• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mirage

Drömmer om ett barn: Det går bra med sprutandet. Är på sprutdag 12 idag och imorgon är det dagas för andra ultraljudet. Såg ut som om jag hade fler ägg nu med menopur än förra gången då jag använde gonal-f, men jag får förhoppningsvis bättre svar imorgon. Troligen så blir det äggplock onsdag, möjligen någon dag senare. Såg att du oxå ska köra med menopur. Jag har inte märkt någon direkt skillnad, mer än att jag tror mig ha mer flytningar nu samt att jag tyckte gonal-f var smidigare att hantera o hade en mindre nål. Jag fick ju oxå höja min dos ordentligt och har i princip kör på 300ie hela tiden förutom tre dagar då jag körde med 22ie. Som jag har förstått det så är menopur bra för kvinnor som ej svarat så bra på tidigare behandling o kanske inte fått så många ägg. Den ska stimulera till att producera fler äggblåsor. Så jag håller tummarna att så blir fallet för oss båda! Hur går det för dig?

Tack vare en ängel- Jennyz så fick jag en inscannad remiss o så löste det sig med blodprovet förra veckan. Det hade nog gått att ordna ändå, men det underlättade verkligen att jag visste vad provet hette o vad det hade för nummer.

EEJ: Grattis till dig! Hur roligt som helst!!! :) :) :)

• Mustikka

Drömmer om ett barn: Det går bra för oss!:) Börjar bli lite segt att gå hemma och vänta. Vill hålla mig mer sysselsatt men kroppen säger emot ibland och då är det bara att fortsätta vila. En månad kvar idag!:)

Håller tummarna att korta metoden och menopur ska ge er guldägget! Det behövs bara ett!

EEJ: Grattis till pyret i magen!:) Det är underbart att se det lilla hjärtat picka!

• äralltupptaget

en liten fråga här bara...
    Har någon kört med enbart sprutor för att få resultat, och vad fick ni för resultat..? Innan ni tog dom iom IVF

Har läst lite om en "ägglossningsspruta" hur funkar den ? Tar man den själv, var tar man den gör det ont.. ?

• EEJ
    äralltupptaget skrev 2013-01-14 09:00:49 följande:
    en liten fråga här bara...
    Har någon kört med enbart sprutor för att få resultat, och vad fick ni för resultat..? Innan ni tog dom iom IVF

Har läst lite om en "ägglossningsspruta" hur funkar den ? Tar man den själv, var tar man den gör det ont.. ?

Jag har en vän som kört med låg dos Puregon för att få ägglossning, jag gissar att det är sprutmetoden som jämförs med Pergotime. Ägglossningsprutan tar man själv i magen och är som en Diabetesspruta och känns ingenting om du frågar mig. Det kan svida till lite när man sprutar in vätskan men inte mer än så. Sprutan är doserad för en gång så det gå knappt att misslyckas.
  • äralltupptaget
    EEJ skrev 2013-01-14 09:11:27 följande:

Jag har en vän som kört med låg dos Puregon för att få ägglossning, jag gissar att det är sprutmetoden som jämförs med Pergotime. Ägglossningsprutan tar man själv i magen och är som en Diabetesspruta och känns ingenting om du frågar mig. Det kan svida till lite när man sprutar in vätskan men inte mer än så. Sprutan är doserad för en gång så det gå knappt att misslyckas.
    gick det bättre för henne med sprutan ( dvs blev hon gravid ) ?
    Antar att hon först fick prova pergotime ...

• EEJ
    äralltupptaget skrev 2013-01-14 09:35:51 följande:
    gick det bättre för henne med sprutan ( dvs blev hon gravid ) ?
    Antar att hon först fick prova pergotime ...

Hon hade prövat med Pergotime vid flertalet tillfällen, gravid? återstår att se- hon har precis börjat med Puregonsprutorna. Ho sprutar 50 enheter, att jämföra med oss andra ivf-are som sprutar allt mellan 150 enheter upp till över 300 enheter för de som är svårstimulerade. Vi ska ju får ut många ägg och hon som bara sprutar med 50 är ju nöjd om hon får ett eller max två som är jämnstora.
  • LongingForAChild
    Äppelkaka skrev 2013-01-10 18:15:16 följande:

Härligt, då kör vi med FET den här månaden! Jag fick min mens den 8/1 så jag räknar med att det blir återföring 24-24/1. Brukar vara rätt punklig med ägglossning och så men man vet ju förstås aldrig hur det blir. Ska bli skönt att göra det i en naurlig cykel utan all extra hormonpåverkan Tar du något mer än Fermanest (det var enbart för slemhinnan va?)?
    Det bara lurades, mensen kom inte den 10:e utan den kom igår! Himla tjorvigt!
    Ska på VUL den 24:e sen får jag se när det blir FET... min cykel är ju oregelbunden så jag vet då inte när de tänkt men får väl se det då.

Tar bara Femanest just nu för att jag har för tunna slemhinnor, blir de inte tjocka nog får jag inte göra mitt FET.
    Sen ska jag ju ta vagitorer oxå före FET och efter fram till testdag om jag förstått allt rätt.
  • LongingForAChild
    Nektar skrev 2013-01-10 17:01:46 följande:
    EEJ: Grattis! Hoppas ni kan andas ut nu och bara njuta! :)

Och ja, du har nog rätt, många inväntar att starta upp behandlingen igen efter jul. Däribland jag. Väntar fortfarande på vidare instruktioner. Vet inte riktigt vad jag har att vänta, eventuella käppar som kan ställa till det i hjulet eller om det bara kommer rulla på i högsta fart mot insättning i februari...längtar så efter läkarsamtalet till veckan!

LongingForAChild: Varför var du tvungen att invänta mensen om den tar så lång tid? Kan det inte fungera att ta Provera för att den ska sätta igång tidigare? Vad är det Fermanest är nu igen?

Lycka till alla som har eller snart kommer att dra igång - nu rackarns ska det väl gå vägen för oss!           
    För jag ska ta Femanest från mensens första dag, tog Provera förra månaden men mensen kom ända på dag 35 som är vanligt för mig, nu fick jag längre cykel p.g.a. att jag just tagit Provera förra månaden så det tar jag inte igen! Fick dessutom blödningar i nästan 2 veckor av det så då vart slemhinnorna ändå för tunna.

Femanest är östrogen tabletter som jag tar för att få tjockare slemhinnor då mina är för tunna för att klara graviditet.
  • Äppelkaka
    LongingForAChild skrev 2013-01-14 11:41:05 följande:
    Det bara lurades, mensen kom inte den 10:e utan den kom igår! Himla tjorvigt!
    Ska på VUL den 24:e sen får jag se när det blir FET... min cykel är ju oregelbunden så jag vet då inte när de tänkt men får väl se det då.

Tar bara Femanest just nu för att jag har för tunna slemhinnor, blir de inte tjocka nog får jag inte göra mitt FET.
    Sen ska jag ju ta vagitorer oxå före FET och efter fram till testdag om jag förstått allt rätt.
    Äsch då, klart att det ska stöka till det lite för en, mer regel än undantag :-S ´

Jag ska på vul den 18/1 och börja testa men ÄL-stickor nu på torsadag den 17/1. Hittills har jag alltid fått utslag på dag 3 som jag testar så jag antar att utifrån det att det blir återföring 24-25/1. Vi kommer ju inte att ligga långt ifrån varandra i a f och jag hoppas verkligen att Fermanest fungerar bra för dig den här gången så att du kommer till ditt FET

• jenads

från vilken dag räknar man dag1 den dagen man får utslag på äl testet el dagen efter? gällande FET