vi på embryona heller.

Ska man chansa på korta metoden som generellt sett ger färre blåsor men av bättre kvalitet? Prova dhea, progesteron, trombyl eller kanske göra en immunologisk utredning i Aten? Har även börjat fundera på äggdonation. Vill så gärna ha ett barn men har börjat inse att vi kanske aldrig kommer få något (eftersom adoption är uteslutet) och det är inte dom roligaste tankarna att fastna i.

Önskar er allihopa en god fortsättning på året. Hoppas på positiva besked för alla som kämpar, ser fram emot graviditetsberättelser och att höra hur det går för era små underverk! {#emotions_dlg.flower}

• Mirage

Fan (ursäkta men jag är så arg på mig själv)! Jag har lyckats tappat bort min remiss (E2) som jag ska göra på måndag i Sunderbyn på deras drop-in 7:45... Någon som gjort liknande eller vet vad man ska göra?

Nektar: Tråkigt att höra att det inte gick vägen! Jag hoppas att det går bättre med er FET i februari, skönt att det inte är alltför långt borta :)!

Vårt 2012: Haha, jag känner igen mig i det du skriver! Hur man helatiden lyssnar o väntar på kroppens egna signaler. Hoppas att det är livmodern som växer och att du inte får någon mens!

Chan2: Tack för förklaringen av fler försök, jag har undrat över det där... Försöker ni på egen hand i väntan på beslut om ni ska fortsätta med ivf:karusellen? Eller var står ni idag?

Drömmer om ett barn: Förstår att du blir ledsen efter era motgångar. Måste säga att jag tycker du är en otrolig kämpe, som trots motgångar fortsatt vara positiv och stark för dig själv men även för oss andra! Visst är det påfrestande att utsätta sig för allt detta, gång på gång både fysiskt o psykiskt. Hela tiden hoppas man att det ska gå vägen, omän hoppet blir allt mindre med tiden, Blir verkligen glad att höra att du mår bättre. Har inget råd att ge dig i hur ni ska gå vidare, men jag hoppas av hela mitt hjärta att vilken metod ni än väljer, får er bebis under 2013! Stor kram till dig <3" Jag har saknat dig här!

• jennyz

Mirage: om du inte hittar den kanske du kan gå dit på måndag och be dem ringa kliniken? Jag har aldrig varit utan remiss, men gick en gång dit och då hade kliniken missat att bocka i vilket prov som skulle tas... Det kan vara så att jag har kvar en sådan remiss som jag kan scanna in om du vill så vet du vad du ska ta?

Drömmen om ett barn: känner igen mig helt klart!! Jag testade minus på vårt tredje färska försök och där gick gränsen, vi övervägde dock adoption då, var på internet och kollade vad som krävdes osv, men sedan plussade jag några dagar senare så vi behövde inte det, hoppas verkligen att det snart är er tur också!! Eller att ni på något sätt kan se en annan utväg om ni inte orkar med detta längre såklart... Jag har inga förslag på nya behandlingar, men om det är något du själv känner att du vill kolla upp så tjata!! Jag läste på om just tshvärdet denna gång och krävde att få medicin trots att varken VC eller IVFkliniken tyckte att man skulle behandla mitt värde, och jag plussade så jag ångrar inget! Synd dock att man själv ska agera läkare, man vet ju inte mycket egentligen, man har ju bara internet att gå på...

Vårt 2012; hoppas ingen mens kommer att du går plus istället!!!

Chan2: håller tummarna att ni får plus snart om ni väljer att göra IVF nu!!! 56tkr, är det ett trepack ni tänkt då?

• Mirage

jennyz: TACK snälla rara du, det får du gärna göra! Du kan väl skicka till min inbox här på familjeliv? Förhoppningsvis så löser det sig! Du är en ängel!

• jennyz

Jag inboxade dig, men ser inte att man kan bifoga filer? Någon som vet? Jag har tre oanvända remisser hemma...