• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Petto 83

Nektar: så härligt att mötet gick bra. Skönt att kunna ha lite alternativ att välja mellan. Hoppas du och din sambo kommer fram till något bra Trevlig helg

• Nektar
    Petto 83 skrev 2013-03-15 18:33:54 följande:
    Nektar: så härligt att mötet gick bra. Skönt att kunna ha lite alternativ att välja mellan. Hoppas du och din sambo kommer fram till något bra Trevlig helg
    Ja, verkligen! Samtidigt som en planeringsmänniska som jag blir helt knäpp i huvudet och tankarna snurrar i 120! Ska dock erkännas att Pergotime inte anses ha så goda chanser efter man misslyckats med 6 st försök sedan tidigare (endast 5 % chans)! Men jag tror på kombinationen av fler läkemedel och koll på slemhinnan! Värt ett försök och att inte behöva sitta och rulla tummarna under sommaren. De skulle förresten ha stängt from den 1/7.

Det lutar åt att vi kör på en kur Pergotime, men startar om några veckor. Misslyckas den blir det FET i början på juni om ekonomin samtycker, vilket vi tror och hoppas! Nu ska jag se fram emot det roliga som sker i vår så länge :)

Ta hand om er i helgen!     
  • Snöflinga

Nektar: Det lät ju bra! Har du lyckats få ägglossning av Pergotime förut? Anledningen att vi fick gå över till IVF var för att jag aldrig lyckades få ägglossning av Pergotime. Men får du det så är det ju jättebra att kunna ha det kortet att spela ut också!

Vi gjorde ett IVF-försök för att få vårt första barn. H*n kom till på färskåterförandet efter den IVF:en, och så fick vi tre blastocyster till frysen varav vi nu använt en som blev denna graviditet som sade upp sig... Så vi har två embryon kvar i ett strå, d.v.s. ett försök till. Vi kommer inte göra fler försök än det, så vi hoppas det tar sig! Nästa steg är sedan adoption för att få syskon till vår lilla krabat här hemma.

Jag började blöda i tisdags (v.8+4) och har sedan blött till och från till idag samt haft svaga "värkar" i ryggen till och från. Befarade att det var kört, men hoppet är ju det sista som överger människan, så det var ändå väldigt tungt att få det bekräftat idag. Tyvärr såg de inget foster, så antingen har det redan kommit ut (trots att jag inte blött så mycket), eller så är det ett utomkvedshavandeskap (vilket jag hoppas att det INTE är).

• Nektar
    Snöflinga skrev 2013-03-15 19:03:46 följande:
    Nektar: Det lät ju bra! Har du lyckats få ägglossning av Pergotime förut? Anledningen att vi fick gå över till IVF var för att jag aldrig lyckades få ägglossning av Pergotime. Men får du det så är det ju jättebra att kunna ha det kortet att spela ut också!

Vi gjorde ett IVF-försök för att få vårt första barn. H*n kom till på färskåterförandet efter den IVF:en, och så fick vi tre blastocyster till frysen varav vi nu använt en som blev denna graviditet som sade upp sig... Så vi har två embryon kvar i ett strå, d.v.s. ett försök till. Vi kommer inte göra fler försök än det, så vi hoppas det tar sig! Nästa steg är sedan adoption för att få syskon till vår lilla krabat här hemma.

Jag började blöda i tisdags (v.8+4) och har sedan blött till och från till idag samt haft svaga "värkar" i ryggen till och från. Befarade att det var kört, men hoppet är ju det sista som överger människan, så det var ändå väldigt tungt att få det bekräftat idag. Tyvärr såg de inget foster, så antingen har det redan kommit ut (trots att jag inte blött så mycket), eller så är det ett utomkvedshavandeskap (vilket jag hoppas att det INTE är).
    Jag har fått bra vären på BP ca hälften av gångerna, lite segt första gången eller efter uppehåll så jag hoppas det ska funka vid bara ett försök innan ev FET. Vi får se!

Ok, men då har ni ju haft jättebra statistik än så länge! Kommer säkerligen gå vägen igen! Men förstår att det är tungt just nu och att ni är lite ängsliga med två blastisar i samma rör! Kanske får ni chansen till tvillingar ;)

Usch, vad jobbigt att behöva gå med blödningar i flera dagar utan att veta. Hmm, okej. Menar du att utomkveds kan finnas kvar i kroppen utan att dem kunde se det eller att det kan ha tillbakabildats/kommit ut av sig själv? Är verkligen inte påläst om utomkveds. Vill egentligen inte veta...tycker det vore omöjligt då dem placerar ägget på rätt ställe vid återförandet, men tydligen kan det vara vanligt just vid IVF?! Får ni göra ett nytt försök, rent kroppsligt redan nästa månad eller måste ni vänta en cykel till därefter?   

• daduck

Nu kommer jag inte ihåg vem som frågade men jag och karln har egentligen inte försökt alls eftersom jag visste jag var steril för flera år sen. Däremot har vi aldrig använt skydd. Tror iofs inte jag gjort det med nån sen det att jag fick reda på det för typ sju år sen.

Snöflinga: har inga nya ord att beklaga med än de som redan sagts men jag tänker på er och skickar all styrka jag bara kan med expresspaket.

Mitt eget läge känns trist. Tjuvtestade idag och det var fläskminus. Så nytt test nästa lördag då. Känner mig lite bitter på kroppen som säger att man är gravid men mest troligt bara luras. Och om det nu är negativt så är ju frågan om vi kommer hinna med ett nytt fullförsök innan sommaren. På mig föredrar de långa metoden och jag tar lång tid att reglera ner. Blä!

• Nezzan
    Daduck: kommer hålla tummarna hela vägen till nästa lördag...det kan ju mkt väl ha varit för tidigt att testa!!

Har själv upptäckt att jag lyckades köpta ett 10-pack test-stickor, som skulle vara känsliga... men de var nog de sämsta stickor ever!! Har hunnit plussa på två olika grav. med dem och blivit lika förvånad över hur extremt dåliga de är.. känner på mig att du har råkat få samma skit- grejjor Flört
  • daduck

Haha^^ ja du. Måndagsexemplar var det nog så klart. Alternativt så har graviditetstrollet och hustomten gått i maskopi med varandra och bytt ut testet mot ett från buttericks. :)

• Snöflinga

daduck: så tråkigt med minus! Men det är ju faktiskt möjligt att det trots allt blir plus nästa lördag! Hoppas på det!
    Tack för styrkepaketet

Nektar: Jag vet inte riktigt heller allt om detta med utomkveds (kanske någon annan vet). Men det som är risken som jag förstod det är det är ett embryo kvar i äggledaren som fortsätter att växa och att äggledaren då kan spricka. Tog blodprov i fredags och ska ta nytt på måndag för att se hur det står till. Jag tycker att man borde kunnat se något på vul igår, men det kanske man inte kan om det sitter i äggledaren.

Är det alltså vanligt med utomkveds vid IVF???

• daduck

Utomkveds är precis det du tror. Däremot är det inte vanligare än vid normal graviditet vad jag vet. Embryot blir ju i vanliga fall befruktat i äggledaren och det steget skippar man så rimligtvis borde det vara mindre vanligt än i normala fall.

är det många här som fått minus efter 14 dar och plus efter 21?

• vårt 2012
    Nektar skrev 2013-03-15 10:38:39 följande:
    Lycka till framöver, så spännande! Men det vore ju gött att slippa spänningen ibland också ;) Hur var det, gör du ostimulerat FET eller stimulerat? Blasto eller 2-dagars? Noll minne här Skäms Du har aldrig tidigare bett om dessa två läkemedel? Hur bemötte dem ditt önskemål? Huh, börjar bli nervös för mitt möte idag. Jag vet inte riktigt vad det kommer resultera i. Kanske ett blankt nej till Pergotime och att vi måste göra FET och skramla i spargrisen...Fast jag VILL ju göra ett FET innan sommaren, är mer hur de ser på Pergo tills dess och ev efter det!
    Hej! Vi kör på ostimulerat, och blasto :)
    Näe jag har aldrig ens tagit upp det med dr tidigare, utan när jag pratade med doktorn sist så tog jag upp det och fick info och sen välja själv.
    För min egen del kändes det som att jag behöver en förändring i behandlingen, alltså prova ngt som vi inte gjort tidigare.  För att åter få känslan av att det här kan fungera.

:)