• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Jag skulle ha gjort färska först... Det är lite större chans att lyckas med dem, och om det lyckas kanske ni får fina även till frysen om ni vill göra syskonförsök...

• jennyz

Chan2: känner så igen mig!!! Första året när jag testade ÄLtest så fokuserade jag på sex då det gav utslag, annars lite intresserad, sedan när det konstaterades att vi inte kan bli naturligt gravid så tappade jag intresset... vårt problem ligger hos sambon så det har nog varit tufft för honom tyvärr... Som tur är så har vi hållt fast vid varandra ändå, men sedan vi fick barn blev det inte bättre, nu har man mindre tid och ork, och dessa syskonförsök av och till... Nu när jag är gravid vågar jag inte ha sex på ett tag heller, det är grymt att det ska bli så!!! Man får försöka att ta ledigt från IVF lite då och då, kanske en hotellweekend bara ni två??

• Freja150
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * vårt 2012 * drömmer om ett barn (5:e försöket)
    * Kvinna32 (4 försöket efter jul)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Nektar (FET i februari)   

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * LongingForAChild (Avbrutet försök. Vänta till Januari)
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Sofiali77 TD 14/12

GravidGravida
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF)
    * EEJ (4:e IVF) Bf 20 aug  (VUL v 2 2012)
    * Freja150 BF 20 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * jennyzbox (3e IVF för syskon) BF 19 aug
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin  14e december
  • Freja150

Nu har jag vågat mig på att uppdatera listan med ett BF-datum - 20 augusti. Vi har nämligen varit på VUL idag och där finns två små foster varav ett tickande hjärta Skrattande det andra låg så högt upp så de kunde inte se om det fanns aktivitet eller ej. Vi ska tillbaka om två veckor och då får vi förhoppningsvis besked om det är en eller två. Hjärta Men jag gillade inte läkaren, ingen jag varit hos förrut och så kläcker han kommentaren ''det är väldigt vanligt med missfall i ett tidigt skede men eftersom att allt ser bra ut nu är ju chanserna för en normal graviditet stora'' - det enda jag hörde var ju egentligen bara första meningen... kanske jag som överreagerade men jag blev väldigt illa berörd av kommentaren. Han borde veta att par som genomgår IVF är mer än väl medvetna om alla möjliga risker så hans betoning på 'väldigt' anser jag var onödig. Nåja, är oerhört tacksam så länge vi har en liten med ett tickande hjärta hos oss!

Blir väldigt ledsen och illa berörd för er som inte lyckats än - det är inte rättvist på något sätt! Snart är det er tur! Många styrkekramar till er och kom ihåg att ni är oerhört starka människor, även om jag vet att man ofta känner sig ganska svag...  

• jennyz

Freja, supergrattis!!!!!! Men vilken superklantig läkare, så kan man inte säga!!! Försök suga åt dig andra delen av meningen, hjärtat har trots allt börjat slå och allt ser bra ut, då minskar risken!!

• EEJ

Freja150, då har vi bf samtidigt! Jag ska på VUL på torsdag och får då veta hur många som är där inne. Spännande att det kan vara två för dig. Kunde de inte se hjärtat på den som låg upptill för att den var för långt bort?

• H o p e

Jag och min fru har gjort var sin IVF i Umeå. Vi fick samma donator till båda barnen och har burit varsitt barn. Dom är vår stolthet och vårt allt. När vi gjorde IVF för snart 6 år sedan då sonen kom till var det ingen kö alls i Umeå och det gick jättefort från det att vi fått kontakt med kliniken tills vi fick påbörja behandlingen. Vi bor i Stockholm och fick gå på kontroller här i stan på St Görans sjukhus som tillhör samma företag som kliniken i Umeå. Vi betalade själva för båda IVF:en då vi inte tillhör deras upptagningsområde. Men här i Sthlm var det två års väntetid och vi hade inte den tiden på oss då båda våra FSH-värden var ganska dåliga. Men det gick till slut och nu har vi en son på 5,5 år och  en dotter som fyller 4 om 14 dagar. Helt underbara barn, gå gärna in på min sida och kolla på bilderna på vår prins och prinsessa

Stort Lycka till!!!Gravid 

.?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. Ebba född 090120.?:*¨¨*:?.
  • Freja150

jennyz: tack! Jag ska försöka njuta nu men hans uttalande har etsat sig fast och tillsammans med känslan av 'är det verkligen vår tur nu?' så halkar jag lättin på den negativa tankebanan, vågar inte riktigt tro, hoppas, längta Skäms

EEJ: Den andra låg högt upp och lite bakom den andra i livmodern och först trodde dom att den avstannat helt då den såg mindre ut än den andra på skärmen, men när de mätte så var båda lika stora (12,7 resp 13 mm) så då förklarade dom att det helt enkelt kunde vara så att avståndet upp i livmodern 'lurade' apparaten så det blir ett nytt VUL om 2 veckor för att säkerställa läget. Men i detta läge så känns det verkligen inte som något 'bara' om det blir en bebis! Lycka till på ditt VUL! 

• jennyz

Tillbaka från VUL och pyret har dubblat sin längd på sex dagar, nu daterad 7+5 och jag är eg 8+0 så h*n har typ kommit ikapp!!!! Allt såg bra ut utom att Dr såg en annan uppklaring, kan vara en blodansamling som var ung 3*3 cm!!! Det ville han ha uppföljning på så han har skickat meddelande till spec mödravården så han trodde vi skulle få en kallelse inom två veckor att kolla upp det igen, vi får se om det kommer ut innan, både och, kommer ju att bli livrädd när det kommer!!! MEN bebis såg bra ut, fokuserar på detta just nu!! Ska sluta med trombyl, det känns lite konstigt, men han tyckte att det vore bra så vi inte hjälper blodansamlingen...
    Imorgon ska jag ringa MVC och skriva in mig!!!!!

• barreliten
    Lägger till Bf på mig :)

{#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * vårt 2012 * drömmer om ett barn (5:e försöket)
    * Kvinna32 (4 försöket efter jul)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Nektar (FET i februari)   

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * LongingForAChild (Avbrutet försök. Vänta till Januari)
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Sofiali77 TD 14/12

GravidGravida
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) Bf 24 juli
    * EEJ (4:e IVF) Bf 20 aug  (VUL v 2 2012)
    * Freja150 BF 20 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * jennyzbox (3e IVF för syskon) BF 19 aug
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin  14e december