• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EEJ
    Tinzu skrev 2013-03-13 13:42:43 följande:
    är det någon i denna tråd som fått utskrivet prednisolon? och hur ofta och länge har ni tagit isf? och vilken dos?

Jag åt prednisolon (två tabletter/dag) från äggplock fram till testdag, och sedan nedtrappning.
  • Nektar

Intressant detta med Prednisolon. Ska du ta det Tinzu? Varför har ni andra fått det utskrivet? Läste på lite snabbt nu att det i regel ges till dem som anses ha ett kraftigt imunförsvar. Att ett bra immunförsvar kan stöta bort ägget annars. Anser själv att jag har sjukt bra immunförsvar (aldrig kräksjuk, influensa eller liknande). Fast min förkylning sist hjälpte ju inte. Ändå intressant...tange gärna varför ni har fått det och hur mycket tjat som låg bakom. 

Vore intressant att höra samma gällande Trombylen. Varför får inte alla det?

Åh, är så le på mig själv att jag inte tog dem på orden och tog mig ut på promenader sist!! Aldrig varit mer stillasittande i hela mitt liv Tungan ute    

• EEJ

Jag fick prednisolon pga av att jag är väldigt allergisk och att förra gången jag blev gravid (spontant) var på hösten efter en megados av prednisolon i allergisyfte.

Båda dessa ska ju egentligen inte behövas för att bli gravid så i första hand så får man nog prova utan. Inför vårt sista försök var det dock inga problem att få detta utskrivet. 

• A79
    daduck skrev 2013-03-11 14:50:02 följande:
    Ja men så där ja. 24 Norrbotten for just. Så jag är med i tv imorgon för de som har den kanalen. Annars finns det på internet för de som vill titta. Och artikeln kommer i Piteå tidningen imorgon. Finns också på nätet. :)
    Såg just på internet när du var med på TV Glad
    & oh se bra sagt!!! Tummen upp så att säga!
    Jag kommer oxå från Piteå Flört
  • Myggan01
    daduck skrev 2013-03-12 19:42:12 följande:
    Nektar: vårt första fet. Gjort ett et tidigare men med annan progesteron. Nu har jag lutinus så jag vet ju inte vad som är biverkningar. :S kan inte fylla i på listan då vi inte har internet på datorn. ^^

Btw kommer det i Norrbottens kuriren imorgon också. De ville tydligen också skriva om det. Yikes!

Hejaheja! Vad modig du är och så viktigt att lyfta fram!! Jag är Pite tjej men valde privat ivf i sth snabba puckar där. Har ett barn sen en tidigare ivf. Är i vecka 7+0 så jag hopppas det här går vägen, fick tidigt missfall i höstas och jag blev riktigt illa behandlad på gyn i Pite, vet 2 st till som har blivit fel behandlade där, så jag åker till luleå nu varje gång jag måste till gyn.

Tack för att du gjorde repotaget och hoppas du får plusset!!! 
  • VackerBlomma
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-13 10:50:26 följande:
    VackerBlomma: Det kommer säkert vara en väldigt tung tid ett tag framöver men det är ändå bra att ni bestämt er för att kämpa vidare trots denna motgång. Jag är säker på att ni kommer få ert efterlängade barn inom en snar framtid. Fick du både Trombyl och Prednisolon senast eller hur var det?
     Ja, men vi blir så mycket starkare tillsammans, vi blir bara mer och mer sammansvetsade, så det känns skönt.

Jag åt inga mediciner alls, gjorde FET ostimulerat, det enda jag åt var folsyra.  Ska fråga upp kring Trombyl och Prednisolon nästa gång tror jag, om inte annat om jag får ta proggisar, hjälpa det på traven lite.

När har du ditt VUL? Borde vara snart va? Håller tummarna att allt ser bra ut för er!{#emotions_dlg.flower}
  • Nezzan

Vackerblomma: Blir varm av den styrka du förmedlar och att ni vårdar er relation!! Vad som händer så är det helt klart det absolut viktigaste.. att inte glömma bort varandra i allt detta.  Kram på er!

• drömmer om ett barn
    VackerBlomma: Jag känner också att vi har kommit varandra väldigt mycket närmare efter alla motgångar vi kämpat oss igenom. När allt känns som värst så har man iallafall varandra.. Hjärta

Skönt att ni har två blastos kvar i frysen så att du inte behöver börja om med en ny stimulering. Absolut, fråga om ni kan få lite hjälp på traven denna gång. Dom borde inte vara helt omöjliga på den punkten! Hur ställer ni er till att få tillbaka bägge två om det blir aktuellt?

Den 21:a är det dags för vul så det börjar närma sig. Tack för tumhållningen, det behövs! {#emotions_dlg.flower} 
  • jenads
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-13 10:58:05 följande:
    jenads: Har du varit i kontakt med kliniken angående att starta nytt försök? Tänkte ni försöka hinna innan sommaren?

daduck: Det låter ju lite lurigt att du haft mensvärk så pass länge. Brukar du ha så innan mens i vanliga fall?

Läste artikeln i Norrbottens Kuriren idag. Jättebra att dom också tar upp frågan, den behöver lyftas! Ni är verkligen modiga som ställer upp på detta, själv hade jag aldrig vågat.. Skäms All credit till er! {#emotions_dlg.flower}

Mirage: Då kommer kallelsen säkert snart. Måste kännas jätteskönt att få göra operationen och få svar på om det finns någonting som kan vara hinder för en graviditet. Jo tack, jag mår bara bra än så länge! Solig

Lappgeten: Det var ju ändå en hel del djur tycker jag! Vad mysigt med egen gård.. hoppas du får uppfylla din dröm med att utöka och jobba mer hemma.

Jobbigt med så mycket biverkningar av sprayen.. Rynkar på näsan Om jag kan säga något positivt så är det att många mår väldigt mycket bättre när dom börjar med sprutorna och halverar dosen nässpray, så hoppas att det blir bättre för dig snart. Synd att påsken kom i vägen och förlängde spraytiden.
    vi kommer nog att göra ett nytt försök efter sommaren