• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • VackerBlomma
    Snöflinga skrev 2013-03-21 21:15:33 följande:
    Ni som haft missfall: Hur snabbt kan man göra ett nytt IVF-försök? Är det en fördel att vänta en stund eller spelar det ingen roll (rent kroppsligen)?

Till oss sa dom att vi kan försöka på cykeln efter missfallet.... Fast för våran del måste den förbaskade cystan ha försvunnit oxå, så är den borta och vi mår bra psykiskt oxå så provar vi den cykeln... Hur mår du nu då? Har du börjat blöda mera eller har det redan slutat? Har hcg gått ner?
  • Snöflinga

VackerBlomma: Ok, så man kan alltså starta på första mensen efter missfallet? Försvinner din cysta av sig själv eller gör man något så att den ska försvinna? Typiskt att det ska spela in också!

Jag har blött väldigt lite tycker jag, typ som en mens tisdag-torsdag, innan det mindre än mens och idag väldigt lite, så det känns som att det kanske är över snart. Känns nästan bättre om det hade blött mer så att det kändes som att allt kom ut. Nu fanns ju inget annat än en slemhinna, så det är ju ingen fara på det viset... men, men.. känns ändå skumt att blöda så lite.
    Har du blött mycket?

Jag mår psykiskt rätt så dåligt (väldigt trött och ledsen), men livet fungerar hyfsat ändå. Har jobbat hela tiden och så, även om det inte riktigt går på fullfart känner jag. Fysiskt mår jag jättebra! HCG hade sjunkit till 700 något i måndags (från över 1000), så det är ju lovande. Ska ta nytt blodprov på måndag igen. Jobbigt bara att inte veta vad som egentligen har hänt i min kropp...

Hur mår du? Har du slutat blöda?

Det där med att orka psykiskt med ett nytt försök kan man ju undra över. Det känns som att jag inte kommer veta det förrän vi är mitt inne i det, det är ju då allt blir riktigt jobbigt. OCH orkar jag med ett nytt nederlag?

• Snöflinga

Känner också att jag inte bara vill vänta, det är ju detta med att vänta som nästan är det mest tärande i den här IVF-svängen!

• VackerBlomma
    Snöflinga skrev 2013-03-22 19:48:00 följande:
    VackerBlomma: Ok, så man kan alltså starta på första mensen efter missfallet? Försvinner din cysta av sig själv eller gör man något så att den ska försvinna? Typiskt att det ska spela in också!

Jag har blött väldigt lite tycker jag, typ som en mens tisdag-torsdag, innan det mindre än mens och idag väldigt lite, så det känns som att det kanske är över snart. Känns nästan bättre om det hade blött mer så att det kändes som att allt kom ut. Nu fanns ju inget annat än en slemhinna, så det är ju ingen fara på det viset... men, men.. känns ändå skumt att blöda så lite.
    Har du blött mycket?

Jag mår psykiskt rätt så dåligt (väldigt trött och ledsen), men livet fungerar hyfsat ändå. Har jobbat hela tiden och så, även om det inte riktigt går på fullfart känner jag. Fysiskt mår jag jättebra! HCG hade sjunkit till 700 något i måndags (från över 1000), så det är ju lovande. Ska ta nytt blodprov på måndag igen. Jobbigt bara att inte veta vad som egentligen har hänt i min kropp...

Hur mår du? Har du slutat blöda?

Det där med att orka psykiskt med ett nytt försök kan man ju undra över. Det känns som att jag inte kommer veta det förrän vi är mitt inne i det, det är ju då allt blir riktigt jobbigt. OCH orkar jag med ett nytt nederlag?
    Ja, man kan starta på första mensen, det sa dom till oss. Jag vet inte inte om cystan försvinner av sig själv, ska på koll om 3 veckor igen och finns den kvar då ska dom ev. punktera den.Men det hörs vara vanligt med dessa cystor och dom brukar försvinna av sig själva. Det kunde bli fråga om operation ocxå vilket jag helst vill slippa:/

Jo, jag har blött ordentligt, har inte slutat riktigt än om det nu är väldigt lite. Jag har oxå kännt en enorm trötthet, lite uppgiven nästan, varför ska det aldrig funka lixom?! Kanske inte är meningen att vi ska ha barn är tankar som snurrar i skallen ibland.... Jag var hemma från jobbet de dagar de blödde som värst, men har börjat jobba  nu och då sliper man då tänka lika mycket. Men, men, det är som du skriver, det är väl inte förrän man är mitt uppe i det igen som man inser om man är återställd psykiskt. Jag vet då redan nu att om det blir ett plus på stickan igen så kommer jag inte kunna känna glädjen förrän långt inne i en ev. graviditet.

Ta hand om dej! Kram! 
  • Nektar
    Drömmer om ett barn: Stort grattis till ett positivt vul, även om du tackat och tagit emot om det visat två som hjärtan! Håller tummarna för en fortsatt bra graviditet!

Snöflinga och Vackerblomma: Lider med er. Hoppas att ni känner att ni tagit rätt beslut psykiskt när ni väljer att göra nästa försök! Då ska det funka!

Har en fundering jag glömde kolla med kliniken senast då jag fick göra ett spontant vul. Visste ju inte om jag har något som kan likna en egen fungerande cykel så vi kollade eftersom jag då var på cd 15. Då syntes det klassiska pärlbandet av blåsor som vi med pco-s har. Någon blåsa var lite större än de andra, men skulle gissa på att ingen var över 10 mm stor. Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av hur det ser ut i äggstocken innan ägglossning och då den precis kommer att ske? Dvs, kan dessa äggblåsor helt plötsligt få för sig att bilda en eller två stora och släppa dem, eller är det mer eller mindre kört? Jag tror mig redan veta svaret, men vore intressant att höra hur det sett ut för er som har gjort många vul och fått kunskap om hur det sett ut i olika skeenden av cykeln :)     
  • Snöflinga

Nektar: Har inte gjort några vul för att kolla ägglossning eller så men som jag förstår det så händer det även oss med PCO-s att vi får ägglossning, mer eller mindre ofta. För en del av oss är det väl typ aldrig men för andra lite oftare. Det är väl också så att chansen att få ägglossning ökar med stigande ålder. Så visst kan det ju hända.

• jennyz

Om det är första försöket via landstinget så ska det gå under vårdgarantin för oss tog det ganska exakt dessa tre månader efter remiss var skickad efter vår utredning... När vi sedan var inne i svängen, och har gjort alla kommande försök har det inte varit någon kötid, då har det bara varit min kropp som styrt, och deras semester och julstängt...

• Stargazers

Okej, funderar dock om de verkligen håller sig inom 3 månader i och med sommarstängningen. Vi kommer få en remiss i mitten av maj så sommarstängningen kommer ju mitt under de 3 månaderna. Hur är det om första försöket misslyckas, måste man vänta en månad mellan innan man får göra ett nytt försök? Dvs en månad som blir hormonfri mellan försöken?