• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    Mirage: Jobbigt när negativa tankar börjar snurra.. det är hopplöst att försöka tänka på någonting annat när man hamnat i den situationen. Hoppas att Dr Solensten hittar en recept som fungerar för er nästa gång. Låter jättebra att det finns en ÄL-spruta som får äggen att mogna på slutet, det kanske kan vara lösningen!

Nektar: Min mens har inte kommit ännu, vet inte vad som har hänt med min annars regelbundna cykel. Kliniken har fått flytta fram planerat äggplock två gånger. Om ingenting har hänt till nästa vecka så blir det till att börja med Provera för att framkalla blödning. Hur många dagar har du ätit Provera?

Äppelkaka: Hur går det för dig, blir det någon FET denna cykel?

VackerBlomma: Kul att ni är på gång igen! Håller tummarna för att det går vägen med någon av era blastocyster!

jennyz: Vad roligt att höra att det såg bra ut på ultraljudet och att plutten har vuxit som den ska. Nu hoppas vi på det bästa under resten av graviditeten!

Freja150: Kände på mig att det skulle vara två hjärtan som slog.. stort grattis till er! Måste kännas helt otroligt, att först kämpa för att bli gravid överhuvudtaget och sedan få två stycken på en gång!

vårt 2012: 15 ägg är ju ett jättebra resultat, grattis! Något av dessa måste vara ert guldägg, det är jag säker på. Spännande att höra om dom långtidsodlar. Har du hört något från kliniken ännu?

Kvinna32
    : Jag har alltid startat med nässprayen på dag 21 men tydligen går det lika bra att starta på dag 1. Vem i tråden var det som fick köra denna variant? Glömsk.. Hoppas du får ut en minst lika bra skörd som senast och får chans till blastocyster.

äralltupptaget: Ja, ring och kolla så att remissen har kommit fram så slipper du fundera på den saken. Sen är det inte alls säkert att du behöver vänta så länge som 3 månader, för en del har det gått snabbare än så. 
  • äralltupptaget

men vad beror det på hur länge man får stå i kö, är det hur många remisser som kommer in, eller ??

Ska man ha tur är det kört för min del *HAHAHA*  har alltid otur.

• Emilotta

äralltupptaget: jag vet att de gör en typ av prioritetsordning, så det beror nog lite på hur bakgrunden sett ut för just det paret. jag gick tex obehandlad för både MS och endometrios i väntan på graviditet och det fanns inga andra orsaker till barnlöshet enligt utredning. därför tror jag att det gick ganska fort för oss. för att jag just riskerade att insjukna. både min MS och endometrios mår bra av att vara gravid och man kan inte medicinera när man försöker bli eller är gravid.  

• äralltupptaget
    Emilotta skrev 2013-01-23 09:25:23 följande:
    äralltupptaget: jag vet att de gör en typ av prioritetsordning, så det beror nog lite på hur bakgrunden sett ut för just det paret. jag gick tex obehandlad för både MS och endometrios i väntan på graviditet och det fanns inga andra orsaker till barnlöshet enligt utredning. därför tror jag att det gick ganska fort för oss. för att jag just riskerade att insjukna. både min MS och endometrios mår bra av att vara gravid och man kan inte medicinera när man försöker bli eller är gravid.  
    aaa okey.. ja jag har inga sådana sjukdomar, det enda är väl PCOS ( vilket dom flesta antagligen har som gör IVF )
    vi har försökt 2.5 år men det är väl också rätt " normalt" innan man kommer i IVF kön
    Sedan är jag 33 år, och min man är 38 år så båda under 40
  • Nektar
    Drömmer om ett barn: Så drygt. Hur länge har du gått nu utan mens? Antar du tagit ett extra gravtest? Varför frå du inte börja med Provera direkt? Jag fick valet själv (egentligen borde jag nog ha inväntat en egen blödning, men har som sagt ingen aning om den kommer cd 32-42 eller inte alls då jag nästan aldrig inväntat detta). Jag valde att börja med Provera runt cd 19-24 (vet ej när mensen efter IVF faktiskt anses ha börjat). Nu är jag på pillerdag 9 med Provera. Räknar med att få en blödning senast på måndag. Men man ska väl aldrig vara för säker...Hoppas det löser sig för dig snarast! Provera kan ju även kicka igång en blödning innan alla 10 piller är uppätna, har dock endast hänt mig 2 gånger av kanske 12 kurer.

Äralltupptaget och Emilotta: Intressant teori Emilotta, så är det säkert att "specialfall" får gå lite före i kön. Men därefter vill man ju gärna tro att det är utifrån när papperna kommer fram bara! Jag fick komma på första infomöte ca 6 veckor efter remissen landat. Det var i höstas. Vet att väntetiden var mindre än 3 månader även våren 2012. Bara att hoppas!
    Tycker det är synd att remisserna skickas i ett svep varje månad, att de inte kan skicka iväg dem direkt de har dem skrivna. Jag menar till mig sa Kvinnokliniken att de skickade dem 1 gång per månad bara så det blev ju några extra låånga dagar att vänta på det bara...Förresten grattis Emilotta att du snart är framme vid målet, så underbart!!  
  • LongingForAChild
    äralltupptaget skrev 2013-01-18 21:06:26 följande:
    vi var som sagt till läkaren idag och nu är det klart, det blir IVF för oss och då i Umeå så klart

Vi tog massa prover idag och när svaren på dom proverna kommer så skickas remissen först till Sunderby sjukhus ( LUleå ) och sedan ner till Umeå.
    Känns både kul och lite nervöst!  Jag är mest orolig för äggplocket... fi fan ....

Sedan har jag en till fundering....

Jag kollade på denna sida och trodde det var där man fick gå på själva "IVF`andet "
    www.ivfsverige.se/default.asp  ( som någon här postade )
    men där står det:
    Privatfinansierad: Det finns även möjlighet för dem som så önskar, att genomföra utredningen på IVF-kliniken Umeå men då gäller inte landstingsfinansiering. Kostnaden är 5 000 kr/par, vilket inkluderar läkarbesök, hormonprover, spermaprov och eventuell äggledarundersökning.

Jag har lite fullt i skallen av all info vi fick av läkaren så det är rörigt som fan för mig.
    Om jag nu ska ta 1 försök via Landstinget kan jag gå till denna klinik då, eller hamnar man automatiskt på Universitetssjukhuset ??

Sedan en liten fundering till.. Jag och några tjejkompisar har tänkt åka utomlands , och då kanske allt krockar.. Hur flexibla är dom när man bokar in IVF ? Dvs kan dom säga , vi har en tid i april, kan jag då säga nää jag vill vänta till maj om det går bra ... eller hamnar man sist i kön igen då ?
    Detta med IVF går självklart före alla resor och allt annat, men kan man få båda sakerna tackar jag inte nej ;)
    Konstigt... jag går då där via landstinget... bor i Piteå.
  • äralltupptaget
    LongingForAChild skrev 2013-01-23 13:24:17 följande:
    Konstigt... jag går då där via landstinget... bor i Piteå.

Vad är konstigt ?
  • drömmer om ett barn
    Nektar: Senaste blödningen startade den 13:e december så jag är inne på cykeldag 41 nu. Har läst att många fått rubbade cykler efter ivf-behandlingar så förmodar att kliniken vill att man väntar ett tag ifall att mensen kommer igång av sig själv. Hade helst sluppit ta tabletter för detta men vill inte vänta hur länge som helst med att starta nästa försök. Har tagit två gravtester som var negativa. Hur länge har det tagit för dina blödningar att komma igång dom gånger du ätit Provera i 10 dagar?
  • LongingForAChild
    äralltupptaget skrev 2013-01-23 13:56:18 följande:

Vad är konstigt ?
    Nä men om de inte hade haft landstingsförsök men det gäller väl bara utredningar.
  • LongingForAChild

VUL visade trotts höga doser av östrogen endast 3,2 mm slemhinna vilket inte räcker på långa vägar för FET.
    Vet inte vad jag ska ta mig till! Så förtvivlad! Varför kan det aldrig gå vägen för oss!! :(
    Får se vad kliniken säger när de ringer senare men blir då inget FET denna månaden!! Gråter