• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • äralltupptaget

när man gör ett FET,  då gör man inte ett ÄP utan allt är nedfryst, så man behöver " bara" stoppa in det ? och för att det ska fästa vill man få äglossning så man har tjock slemmhinna så ägget ska fästa bra.. har jag förstått det hela rätt ?

• jenads
    äralltupptaget skrev 2013-01-20 13:10:05 följande:
    när man gör ett FET,  då gör man inte ett ÄP utan allt är nedfryst, så man behöver " bara" stoppa in det ? och för att det ska fästa vill man få äglossning så man har tjock slemmhinna så ägget ska fästa bra.. har jag förstått det hela rätt ?

precis inget äp. du har förstått helt rätt
  • äralltupptaget

.. och ägget är redan befruktat som man sätter in, eller är det bara själva ägget dom fryser ner och sedan lämnar mannen ett nytt färskt spermaprov och när ägget är tinat befruktas det och sedan stoppas det in igen.. ?

• drömmer om ett barn
    äralltupptaget: IVF-kliniken i Umeå håller till på Norrlands Universitetssjukhus och genomför både IVF (landstingsfinansierad och privat) samt utredning inför IVF. Ska man göra utredning hos dem så får man bekosta detta själv.

Vad skönt att ni är färdiga med utredningen och får gå vidare till nästa steg. Det tar ju lite tid innan man är igång med själva behandlingen.. våran remiss skickades också först till Sunderbyn och därefter till Umeå. Vill minnas att vi inte hörde något ifrån Sunderbyn på flera veckor så jag ringde för att höra om remissen var skickad eller inte. Det tog ganska exakt 3 månader från det att remissen skickades till att Umeå ringde mig för första gången.

Tror inte det kommer vara några problem att välja vilken månad ni vill starta behandlingen. Vid alla våra försök har kliniken frågat hur snart vi vill köra igång. Det enda jag kan tänka mig som möjligen kan krocka är isåfall sommarstängningen men den är ju så pass långt fram så det borde inte vara några problem.. Glad

Jag har inte heller gjort någon spolning vid utredningen. Vi hade försökt i så många år redan och oavsett resultat av spolningen skulle det resultera i IVF så vi hoppade över den delen.

Vid FET så återförs ert embryo - befruktat och klart! Skrattande
  • Mirage

Tack alla ni som kommit med tröstande ord! Det känns onekligen ledsamt, rädslan för att det kanske är kört är det värsta. Frågor som "är vi inte kompatibla", "var det bara otur" eller "kommer vi inte komma längre än så här, ska jag inte ens få känna känslan av att få ruva" dyker ständigt upp i mitt huvud.

Det finns tyvärr inga svar och det enda vi kan göra nu är att försöka igen med något nytt.

Ws mamma skrev 2013-01-18 21:30:29 följande:

Så tråkigt ! Vilken metod använde ni och vilken medicin ?
    Vår första ICSI fick jag puregon och dom plockade ut 15 ägg varav 2 blev befruktade. - ingen graviditet.
    ICSI nr 2 skulle jag byta medicin och fick menopur istället ( för att äggen skulle få bättre kvalitet ). Resultatet blev 4 ägg, tre var omogna och det sista sattes in och blev ett tidigt mf. Både dessa gångerna körde vi långa protokollet.

Sen önskade jag själv att få köra korta protokollet och frågade om vi inte kunde få kombinera puregon och menopur eftersom menopur ska ge bättre kvalitet och puregon fler ägg. Dr Sol sa OK så jag fick göra som jag önskade och då plockades jag på 23 ägg, 17 befruktades. 10 hade delat på sig som dom skulle på dag 2. Jag fick tillbaka två embryon - en blev vår son, och två blastocyster var av fryskvalitet på dag 5 och det är dom vi ska tina upp nu.  Jag trodde aldrig att jag skulle få sån skillnad på 3:e försöket jämfört med dom två första så jag hoppas ni kan hitta en lösning som passar Dig ! Hjärta  Lycka till !  
    Jag finner verkligen tröst i det du skriver, har ni klarat det, kanske det även finns en chans för oss att det ska gå vägen. Jag är verkligen glad för er skull och att ni lyckades tillslut med ditt eget förslag =).

Jag har använt mig av långa metoden båda gångerna. Första gången använde jag mig av gonal-f (motsvarar puregon som jag förstått det?) och började med 150 enheter, denna höjdes brutalt till 300 i slutet och kroppen hängde nog inte med. Detta slutade med 3 ägg som alla var omogna. Under mitt andra ivf:försök fick jag menopur för att öka äggmognaden, sprutade i 12 dagar på 300 enheter nästan hela tiden (225ie 3 dagar). Det resulterade i betydligt fler ägg, 7 stycken varav 4 dock fortfarande var omogna. De 3 som var mogna befruktades inte trots icsi. Jag vet inte varför jag har så många omogna ägg. Inte heller varför inget av de tre äggen som faktisk var mogna inte ville befruktas. Kan lägga till att jag har endometrios, men det skulle inte förvåna mig om det är nåt mer fel då resultaten är så dåliga.

Solensten pratade om en annan ägglossningsspruta än Ovitrellen som jag förstod det kunde få äggen att mogna till bättre sista dagarna? Ngn annan som vet vad han kan prata om för ägglossningsspruta och som kanske till och med använt sig av den? Vet inte vad jag ska tänka eller tro på mer, det känns bara så fiasko allt :´(...

• Nektar
    Mirage: Usch vad tråkigt! Lider med er! Jag tror på att ni hade otur! Det finns garanterat fler saker att testa för att uppnå bättre resultat, kanske Ws Mammas metod? Eller den andra ägglossningssprutan..har inte hört något om den dock. Vad hette den? Hur var det med försök för er del, har ni några betalda kvar? Eller räknades detta inte som ett försök då det avbröts? Håller alla tummar att ni ska få gå igenom en mer lyckosam procedur nästa gång!

Drömmer om ett barn:  Hur går det för dig, dags för ÄP snart va? Varit på något vul än för att se antalet blåsor? Vi hoppas alla på det bästa!

Vårt2012:  Lycka till på äggplocket idag! Hoppas du mår ok efter omständigheterna och kan ta dig an veckan som kommer utan fysiska brydderirer!

Äppelkaka: Bra att du tog testerna precis som sist och inte som kliniken sagt! Hoppas kliniken förstår er reaktion och tar era funderingar på allvar. Men framför allt hoppas jag att ni har ork och tro att köra denna gång - så jobbigt för psyket att vänta...

Jag förstår inte riktigt detta med äl-testerna i samband med FET. Jag har inte blivit ordinerad att ta sådana. Har dock inte kommit igång med behandlingen ännu, tar ännu Provera för att framkalla blödning. Man låter alltså kroppen gå igenom en riktig ägglossning, men struntar i att "ta till vara på" detta ägg och sätter inte ett befruktat i samma veva? Eller när återförs det egentligen i förhållande till ägglossningen?
    Jag som säkert inte får en ägglossning tar bara Fermanest, Lutinus och Folacin för att få bästa tänkbara miljö att fästa och må bra i? När blir då trolig återföring - så fort slemhinnan ser ok ut?      
  • jennyz

När man tar femanest så är det en stimulerad cykel, då kollar man slemhinnan och att inga äggblåsor finns vid VUL och planerar in FET efter slemhinnan... Vid ostimulerat FET så tar man ÄLtest och kollar när man får utslag och sätter tillbaka det frysta embryot efter ÄL, så blir det så likt en naturlig cykel man kan göra...

• Äppelkaka

Idag ringde jag kliniken och pratade med samma sköterska som i fredags. Berättade att jag fick utslag på stickan i lördags och hon sa att jag inte behövde oroa mig för att det inte skulle bli något FET pga av ultraljudsmissen utan hade jag fått ÄL så fanns det inga problem. hon skulle så klart ändå rådgöra med Solensten och de ringer upp senare idag.

drämmer om ett barn: Hur går det för er då, har ni funderat på hur ni ska gå vidare nu? Ny behandling eller?

Nektar: Det är precis som Jennyz skriver; embryot tinas upp och sätts in på rätt dag i cykeln, dvs den dag i cykeln som motsvarar embryots utveckling. Vår blastocyst sätts in på fredag om allt går som det ska och den risk man tar är att OM befruktning mot förmodan skulle ske naturligt så kan det bli tvillingar av den anledningen. I mitt fall är den risken yttepytteliten

Jag fick förresten testa Suprefact istället för Ovitrelle under vår andra IVF-behandling, kan det vara den han menar?

• jennyz

Härligt äppelkaka, då blir du ruvare innan helgen igen!!

Jag är så sjukt nervös nu, ska till spec mödravården om en timme, och följa upp blödningen de såg på kliniken för två veckor sedan, jag är så rädd att få neg besked!! Konstigt hur man funkar, jag har faktiskt knappt oroat mig dessa två veckor, men nu börjar jag tänka en massa och blir alldeles skakig av nervositet!!! Går in i v 11 nu, fortfarande kan ju mycket hända tyvärr...

• Emilotta

jennyz: håller alla tummar att det kommer gå bra, vilket det kommer! du får hålla oss uppdaterade.