• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EEJ
    Tinzu skrev 2013-03-14 02:44:15 följande:

åh okej, hur stor dos fick du ta då? min läkare på gynmottagningen tänkte undersöka det med ivf kliniken om hur stor dos man ska ta och hur ofta och hur länge så jag tänkte höra bara hur andra fått ta det

Jag tog Prednislon 5 mg x 2 varje dag från äggplock fram till testdag. Efter det så var det nedtrappning, var fjärde dag halverade jag dosen. Dvs
    dag 1-4: 1 tabeltt/dag
    dag 4-7: 1/2 tablett/dag
    dag 8-11: 1/4 tabeltt/dag
    från och med dag 12 helt kortisonfri.  

Men som jag förstått det så är det väldigt olika vilken dos man får. Kortison ska alltid tas med försiktighet då det orsakar benskörhet!     
  • Tinzu
    EEJ skrev 2013-03-14 09:11:11 följande:

Jag tog Prednislon 5 mg x 2 varje dag från äggplock fram till testdag. Efter det så var det nedtrappning, var fjärde dag halverade jag dosen. Dvs
    dag 1-4: 1 tabeltt/dag
    dag 4-7: 1/2 tablett/dag
    dag 8-11: 1/4 tabeltt/dag
    från och med dag 12 helt kortisonfri.  

Men som jag förstått det så är det väldigt olika vilken dos man får. Kortison ska alltid tas med försiktighet då det orsakar benskörhet!     
    tack för svaret

jo jag var in och läste på prednisolon.se igår och såg att det fanns några biverkningar, men man tar ju det med försiktighet, fast lite benskörhet hade inte skadat mig  har lyckats tappa ner 10kg vikter på benen utan att få mer än blåmärken nämen.. vi hoppas att det är lösningen för oss iaf
  • Myggan01
    Tinzu skrev 2013-03-14 02:42:54 följande:

nu blev jag ju orolig! som fan! jag har alltid haft bra kontakt med gyn här i piteå och blivit bra bemött, vill du berätta hur dom blivit felbehandlade?

fick som sagt tidig missfall vilket jag ine visste förrens jag satt i gyn stolen och sköterskan kom in med provet och sa på ett väldigt dåligt sätt att -du är verkligen inte gravid. med dörren öppen ut till korridoren. jag fick en chock då mina clear bleu test visade pluss på morgonen. sen skulle samma kvinna boka in ett nytt möte och hon samtalar med kvinnan i receptionen när jag sitter med säger hon -hon trodde hon var gravid.... som om jag har fantiserat ihop det. fick gå och visa läkaren bild på mitt pluss som jag hade på mob.
    var jättejobbigt...

jag har hört från olika håll om dåligt bemötande, på ett sånt ställe borde verkligen personalen ta bättre hand om sina patienter då det är känsliga saker det handlar om.  

med det betyder inte att du kommer bli illa behandlad, ville bara dela med mig av min erfarenhet. 
  • jennyz

Allvarligt finns det sådana människor?!?!?! Snacka om fel person på sånt ställe!!!

• drömmer om ett barn
    A79: Vi hoppas det, men än törs jag inte tro på det så är försiktigt optimistisk. Om en vecka är det dags! Solig

jenads: Tack! {#emotions_dlg.flower}

VackerBlomma: Jag tror stenhårt på era blastos! Den förra fäste ju vilket bara det är ett gott tecken, så nästa försök ska ta er hela vägen. Det har jag bestämt! Glad
  • jennyz

Drömmer om ett barn: ja en vecka kvar fortfarande, tänk vad tiden går långsamt!!! Men snart.... det ska absolut bli en bra dag!!!

• A79
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-14 13:26:06 följande:
    A79: Vi hoppas det, men än törs jag inte tro på det så är försiktigt optimistisk. Om en vecka är det dags! Solig

Ja...Själv kunde jag inte slappna av förrän det var dags för rutin RUL.
    Men nu bara måste det gå bra för er! Håller alla tummar & tår & ....Skrattande
    Så spännande!! Måste hålla oss uppdaterade!

• Tinzu
    Myggan01 skrev 2013-03-14 12:08:17 följande:

fick som sagt tidig missfall vilket jag ine visste förrens jag satt i gyn stolen och sköterskan kom in med provet och sa på ett väldigt dåligt sätt att -du är verkligen inte gravid. med dörren öppen ut till korridoren. jag fick en chock då mina clear bleu test visade pluss på morgonen. sen skulle samma kvinna boka in ett nytt möte och hon samtalar med kvinnan i receptionen när jag sitter med säger hon -hon trodde hon var gravid.... som om jag har fantiserat ihop det. fick gå och visa läkaren bild på mitt pluss som jag hade på mob.
    var jättejobbigt...

jag har hört från olika håll om dåligt bemötande, på ett sånt ställe borde verkligen personalen ta bättre hand om sina patienter då det är känsliga saker det handlar om.  

med det betyder inte att du kommer bli illa behandlad, ville bara dela med mig av min erfarenhet. 

men va? oj, så jävla tråkigt att höra jag vill ju gärna höra andras erfarenheter, jag går ju själv där rätt så ofta och har blivit väldigt bra bemött, och senast sjuksköterskan som tog hand om oss när jag skulle få ut den ofostriga graviditeten, hon var helt underbar.. man vill ju gärna undvika såna sköterskor som inte riktigt vet hur dom ska formulera sig
  • Nezzan
    Vackerblomma: men fan.. förlåt.. skulle skriva i en helt annan tråd och till någon helt annan.. ber 1 miljon om ursäkt - verkar inte ha vaknat alls idag      *skäms*