• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Äppelkaka

Det var ju just det, jag är ju otålig samtidigt och vill få göra ett försök NU, helst igår. Jag tror att vi får fundera över helgen och se hur vi gör. Vet inte heller om jag ska ta ÄL-test  imorgon trots att jag fick direktiv om att börja på söndag först. Egentligen finns ju inga hinder för ett FET, typ medicinering som krånglar, utan det är bara min obehagskänsla som ställer till det. Om den försvinner så kanske vi kör ändå. Vela vela vela....

• äralltupptaget
    Mirage skrev 2013-01-18 10:16:27 följande:
    Tack tjejer! Tyvärr blev det fiasko ännu en gång. Trodde vi hade klarat oss men vid 18-tiden igår ringde Solensten igen. 4 ägg var omogna, 3 stycken hade inte befruktas (de använde microinjecering). Så nu är det andra gången som vi inte ens kommer till återföring. Känner mig helt tom...
    Men usch, vad tråkigt! Skickar en styrkekram!
  • äralltupptaget

Äppelkaka: Tycker inte heller att du överreagerar. Jag skulle fått samma känsla som dig.
    Kanske blir dom lite extra noga med dig nu när dom har gjort fel , så det kanske ändå är lugnt att köra på !
    Men att fundera över helgen verkar bra :)

• äralltupptaget

A79 / Emilotta :  varför var ni hemma? låter kanske som en dum fråga, men var det för att ni hade ont i magen / uppsvullen, eller kunde ni knappt gå/sitta  ? Eller blir man trött i kroppen ?

• äralltupptaget

vi var som sagt till läkaren idag och nu är det klart, det blir IVF för oss och då i Umeå så klart

Vi tog massa prover idag och när svaren på dom proverna kommer så skickas remissen först till Sunderby sjukhus ( LUleå ) och sedan ner till Umeå.
    Känns både kul och lite nervöst!  Jag är mest orolig för äggplocket... fi fan ....

Sedan har jag en till fundering....

Jag kollade på denna sida och trodde det var där man fick gå på själva "IVF`andet "
    www.ivfsverige.se/default.asp  ( som någon här postade )
    men där står det:
    Privatfinansierad: Det finns även möjlighet för dem som så önskar, att genomföra utredningen på IVF-kliniken Umeå men då gäller inte landstingsfinansiering. Kostnaden är 5 000 kr/par, vilket inkluderar läkarbesök, hormonprover, spermaprov och eventuell äggledarundersökning.

Jag har lite fullt i skallen av all info vi fick av läkaren så det är rörigt som fan för mig.
    Om jag nu ska ta 1 försök via Landstinget kan jag gå till denna klinik då, eller hamnar man automatiskt på Universitetssjukhuset ??

Sedan en liten fundering till.. Jag och några tjejkompisar har tänkt åka utomlands , och då kanske allt krockar.. Hur flexibla är dom när man bokar in IVF ? Dvs kan dom säga , vi har en tid i april, kan jag då säga nää jag vill vänta till maj om det går bra ... eller hamnar man sist i kön igen då ?
    Detta med IVF går självklart före alla resor och allt annat, men kan man få båda sakerna tackar jag inte nej ;)

• drömmer om ett barn

37 dagar sedan förra blödningen startade. Ingen mens på ingående och negativt test.. att man blir less på sin kropp som aldrig kan fungera som den ska.

A79: Vad härligt att höra att allt går bra! Solig Kan tänka mig att den första tiden går snabbt men hoppas att du ändå hinner njuta av varje ögonblick.

vårt 2012: Spännande med plock på måndag! Låter jättebra att det fanns 15 stycken jämnstora, borde bli ett bra resultat. Har också funderat på hur det går om vi fortsätter få dåliga resultat. Frågan är var gränsen går innan kliniken säger att det inte är någon idé längre..

Mirage: Ånej, vilka tråkiga nyheter.. Gråter Är verkligen ledsen för er skull. Det är nog så jobbigt att gå igenom dessa behandlingar och att sen dessutom inte få något embryo tillbaka.. det är oerhört påfrestande på alla sätt och vis. Förhoppningarna man haft dom senaste veckorna grusas och man är tillbaka på ruta ett igen. Det är så orättvist att ni ska behöva gå igenom detta ännu en gång. Lider verkligen med er.. kram.

Äppelkaka: Oj, vilket strul! Hur kunde läkaren glömma att kolla äggstockarna!? Förvånad Vet hur det är, det är ett himla knåpande bara för att få ihop alla läkarbesök med jobb så förstår din frustration.

Det bästa borde vara att börja med testerna på dag 10 eftersom du har ganska kort cykel, och eftersom du gjorde så vid er tidigare FET så borde det inte finnas någon anledning att ändra på detta. Vilken dag fick du utslag på testerna förra gången?

Om det känns som att ni vill avbryta och börja om nästa månad så tycker jag att ni ska göra det, gå på känslan. Väljer ni att fortsätta så tycker jag att du ska ta ÄL-test imorgon. 

• äralltupptaget

.. jo sedan frågade jag även läkaren detta med spolning.
    Jag har varit / är med i många forum här på FL där många har ifrågasatt varför jag inte fått spola mig.
    Läkaren sa då att spolning är inte en åtgärd utan mer en utrednings-grej.
    Har man problem i äggledarna som visar sig vid spolning ,så blir det oftast en IVF hur som helst.
    Det finns inga vetenskapliga bevis att man blir lättare gravid om man blir spolad så hon tyckte att vi skulle köra på med IVF :)

• Ws mamma
    Mirage skrev 2013-01-18 10:16:27 följande:
    Tack tjejer! Tyvärr blev det fiasko ännu en gång. Trodde vi hade klarat oss men vid 18-tiden igår ringde Solensten igen. 4 ägg var omogna, 3 stycken hade inte befruktas (de använde microinjecering). Så nu är det andra gången som vi inte ens kommer till återföring. Känner mig helt tom...

Så tråkigt ! Vilken metod använde ni och vilken medicin ?
    Vår första ICSI fick jag puregon och dom plockade ut 15 ägg varav 2 blev befruktade. - ingen graviditet.
    ICSI nr 2 skulle jag byta medicin och fick menopur istället ( för att äggen skulle få bättre kvalitet ). Resultatet blev 4 ägg, tre var omogna och det sista sattes in och blev ett tidigt mf. Både dessa gångerna körde vi långa protokollet.

Sen önskade jag själv att få köra korta protokollet och frågade om vi inte kunde få kombinera puregon och menopur eftersom menopur ska ge bättre kvalitet och puregon fler ägg. Dr Sol sa OK så jag fick göra som jag önskade och då plockades jag på 23 ägg, 17 befruktades. 10 hade delat på sig som dom skulle på dag 2. Jag fick tillbaka två embryon - en blev vår son, och två blastocyster var av fryskvalitet på dag 5 och det är dom vi ska tina upp nu.  Jag trodde aldrig att jag skulle få sån skillnad på 3:e försöket jämfört med dom två första så jag hoppas ni kan hitta en lösning som passar Dig ! Hjärta  Lycka till !  
  • jennyz

Äralltupptaget: jag brukar vara hemma ÄPdagen bara, jag brukar inte ha så ont efter ÄP, men vissa får väldigt ont så det kan vara bra att vara hemma lite första gången kanske, det känns i alla fall att de varit och plockat ägg om man säger så, och man bör inte göra så fysiskt ansträngande aktiviteter efter ett ÄP.
    De är väldigt flexibla på kliniken, ni bestämmer tillsammans när det passar att köra, de har semesterstängt ganska länge på sommaren också, bra att veta.
    Det finns bara en klinik, det är den hemsidan som du kollat på, de har både de landstingsbetalade och de försök man betalar privat. Det är fantastisk personal så de kommer att ta väl hand om dig/er!

I vårat fall kom de tidigt i utredningen fram till att vårt problem låg hos min sambo, på mig kollade de några blodprov och en gynundersökning sedan släppte de min utredning...eftersom vi måste göra IVF så skulle inte det göra någon skillnad med spolning av äggledare så där har jag ingen erfarenhet.

Mirage: jag är så ledsen för er skull!!!! Förstår att det känns tungt, kan de inte ändra er behandling så ni åtminstone kommer till återföring? Något borde de väl kunna göra!!

• äralltupptaget
    jennyz skrev 2013-01-18 22:11:11 följande:
    Äralltupptaget: jag brukar vara hemma ÄPdagen bara, jag brukar inte ha så ont efter ÄP, men vissa får väldigt ont så det kan vara bra att vara hemma lite första gången kanske, det känns i alla fall att de varit och plockat ägg om man säger så, och man bör inte göra så fysiskt ansträngande aktiviteter efter ett ÄP.
    De är väldigt flexibla på kliniken, ni bestämmer tillsammans när det passar att köra, de har semesterstängt ganska länge på sommaren också, bra att veta.
    Det finns bara en klinik, det är den hemsidan som du kollat på, de har både de landstingsbetalade och de försök man betalar privat. Det är fantastisk personal så de kommer att ta väl hand om dig/er!

I vårat fall kom de tidigt i utredningen fram till att vårt problem låg hos min sambo, på mig kollade de några blodprov och en gynundersökning sedan släppte de min utredning...eftersom vi måste göra IVF så skulle inte det göra någon skillnad med spolning av äggledare så där har jag ingen erfarenhet.

Mirage: jag är så ledsen för er skull!!!! Förstår att det känns tungt, kan de inte ändra er behandling så ni åtminstone kommer till återföring? Något borde de väl kunna göra!!
    ahaaaa, okey! Perfekt! Någon som vet när dom stänger för semester ?  Skulle vilja hinna före det...