• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mustikka

äralltupptaget: jag stannade hemma efter ÄP eftersom jag hade så ont plus att jag har ett fysiskt jobb. Själva ÄP gjorde inte alls ont. Stannade även hemma efter ET några dagar pga att jag var orolig och Dr. Solensten sa att det det kan vara bra om man har ett tungt jobb.

På vår utredning sa de att de inte gör spolning av samma orsak som du fick. Men på första mötet på IVF-kliniken så var de förvånade att ingen spolning gjorts på mig, för enligt dem ska det göras under utredningen.

• jennyz

Jag är lite osäker, har för mig att de stänger kring midsommar och öppnar igen en bit in i augusti, men någon annan kanske vet mer exakt?

Vad gäller att vara ledig, detta försök var jag hemma en hel vecka, och jobbade sedan mindre ytterligare en vecka, inte för att jag var tvungen för att jag hade ont eller så, men ville vara extra noga med att ligga och vila minst en timme när jag tog mina vagitorier efter ET, detta gjorde jag även när jag blev gravid förra gången... Men jag har eget företag och kan styra själv rätt mycket, det kan ju inte alla... Men om man har fysiskt jobb så skulle jag rekommendera att vara ledig lite, om inte annat så kanske man om det inte lyckas tänker "tänk om jag gjort annorlunda, då kanske det hade lyckats???" Det är så jag tänker...

• äralltupptaget

Vad är vagitorier ?

Oki , låter som att det är lika bra att ta ut en semestervecka , eller ska man sjukskriva sig ? Har man rätt till det ?

Vet man på ett ungefär när äggplocket blir ? Dvs tex 10 dagar efter påbörjande att sprutorna ?

• Emilotta

äralltupptaget: jag hade ont plus att jag var väldigt svullen, var på gränsen till överstimulerad vilket gjorde att det nog gjorde extra ont. 
    vagiatorer är tabletter som du stoppar in i slidan. om du sjukskriver dig eller tar semester bestämmer du själv. om man bara sjukskriver sig så är det ju ändå bara några dagar och då behövs ju inget intyg så du kan säga vilken anledning du vill till in arbetsgivare. 
    det är inte alltid det är exakt 10 dagar men tror att det brukar vara däromkring i regel. sen är vi alla olika.. 

• jennyz

Jag brukar ta sprutor 10-11 dgr sedan ÄLsprutan och en dag utan sprutor innan ÄP så ung 13-14 dagar efter sprutstart. När ni planerar behandlingen kommer de att kunna säga ungefär när det blir ÄP, plus/minus två dagar kanske, beroende på hur kroppen reagerar på behandlingen..,

• jennyz

Vagitorerna innehåller hormoner som kroppen själv ska producera när den blir gravid, så de ska lura kroppen i början att den är gravid för att hjälpa embryot på vägen... Dessa kan också ge dig falska symtom, som ömma bröst väldigt tidigt eftersom kroppen tror att den är gravid...

• A79
    äralltupptaget skrev 2013-01-18 20:57:16 följande:
    A79 / Emilotta :  varför var ni hemma? låter kanske som en dum fråga, men var det för att ni hade ont i magen / uppsvullen, eller kunde ni knappt gå/sitta  ? Eller blir man trött i kroppen ?
    Man blir tillsagt att stanna hemma upp till 4 dagar sa dom till mig iaf.
    själv hade jag turen att det var många röda dagar (påsktiden) så jag slapp sjukskriva mig.
    Sedan blev jag svullen & hade ont & stannade gärna hemma hurssom.

• A79
    drömmer om ett barn skrev 2013-01-18 21:08:04 följande:
    37 dagar sedan förra blödningen startade. Ingen mens på ingående och negativt test.. att man blir less på sin kropp som aldrig kan fungera som den ska.

A79: Vad härligt att höra att allt går bra! Solig Kan tänka mig att den första tiden går snabbt men hoppas att du ändå hinner njuta av varje ögonblick.
    Förstår att du lessnar på kroppen din......hrm.....Obestämd
    Hoppas det blir bra helst igår Glad

Här njuter man iaf varje sekund & tänker på vilken ortolig tur man haft!
    Att man fått en sådan underbar underbar gåva!!
  • Äppelkaka

Jag undrar hur läkaren på IVF-kliniken tänkte när ordinationen blev att börja ÄL-testa imorgon (dag 13 av min cykel på 26 dagar)? Jag är tack och lov inte så dum att jag lyssnar på allt jag hör så jag testade i igen i morse och visst fick jag utslag på testet! Fattar verkligen inte, vill de inte att jag ska göra ett FET den här månaden eller? 

Är det någon som vet vad det är med äggstockarna så de kollar inför FET? Är det att det finns äggblåsor eller att det inte finns cystor t ex? För om det är äggblåsor så kommer det att vara för sent till på tisdag när jag har nästa vul inplanerat (för den nytillkomne; eftersom läkaren glömde kolla dem i fredags) eftersom ägglossningen redan varit då.

Jag är i alla fall lugnare idag och tänker att jag pratar med kliniken på måndag och hör vad de säger och sedan får vi se.  

• Freja150
    Äppelkaka skrev 2013-01-19 20:59:33 följande:
    Jag undrar hur läkaren på IVF-kliniken tänkte när ordinationen blev att börja ÄL-testa imorgon (dag 13 av min cykel på 26 dagar)? Jag är tack och lov inte så dum att jag lyssnar på allt jag hör så jag testade i igen i morse och visst fick jag utslag på testet! Fattar verkligen inte, vill de inte att jag ska göra ett FET den här månaden eller? 

Är det någon som vet vad det är med äggstockarna så de kollar inför FET? Är det att det finns äggblåsor eller att det inte finns cystor t ex? För om det är äggblåsor så kommer det att vara för sent till på tisdag när jag har nästa vul inplanerat (för den nytillkomne; eftersom läkaren glömde kolla dem i fredags) eftersom ägglossningen redan varit då.

Jag är i alla fall lugnare idag och tänker att jag pratar med kliniken på måndag och hör vad de säger och sedan får vi se.  

När jag var på VUL inför FET kollade han slemhinnan och hur stor äggblåsan var. Varför han kollade äggblåsan var bara för att försöka säkerställa när ÄL skulle infinna sig och när jag således skulle börja testa med ÄL-test för att inte missa ÄL. Så jag tycker du gjorde helt rätt som lyssnade på din kropp och började testa med ÄL-test tidigare än ordinartion (klantigt av kliniken och inte kolla upp din cykellängd). Om du fick ok på slemhinnan när du gjorde VUL:et tycker jag du ringer till kliniken imorgon och då kommer du säkert få ett datum för FET, skulle bli förvånad om dom skickar dig på ett ytterligare VUL.

Lycka till Glad