• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Lappgeten

Jag har en hel del erfarenhet om utomkveds då jag haft tre stycken.

Vid normal befruktning som blir utomkvedshavandeskap beror på oftast på trånga eller ärrade äggledare, spermierna kan komma igenom men ett befruktat ägg fastnar och börjar växa i äggledaren istället för i livmodern.
    Vid IVF läggs det befruktade ägget på plats i livmodern men fastnar inte direkt och kan då sugas upp i äggledaren, vad jag förstått är risken större om äggledarna är dåliga. Risken att få utomkved är större vid IVF än i normala fall.

Symptomen är väldigt olika vid utomkved men HCG ökar för långsamt mot en normal graviditet och kan ibland minska för att sen öka igen. På VUL ser det ut att vara tomt i livmodern och klassas ofta som missfall, vissa gånger syns embryot i äggledaren men då har det gått några veckor. Sjukhuset håller koll med blodprover och VUL.
    Många små blöder till och från och har smärtor i sidan och i ryggen.
    Vissa gånger fixar kroppen allting själv och utomkvedet tillbakabildas. Annars spricker äggledaren tillsist och det är oerhört smärtsamt och livshotande.
    Icke akuta utomkved med lågt HCG kan behandlas med cellgift som gör att embryot slutar växa och kroppen tar reda på utomkvedet själv annars är det operation som gäller, oftast tillhål om inte äggledaren brustit.

Jag har provat alla versionerna, operation, cellgift och att kroppen städar själv.

Jag sprayar på och vissa dagar är jag riktigt pigg och glad medans andra mår jag verkligen skit. Längtar tills det här är över och att jag lyckas bli gravid. Onsdag nästa vecka får jag börja spruta, längtar.

• Kvinna32
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet  
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Mirage
    * Ws mamma
    * äralltupptaget (väntar på 1:a IVF försöket)
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3 
    * Snöflinga

{#emotions_dlg.flower} Sprayar
    * Kvinna32 (VUL + BP 20/3 förhoppningsvis sprutstart 21/3)
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Sprutar

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET
    * Vårt 2012, försök nr.5 denna gång FET

{#emotions_dlg.flower} Ruvar  
    * daduck TD 22/3

Gravid Gravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli

* jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Freja150 BF 20 aug
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * Norris (FET) BF 28 aug
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen)
    * Petto 83

Baby Födda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • drömmer om ett barn
    Chan2: Hur blev det, följde du med din sambo? Det är så typiskt när jobb kommer i vägen och förstör planeringen. Jag hade nog inte vågat chansa utan sjukanmält mig istället.

Nektar: Man behöver pausa ibland för att orka gå vidare. Jag tycker att ni gör helt rätt! Solig

äralltupptaget: Vid vårt första besök gjordes en gynundersökning där läkaren kollade på livmoder och äggstockar. I övrigt gjordes inget mer "kroppsligt" eftersom dom redan hade provsvaren på alla blodprov vi tagit tidigare. Läkaren gick igenom hälsodeklarationerna som skickats in i förväg och planerade in vilken behandling som var aktuell i vårt fall. Sen går man igenom ordentligt hur allt går till och får en massa papper med sig hem + prova sticka sig med sprutan. Förstår att du är nervös men det kommer helt säkert att gå jättebra. Lycka till imorgon! {#emotions_dlg.flower}

Snöflinga: Adoption har inte varit aktuellt för oss, men sen vet man ju aldrig hur det blir om vi inte får några biologiska barn. Kändes det som ett givet val för er med adoption?

Lappgeten: Usch, vad mycket du har behövt gå igenom.. Rynkar på näsan Hoppas innerligt att denna behandling resulterar i ett barn! Skönt att det snart är dags för sprutorna, förstår att du vill slippa den hemska nässprayen.

Kvinna32: Vad spännande med VUL och BP imorgon. Håller tummarna för att det ser bra ut så att du får börja med sprutorna! Glad

Vårt 2012: Hur går det för dig, när beräknas ÄL infalla? 
  • Snöflinga

Lappgeten: Usch vad jobbigt att gå igenom utomkveds tre gånger! Hoppas du slipper det nå mer, och framför allt att det blir en graviditet nu!

drömmer om ett barn: adoption har varit självklart för oss - ja. Vi ställde oss i kö i samma veva som vi gjorde fertilitetsutredningen. Hade det inte varit för de långa adoptionsköerna hade vi kanske skippat IVF. Min man var väldigt skeptisk till IVF av etiska skäl, så det var inte alls självklart att vi skulle göra IVF när våra andra hormonbehandlingar misslyckades. Vi kom överens om att göra ett IVF-försök med efterföljande FET (tills vi inte har några embryon kvar), och där är vi nu...
    Det har faktiskt känts väldigt skönt att veta att det blir barn hur som helst, det har släppt stressen kring detta lite. Och nu stressen att få syskon.
    Fast jag känner nu att jag väldigt gärna vill få vara gravid och föda barn igen, så det skulle vara en stor sorg att inte få göra det.

• äralltupptaget

halva mitt inlägg försvann, skrev via telefonen så något blev fel...

Min fråga var alltså. när ni fick utomkveds , hur började då?

Jag funderar .... jag var med om en lustig sak sommaren 2011.
    Jag hade då plussat på ÄL-testet och vi körde på som kaniner... 14-15 dagar senare var vi i våran sommarstuga och jag fick då mens.  Ja happ tänkte jag , det lyckades inte denna gången.. bara ta nya tag..
    Sedan efter några timmar fick jag "mens-värk från helvetet" , har aldrig varit med om att ha sådan smärta.. !!
    Till slut så hade jag tömt medicinskåpet i stugan i vild panik då det gjorde fruktansvärt ont.. det blödde kopiöst mycket , en tampong gick igenom på 1 timma!!!!
    MIn man fick panik och ville att vi skulle ringa min mamma, men jag tyckte va fan, vad ska hon göra åt att jag har mensvärk! Detta höll i sig hela kvällen, jag kunde knappt stå av smärta och var sängliggande.

Sedan när jag berättade detta för mina vänner så sa dom direkt, det låter som ett tidigt missfall!,
    Jag fick en chock, jag hade aldrig ens tänkt i dom banorna ! Så jag ringde en barnmorska,  var mitt under sommaren dvs alla hade ledigt, men till slut fick jag prata med en som då sa att det låter som ett tidigt missfall, minns inte om hon kallade det något speciellt, iaf så sa hon att kroppen sköter detta själv, så det är bara ta det lugnt...  så jag fick ingen undersökning .. skulle ha stått på mig mer och krävt en undersökning..
    Det lugnade ner sig efter några dagar med smärtan osv...

Kan det vara utomkveds  ??

inför imorgon så är jag sjuuuuukt nervös. Tänk om vi får köra igång direkt ! TJO HO !!!

• Snöflinga

äralltupptaget: Lycka till i morgon!
    Jag tycker för övrigt att det mer låter som ett vanligt väldigt tidigt missfall som du fick i sådana fall...

• Chan2
    drömmer om ett barn: Jag övervägde verkligen att sjukanmäla mig och åka med han, men stannade ändå hemma Rynkar på näsan

Försökte få till det på morgonen igår MEN då det blev ett måste så gick det ej så bra... F-N! Nya försök då han förhoppningsvis kommer hem på torsdagkväll.

Nu är det iaf konstigt för jag blöder typ och har ej mens... så det hade ej varit så intressant att sexa då! Hoppas på att det slutat till då han kommer hem och att det aldrig mer dyker upp igen.

Allmänn fråga, är det någon här som haft en polyp på livmodertappen som de tagit bort vid gynbesök och som kommit tillbaka om och om igen? Jag fick förklarat för mig att det kan vara den som gör att jag har sporadiska blödningar, det gör mig så irriterad och nedstämd.... Gråter
  • Lappgeten

Drömmer om ett barn: Tack, jo vi har gått igenom alldeles för mycket redan på den här fronten. Det känns som att vi varit med i svängen så länge och är slitna och då är vi bara på vårt första IVF-försök. Så jag hoppas verkligen att det här fungerar för det kommer inte att bli många försök för oss.

Snöflinga: Nu är bägge min äggledare bortopererade och det känns så himla skönt för nu kan det aldrig hända igen. Det har varit en sorg att bli av med äggledarna eftersom vi aldrig kan bli gravid på naturlig väg men jag väljer hellre det än att leva med skräcken för fler utomkved som jag gjorde i flera år.

äralltupptaget: Jag gissar att det var ett tidigt missfall du fick, det är jättevanligt och kroppen löser det själv. Vid utomkved blöder man oftast bara väldigt lite och det är mörkt brunt. Störtblödningar brukar var missfall. Lycka till idag!

• Tinzu

äntligen känner jag ägglossningen! kanske det är nu som kroppen kommit igång efter graviditeten? tidigare har jag inte haft PMS alls, får se om en vecka om det är tillabaka