• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • LongingForAChild
    äralltupptaget skrev 2013-01-24 09:36:21 följande:
     Men usch, vad tråkigt!!  :(

Hur tjock ska den vara för att det ska vara ok med FET ?

7-8 mm
  • äralltupptaget

Ni som har ätit Provera, är det för att ni har oregelbunden mens ?
    Dvs man framkallar en mens med det, eller varför äter man det ?

Femanest , det ska jag komma ihåg :)

Håller på att skriva upp alla små bra tips/råd / saker ni provat så man är väl förberedd :):)

• VackerBlomma
    Nektar skrev 2013-01-24 18:00:38 följande:
    Jenads, VackerBlomma, Solgudinnan, Mirage och Ws Mamma - hur går det för er, var befinner ni er i ev behandling inför FET?  Eller var det ET du skulle göra Mirage?  
    Jag ska på VUL på tisdag och då antar jag att jag börjar testa tills glada gubben dyker upp:) Så v.6 blir nog insättning!
    En fråga; Vi har 3 blastocyster i frysen, två 5-dagars och en 6-dagars, om de nu sitter på samma strå, måste de tina upp alla 3 då?
  • jennyz

Ja de tinar ett strå i taget... Om det var bra kvalitet på dem så har de mest troligt lagt dem på varsitt strå. När vi fryst in embryon så har de ibland fryst ner två på samma strå, då har det varit ett fint och ett halvdant...

• Äppelkaka

LongingForAChild: Vad skönt att du får fortsätta behandlingen!

Vackerblomma: Härligt, då håller vi tummarna för ett lyckat FET!

• Nektar
    Jenads och Äppelkaka: Hur gick era planerade återföringar idag? Så spännande om fler kan hamna under ruvarlistan!

LongingForAChild: Åh, vad fantastiskt att hoppet lever! Vi får alla hålla tummarna för att plåsterna fungerar på kort tid!

VackerBlomma: Jag fick hem brev om hur många de fryst in samt om de låg separat eller tillsammans med ett annat embryo. Alla mina 7 blastisar låg seperat.

Äralltupptaget: Ja, Provera äter man om mensen inte behagar dyka upp. Om man inte gör IVF äts den ofta av PCO-are som sällan får egen mens för att man ska "blöda av". Inte bra om slemhinnan blir för tjock i det fallet för det kan tydligen leda till ökade chanser för livmoderhalscancer. Men vid IVF är det alltså bara för att komma igång och vara i rätt fas vid behandlingsstart.   

Jag är övertygad om att jag är en person med tunna slemhinnor, har sällan rikliga menstruationer. Hoppas mycket på Femanesten nu inför FET. Någon som har koll på om man äter liknande ämnen (östrogen va?) i samband med ET? Alltså via sprutorna eller så...tror nämligen att min slemhinna då var i minsta laget ca 7-8 mm och vore ju toppen om det blev så "bra" utan medicinering sist så man kan hoppas på mer nu! 
  • LongingForAChild
    Äppelkaka skrev 2013-01-25 10:57:11 följande:
    LongingForAChild: Vad skönt att du får fortsätta behandlingen!
    Tack!
    Nektar skrev 2013-01-25 11:14:47 följande:
    LongingForAChild: Åh, vad fantastiskt att hoppet lever! Vi får alla hålla tummarna för att plåsterna fungerar på kort tid!

Tackar, jo det hoppas jag oxå, jag har då fått mer värk i lillmagen sen jag började med det i alla fall!
  • jenads
    Nektar skrev 2013-01-25 11:14:47 följande:
    Jenads och Äppelkaka: Hur gick era planerade återföringar idag? Så spännande om fler kan hamna under ruvarlistan!

VackerBlomma: Jag fick hem brev om hur många de fryst in samt om de låg separat eller tillsammans med ett annat embryo. Alla mina 7 blastisar låg seperat.

Äralltupptaget: Ja, Provera äter man om mensen inte behagar dyka upp. Om man inte gör IVF äts den ofta av PCO-are som sällan får egen mens för att man ska "blöda av". Inte bra om slemhinnan blir för tjock i det fallet för det kan tydligen leda till ökade chanser för livmoderhalscancer. Men vid IVF är det alltså bara för att komma igång och vara i rätt fas vid behandlingsstart.   

Jag är övertygad om att jag är en person med tunna slemhinnor, har sällan rikliga menstruationer. Hoppas mycket på Femanesten nu inför FET. Någon som har koll på om man äter liknande ämnen (östrogen va?) i samband med ET? Alltså via sprutorna eller så...tror nämligen att min slemhinna då var i minsta laget ca 7-8 mm och vore ju toppen om det blev så "bra" utan medicinering sist så man kan hoppas på mer nu! 
    det gick inte alls för oss. blastocysten klarade inte upptiningen
  • Nektar
    jenads skrev 2013-01-25 14:21:10 följande:
    det gick inte alls för oss. blastocysten klarade inte upptiningen

Beklagar verkligen! Hur många var det ni hade i frysen? Hur går ni vidare?