• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Vårt2012: så fungerar jag också, om man gör något annorlunda så är det lättare att hålla hoppet uppe, och de två ggr jag ändrat större saker så har jag blivit gravid, så jag tror att det hjälpte, om det bara är för att psykiskt känna mig bättre, så är det ju värt det!! Det var så Dr Solensten resonerade, man ska inte göra försök om man inte helhjärtat tror att det ska funka... Skönt att det går att resonera med honom, vissa är så bestämda i deras egna åsikter!

• drömmer om ett barn
    vårt 2012: Toppenbra att du får både Prednisolon och Trombyl denna gång! Glad Jo, man behöver förändringar för att orka med nya försök och få lite nytt hopp. Denna gång SKA det fungera!

Nektar: Härligt att höra att mötet gick bra och att ni får testa pergo, femanest, trombyl och göra vul både vid FET och Pergo-försök. Nu är det all-in som gäller! Solig

daduck: Fasen vad trist med minus! Rynkar på näsan Men än är det ett tag kvar till TD så mycket kan hända och jag hoppas verkligen att nästa test blir positivt. Var det inte jennyz som testade minus på RD 18 och plussade sedan på TD?

Snöflinga: Eftersom båda era blastocyster ligger i samma strå borde det vara stora chanser att du får tillbaka bägge två, och då är det ju större chans att lyckas. Hoppas verkligen att det tar sig på nästa försök! {#emotions_dlg.flower} Står ni i kö för adoption?
  • Snöflinga

drömmer om ett barn: Ja, om de klarar upptiningen så är det ju goda chanser att lyckas igen. Fast just nu känns det som att de säker inte ens klarar sig... Men det är den allmänna deppigheten och hopplösheten just nu. Egentligen är det säker goda chanser.

Ja, vi står i adoptionskö hos både BFA-A och Adoptionscentrum sedan drygt 4 år, så just den biten borde ju gå snabbt. Vi har även gått föräldrautbildningen, så det är utredningen kvar i sådana fall...

• drömmer om ett barn
    Snöflinga: Jag tror absolut att chanserna för era blastos är jättehöga med tanke på att samtliga återföringar från er första ivf har lett till graviditet, men förstår att det inte känns så positivt just nu med tanke på det ni precis gått igenom.

Vad bra att ni stått i kö till adoption parallellt med ivf-behandlingarna. Efter 4 år borde ni vara bland dom främsta i kön. Måste dock vara tungt att gå igenom utredningar för adoption och bli synad i sömmarna..
  • Chan2

Behöver ert råd....

Jag har nu käkat Pergotime och varit på VUL idag, fick veta att det finns 3 äggblåsor och läkaren sa "Ja du vet vad ni ska göra nu!?" och med det så fattar ju jag att ägglossning kommer att ske i dagarna.

Nu åker min sambo iväg imorgon och kommer hem fredag... vad göra??! Ska jag sjukanmäla mig på jobbet och åka med han? Annars lär väl denna månad vara åt skogen oxå pga jobb..... Rynkar på näsan

• Snöflinga

När är beräknad äl?  Har ni sex i morgon och på fredag så borde det väl räcka? Fast det var så länge sedan jag var i "sexträsket" (förstå mig rätt, men det är ju ganska jobbigt med sex på beställning)... så jag minns inte riktigt vilket intervall man rekomenderar. Men var det inte var 2-3 dag?

• Nektar

Chan2 skrev 2013-03-18 16:32:00 följande:
    Behöver ert råd....

Jag har nu käkat Pergotime och varit på VUL idag, fick veta att det finns 3 äggblåsor och läkaren sa "Ja du vet vad ni ska göra nu!?" och med det så fattar ju jag att ägglossning kommer att ske i dagarna.

Nu åker min sambo iväg imorgon och kommer hem fredag... vad göra??! Ska jag sjukanmäla mig på jobbet och åka med han? Annars lär väl denna månad vara åt skogen oxå pga jobb..... Rynkar på näsan
    Vilken dag i cykeln är du på nu jämfört med när de/du tror att äl kommer att inträffa? Det sägs ju vara effektivast att mysa 2-3 dagar innan och max 1 dag efter. Kan inte råda egentligen. Till mig sa dem att det var låga chanser att Pergo skulle bära frukt efter att tidigare ha testat 6 cykler utan resultat. Men nu tror jag på ökade chanser via andra preparat. Vad har dem sagt till dig? Kanske inte är värt att ta ledigt i flera dagar om ni ändå hinner med att mysa 2-3 dagar innan...Men det är svårt, jag förstår!
    daduck skrev 2013-03-16 11:06:17 följande:
    Utomkveds är precis det du tror. Däremot är det inte vanligare än vid normal graviditet vad jag vet. Embryot blir ju i vanliga fall befruktat i äggledaren och det steget skippar man så rimligtvis borde det vara mindre vanligt än i normala fall.

är det många här som fått minus efter 14 dar och plus efter 21?
    Hmm, okej. Minns inte vart jag hade läst det. Men tror det var mer forskarrön än Familjeliv ;) Hoppas det är som du säger att det inte är vanligt. Tycker själv det lät väldigt underligt. Snöflinga: vet ni något mer nu om andledningen?
    vårt 2012 skrev 2013-03-17 15:08:41 följande:
    Hej! Vi kör på ostimulerat, och blasto :)
    Näe jag har aldrig ens tagit upp det med dr tidigare, utan när jag pratade med doktorn sist så tog jag upp det och fick info och sen välja själv.
    För min egen del kändes det som att jag behöver en förändring i behandlingen, alltså prova ngt som vi inte gjort tidigare.  För att åter få känslan av att det här kan fungera.

:)
    Ja, det är väl det man gärna tar till - något som kan förändra ens egen inställning osv. Ska bli mycket spännande att se hur det går för er. Jag tror mycket på det i varje fall!

Drömmer om ett barn: Ja, det känns bra. Framför allt känns det bra att ta en liten paus. Genom att invänta pengaläget samt börja med en Pergokur blir det lite mindre press. Kan säkert be om Prednisolon också, lät rätt öppet. Men finns ju inga rön som visar på varken bu eller bä sa dem gällande det. 

Är det någon till som fått besked om att dem stänger den 1 juli? Lite nojjig och vill vara säker. Utifall kroppen segar under våren. Tror mig ha 2-3 veckor i marginal för återförande.     
  • Äppelkaka
    daduck skrev 2013-03-16 11:06:17 följande:
    Utomkveds är precis det du tror. Däremot är det inte vanligare än vid normal graviditet vad jag vet. Embryot blir ju i vanliga fall befruktat i äggledaren och det steget skippar man så rimligtvis borde det vara mindre vanligt än i normala fall.

är det många här som fått minus efter 14 dar och plus efter 21?
    Det jag har läst är att man gör vul på kvinnor efter IVF just för att många infertila har defekta äggledare och därmed en större risk för utomkveds. Fast jag vill gärna tro att det är för att vi ska få en bonustitt Glad
  • äralltupptaget

ni som har haft utomkveds ?

Så .. på onsdag ska jag på första mötet. Vad händer då egentligen ? vad får man göra ? Läste att man får göra ett VUL, men får man ta några blodprover, väga mäta sig , osv ??

Är nervös

• Snöflinga

Drömmer om ett barn: Tack för dina uppmuntrande ord! De betyder mycket! Står ni i någon adoptionskö eller har ni satsat allt på IVF?

Nektar: Jag vet inte om vi vet så mycket mer... Det är nog antagligen inte utomkveds vågar jag säga. Var in akut i lördags då jag till och från hade smärta på vänster sida, så fick jag göra nytt vul, och de såg ingenting på äggledaren, samt ta nytt HCG som då hade sjunkit vilket ju är ett gott tecken. Dock skulle jag även ta blodprov idag vilket jag gjort, och jag har väntat hela eftermiddagen på att de ska ringa och berätta resultatet, men de har inte ringt. Jag försäkrade mig om att de skulle höra av sig, men dumt nog inte om att de skulle höra av sig idag. Jag tog för givet att det skulle höra av sig idag, eftersom provsvaret kommer redan efter 1-2 timmar.
    Hade också varit skönt att få dryfta några frågor jag har kring allt detta, så det känns tungt att de inte ringt, förutom att det såklart hade varit skönt att verkligen få bekräftat att det inte är utomkveds. Fast å andra sidan hade de väl antagligen ringt om provsvaret varit dåligt...