• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Kvinna32

Åhhh äntligen dags att börja spruta imorgon... Var nedreglerad idag enligt vul och blodprov.... Jippiieee!!!!

• Snöflinga

Många positiva inlägg här nu, så trevligt!

Hur gick det idag "äralltupptaget"?

Lappgeten: Ja, jag förstår att ni känner så! Hoppas att det tar sig nu. Själv har jag känt det som väldigt skönt att vi faktiskt bestämde innan vi nu gav oss in i detta med IVF hur mycket vi skulle försöka. För det är ju väldigt påfrestande, och har ju ofta varit det även innan man kommit till att göra IVF.

Kvinna32: Grattis! Ett steg närmare

• Stargazers

Är det någon som vet om Umeå kräver att man tagit 2 spermaprov för att få ställa sig i kö hos dom om man själv står för kostnaderna? Vi har genomgått en utredning via Sensia i Luleå och alla prover på mig har varit bra men mannen har få spermier enligt ett spermaprov som togs i feb och han måste lämna ett nytt i början av maj och det är först efter det som vi kan bli remitterade via landstinget.

• äralltupptaget
    Stargazers skrev 2013-03-20 20:29:39 följande:
    Är det någon som vet om Umeå kräver att man tagit 2 spermaprov för att få ställa sig i kö hos dom om man själv står för kostnaderna? Vi har genomgått en utredning via Sensia i Luleå och alla prover på mig har varit bra men mannen har få spermier enligt ett spermaprov som togs i feb och han måste lämna ett nytt i början av maj och det är först efter det som vi kan bli remitterade via landstinget.
    nu har vi inte finansierat det själva, men jag går också på Sensia i Luleå, och min man gjorde bara 1 prov, fast det var bra resultat på det... Kanske vill dom kolla en extra gång ?!

Har ni redan förbrukat era gratisförsök ?
  • äralltupptaget

Idag gick det superbra! Fick träffa en läkare som heter Pia Saldeen, hon var underbarn. Dock så är hon bara vikarie för någon så hon trodde inte att vi skulle träffas igen, vilket var synd. Men iaf bollen är i rullning.
    Går allt enligt planerna och min man är hemma i slutet på april så kör vi igång nästa fredag med provera, och sedan sprutor och allt. Fick inget nässpray då hon inte trodde att jag skulle behöva den behandlingen.Enligt henne så är det inte ofta man ger det om man har hyfsat bra provsvar, eller hur det nu var.. iaf,
    så går allt enligt planera så kör vi igång nu och sedan blir det äggplock någon gång under v 17 !!

Shit  jag är sååååååå glad över att bollen äntligen är i rullning- på riktigt!

Hon sa även att statistiken är drygt att 50-55% lyckas på första försöket och 1 av 3 på 2:a , inte jättebra siffror tycker jag, trodde faktiskt det var lite högre....
    Nåväl, nu ska jag hoppa in i duschen och sedan sova för det har varit en låååång dag !

• Nezzan
    äralltupptaget: Men så skönt att ni nu verkligen är på gång... förstår att du längtar mer än mest till v 17 nu Glad Hoppas du känner att du fick bra info oxå så att du känner dig trygg med hur medicinerna ska tas.. jag var oxå väldigt nervös för det men allt ramlade som på plats när man väl var inne i det!!

Och verkligen skönt att du slipper sprayen - det gör tyvärr inte jag när jag har ivf-försök på gång... det tar ju inte bara längre längre tid, den smakar inte så gott heller och biverkningarna kan man ju oxå gärna vara utan Flört
  • Stargazers
    äralltupptaget skrev 2013-03-20 21:57:56 följande:
    nu har vi inte finansierat det själva, men jag går också på Sensia i Luleå, och min man gjorde bara 1 prov, fast det var bra resultat på det... Kanske vill dom kolla en extra gång ?!

Har ni redan förbrukat era gratisförsök ?
    Mannens första spermaprov visade på endast 6 milj spermier så det är därför han måste ta ett till för att konstatera att det verkligen är så hela tiden och inte bara en tillfällig dipp. För att bli remitterade till gratisförsöket via landstinget så måste det tas ett nytt spermaprov, vilket innebär att det är minst 2 månader bort innan vi ens blir remitterade. Därför undrade jag om kunde slippa väntan på ett nytt spermaprov om man istället betalar själva och därmed kan få ställa sig i kö redan nu. 
  • EEJ

Vi har gått privat och gjorde bara ett spermieprov, det visade på 4 milj spermier och de simmade lite dåligt i motstånd. Men de var inte oroliga eftersom att de som fanns ändå var pigga och glada.

Vi gjorde bara ett test och de sa då att befruktning med ICSI var det som gällde för oss. Sen under de tre uttag vi gjort (privat) så har spermieantalet varierat, men det har aldrig varit "bra". Jag kan tänka mig att inför landstingsförsök så ville de gärna att an gör två test med några månaders mellanrum för att se om det är en tillfällig dipp.

• Stargazers
    EEJ skrev 2013-03-21 10:05:28 följande:
    Vi har gått privat och gjorde bara ett spermieprov, det visade på 4 milj spermier och de simmade lite dåligt i motstånd. Men de var inte oroliga eftersom att de som fanns ändå var pigga och glada.

Vi gjorde bara ett test och de sa då att befruktning med ICSI var det som gällde för oss. Sen under de tre uttag vi gjort (privat) så har spermieantalet varierat, men det har aldrig varit "bra". Jag kan tänka mig att inför landstingsförsök så ville de gärna att an gör två test med några månaders mellanrum för att se om det är en tillfällig dipp.
    Jo precis, man förstår ju att landstinget vill vara säkra på att det inte är en tillfällig dipp då de står för kostnaderna. Men alltså verkar det inte vara ett krav med 2 prov ifall man själv betalar. Och det borde ju inte ha någon betydelse för själva kliniken - bara de får betalt så bör de ju vara nöjda. ICSI är också det som är aktuellt för oss trots att de få han har har god rörlighet. Tack för ditt svar!
  • vårt 2012
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-19 18:13:10 följande:
    Vårt 2012: Hur går det för dig, när beräknas ÄL infalla? 
    Hej!
    Jo, det går sakt framåt och vi håller tummarna för att det inte ska krock med stängda dagar på kliniken.

Började med ÄL testen idag, och det blev ingen glad gubbe, men när jag tittade på testet så fanns det ett svagt test streck, men det verkar ju iaf vara på gång!

själv då?, när är det vul!