• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • äralltupptaget
    LongingForAChild skrev 2013-01-24 09:13:49 följande:
    VUL visade trotts höga doser av östrogen endast 3,2 mm slemhinna vilket inte räcker på långa vägar för FET.
    Vet inte vad jag ska ta mig till! Så förtvivlad! Varför kan det aldrig gå vägen för oss!! :(
    Får se vad kliniken säger när de ringer senare men blir då inget FET denna månaden!! Gråter
     Men usch, vad tråkigt!!  :(

Hur tjock ska den vara för att det ska vara ok med FET ?

• Nektar
    Drömmer om ett barn: Ok. Det har varierat när blödningen har kommit för mig med hjälp av Provera. Allt från dag 6 till dag 17. Men vanligast runt dag 11. Fick faktiskt igår antydan till att mensen ska dra igång och mycket riktigt är det ännu lite till idag. Ringde kliniken och de sa åt mig att ta sista tabletten av kuren idag och starta med Femanest imorgon. Hoppas till gud att min slemhinna ska komma bli tjock nog. Vad "tjock" nog är vet jag inte säkert men den bör nog vara minst 7 mm i alla fall! Gärna upp mot 1 cm.

Longing For A Child:  Usch, lider verkligen med er! Vilken dos har du tagit av Femanest denna gång jämfört med sist? Blev det någon bättrin alls? Vilken cykeldag är du på nu, är det helt kört att den växer på sig mer om du väntar 1 vecka till eller får man bara vänta ett visst antal dagar? Hur såg slemhinnan ut när ni gjorde färskförsök? Hoppas verkligen dem finner en lösning! Går det testa naturläkemedel eller akupunktur eller något samtidigt tro? 
  • Äppelkaka

Freja150: Såg att du frågade om RUL tidigare och vi fick göra ett extra tillväxtultraljud just för att vi var IVF:are, men det kanske varierar beroende på landsting (Västernorrland i vårt fall) Shit alltså, tvillingar! Visst måste det vara en skräckblandad förtjusning och tänk vilken bonus J

Vårt2012: 15 ägg var ju ett kanonresultat!Jag tycker att just fingrarna verkar ha svällt lite, har jättesvårt att få på ringarna.

Äralltupptaget: Förstår att det är jobbigt att få ännu ett gravidbesked, det är inte kul! Har du pratat med en del vänner om era problem? För min del så tycker att det hjälpte mycket att vara öppen mot de närmsta vännerna och familjen. VI fick jättemycket stöd o h det var skönt att kunna prata om det och få förståelseför att det inte alltid var så kul.

Kvinna32: Har ingen aning om varför man start på olika cykeldagar. VI fick börja på dag 1 sist och det gick precis lika bra som att börja på dag 21. Var beredd på att det kan komma en blödning efter att du sprayat ett tag. Jag blev skitnojjig men det var tydligen vanligt att man fick det och det gick över när jag började med sprutorna.

Drömmer om ett barn: Jag hoppas verkligen att din mens kommer så att ni kan börja i någon ände igen. Det är så segt att befinna sig i limbo mellan behandlingarna

LongingForAChild: Vad tråkigt! Tar du Fermanest nu?

Nektar: jag har försökt skaffa mig lite koll här i tråden men kan ha missat något. Hur går det för dig nu med FET?

Själv har jag inte riktigt fattat att vi ska göra ett FET imorgon, Det är så många tankar som kommer när jag väl börjar tänka på det så jag försöker att låta bli….En del av mig tror ju verkligen att det är meningen att vi ska få fler barn men jag är så rädd att det ska misslyckas. Vi har bara två små i frysen och om de inte klarar upptiningen… eller att det inte tar sig alls, eller blir missfall… Vad gör vi då? Ska vi göra fler IVF eller möta sorgen över att det inte blir fler barn?

Kram till er alla!

• Äppelkaka

Men vad i hela... alla styckesindelningar försvann! Ser inte klokt ut, hoppas det går att läsa ändå

• Nektar
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * jenads (inväntar FET i Jan)
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * drömmer om ett barn (5:e försöket)
    * Kvinna32 (startar nästa mens med spray ET tidigast slutet på mars)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9) 

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * vårt 2012 (4:e försöket) 

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET 
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) FET i januari
    * Mirage (1-2:a försöket)
    * Ws mamma FET januari/februari (syskonförsök)
    * Nektar (FET i februari)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2

GravidGravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * EEJ (4:e IVF) BF 20 aug  (VUL v 2 2012)
    * Freja150 BF 20 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug
    * Norris (FET) BF 28 aug

BabyFödda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
  • Nektar
    Äppelkaka: Spännande med FET imorgon! Antar ni redan är i Umeå då och får veta hur det gått med upptiningen imorgon på kliniken? Håller alla tummar! Har ni de båda embryona på ett gemensamt strå eller olika? Tänk att få sätta tillbaka två!

Jag fick besked från kilinken imorse att jag får börja medicinera imorgon inför mitt stimulerade FET. Otroligt att vara igång igen!

Jenads, VackerBlomma, Solgudinnan, Mirage och Ws Mamma - hur går det för er, var befinner ni er i ev behandling inför FET?  Eller var det ET du skulle göra Mirage?  
  • jenads
    Nektar skrev 2013-01-24 18:00:38 följande:
    Äppelkaka: Spännande med FET imorgon! Antar ni redan är i Umeå då och får veta hur det gått med upptiningen imorgon på kliniken? Håller alla tummar! Har ni de båda embryona på ett gemensamt strå eller olika? Tänk att få sätta tillbaka två!

Jag fick besked från kilinken imorse att jag får börja medicinera imorgon inför mitt stimulerade FET. Otroligt att vara igång igen!

Jenads, VackerBlomma, Solgudinnan, Mirage och Ws Mamma - hur går det för er, var befinner ni er i ev behandling inför FET?  Eller var det ET du skulle göra Mirage?  

vi gör vårat FET i morgon
  • Äppelkaka
    Nektar skrev 2013-01-24 18:00:38 följande:

Men vad skönt att du kan sätta igång igen! Det könns alltifd lite bättre när man har påbörjat en behandling av något slag.

Vi bor bara 1,5 timme från Umeå (lyx i det här fallet)  så vi åker först imorgon efter lunch. Våra blasistar ligger i var sitt strå så de tinar upp en i taget. Om det misslyckas hinner de antagligen ringa oss innan vi hinner åka så jag kommer att ha nerverna på spänn hela förmiddagen! Och tänk om de tinar upp en, tycker att den var halvbra och väljer att tina upp den andra... och så blir den också halvbra och så får vi frågan om vi vill sätta in båda...Gaaaah! Vad ska jag svara då?? Jag vill verkligen inte ha tvillingar, jag är så nöjd om jag får ETT barn till, och min förra graviditet var rätt jobbig. Men om jag står inför att det kanske inte blir fler barn alls? Ja du, då ligger jag nog där med benen i vädret och säger "sätt in båda då"  BabyBaby Åh vad läskigt!
  • LongingForAChild

Kliniken ringde. Jag ska fortsätta behandlingen + att jag fått Evorel plåster som jag ska byta 2 gånger i veckan. Nytt VUL blir den 31:a (om en vecka)
    Så kanske finns lite hopp ändå.

• LongingForAChild
    Nektar skrev 2013-01-24 09:44:59 följande:
    Longing For A Child:  Usch, lider verkligen med er! Vilken dos har du tagit av Femanest denna gång jämfört med sist? Blev det någon bättrin alls? Vilken cykeldag är du på nu, är det helt kört att den växer på sig mer om du väntar 1 vecka till eller får man bara vänta ett visst antal dagar? Hur såg slemhinnan ut när ni gjorde färskförsök? Hoppas verkligen dem finner en lösning! Går det testa naturläkemedel eller akupunktur eller något samtidigt tro? 
    När jag gjorde färsk var slemhinnorna oxå för tunna så då gav de mig Femanest 1 tab morgon/kväll.
    Förra gången tog jag Provera och på dag 10 så började jag med Femanest 2 tab morgon/kväll men började trotts att min mens inte kommit. Mensen kom en vecka sent så då var jag i slutet av mensen när jag gick på VUL och hade då 3,0 mm.

Nu var det dag 10  i behandlingen med samma dos som förra gången men denna gången startade jag vid mensen som var meningen. idag var slemhinnan dock bara 3,2 - 3,4 mm alltså bara en förbättring på 0,2-0,4 mm. Behöver 7-8 mm minst för FET.

Nu ska jag fortsätta en vecka till + att jag har fått Evorel plåster som jag ska byta 2 gånger i veckan och hoppas det hjälper.