• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Snöflinga

Emki: Fy så tråkigt besked! Men som så många sagt, det kan gå bra ändå. Håller tummarna för det!

Nektar: Varför har de ändrat rekommendationerna om folsyra? Är det sämre att äta mer eller bara onödigt?

Drömmer om ett barn: Ja, precis. De kollade bara på normalreferensen och struntade i/hade inte koll på att det är andra rekommendationer för graviditet. Borde man säga till dom om detta och vem i sådana fall? Ja menar, det är ju många personer som antagligen får fel svar av dom!

Själv var jag och tog blodprov idag och tänker ringa i morgon för att höra hur HCG-värdet är nu. Fick också ta TSH när jag var där, så då får jag se om min doshöjning har gett önskad effekt.

• äralltupptaget
    Jockelina - jag kör på den korta metoden, antar jag . Jag har inte fått något nässpray. utan bara provera och sedan kör vi igång med sprutor- äp- insättning .

drömmer om ett barn - jag ska försöka se det positiva med ÄP,. att det faktiskt kan bli ett underbart resultat :)
    Men jag ska be att dom håller koll på mig och drogar ner mig om jag har ont. *hehe*

EEJ- gud så skönt att vara i Thailand !!!  Men vi har haft lite sol här uppe också, hörde på tv att solen nu är lika stark som i augusti!   :)

Emki- tråkigt att det inte blev något i frysen, men som många andra skrev , ge inte upp! Du har säkert fått in superäggen och det kommer bli ett underbart barn av det !! :)

Själv så käkade jag sista Provera-tabletten igår och idag kom mensen. Trodde den skulle dröja 2-3 dagar men icke. Så nu ska jag börja med sprutorna på onsdag och sedan VUL v 16 , och ÄP v 17. Jag är jättenervös över allt.
    Trots att man läser så mycket "negativt" i trådar, folk som inte lyckats osv.. så har jag inte riktigt fattat eller tänkt i dom banorna att jag kan också bli " en av dom" som inte lyckas på första försöket.. Men min skalle har som fastnat i att - klarar jag ett ÄP kommer jag bli gravid. Kanske bra att tänka i dom banorna - kroppen kanske blir mer "arbetsvillig" .. fast misslyckas jag kommer jag att dö! 

Någon pratade om Folacin , att dom har gått från 5 till q
  • äralltupptaget

men va fan händer med min dator.. har en fått en stroke ?!?!?!?!

nåväl.. jag fortsätter här och hoppas på att det inte blir "muppigt" igen..

Folacin, från 5 till 1 -  jag blev rekomenderad ½ tablett / dag...
    Fast sköterskan sa 2 receptfria från Apoteket / dag...
    Jag har funderat hit och dit ang det... och jag beslöt mig för att köra efter vad läkaren sa och skrev ut till mig.

Jag gick till Pia, hon var tydligen en vikarie från något annan IVF-klinik.

Tycker ni jag gör fel, ska jag käka 2 apotek-tabletter?
    Vad kan hända om man äter " för mycket" av Folacin ? kan det påverka kroppen att INTE bli gravid ?!

• äralltupptaget
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet   

* Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9) 
    * Mirage 
    * Ws mamma
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3  
    * Snöflinga

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 

{#emotions_dlg.flower} Sprutar 

* Kvinna 32, sprutar sen 21/3, ÄP v.15
    * Lappgeten (1:a IVF)
    äralltupptaget : börjar 10/4 (ÄP v.17) 1:a IVF

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET 
    * VackerBlomma  

{#emotions_dlg.flower} Ruvar  
    * Vårt 2012, försök nr.5 TD 13/4
    * daduck TD 22/3
    * Emki Försök nr ett. TD 22/4

Gravid Gravida 

* fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari 
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli 
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * Norris (FET) BF 28 aug 
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) 
    * Petto 83 ( BF 8/11, syskonförsök)

Baby Födda 

* A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december 
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari 
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • Snöflinga

Jockelina: Jag har också gjort korta metoden, men minns tyvärr inte vilka dagar man tog olika sprutor m.m.

äralltupptaget: Det borde ju inte vara dåligt att äta för mycket Folsyra eftersom de har kört på det så länge innan... tycker då jag!
    Spännande att du är igång på riktigt nu!
    Jag tror det är bra med en positiv inställning, fast tveksamt om just det påverkar resultatet. Men livet blir ju lite lättare ändå
    Och besvikelsen blir nog lika stor om det inte fungerar oavsett hur mycket man oroat sig eller inte innan.

• Petto 83

Jag började med långa metoden men blev rätt så Överstimulerad så nästa gång blev det kort och det gick betydligt bättre.

Jockelina skrev 2013-04-08 16:57:01 följande:
    Är det någon här som har gjort korta metoden i Umeå? Eller kör de bara långa?

• vårt 2012

Jockelina: Jag har gjort korta metoden tre gånger..
    Startar med Gonal-F på cykeldag 2 eller 3, sedan på sprutdag 5 tror jag det var man började med en spruta till Orgalutran, dag 6 ska man in på vul, sen har jag fått va in på vul på sprutdag 9 el 10 också å dag 12 tar jag äl sprutan för plock dag 14..
    Ungefär så :) 

• Norris

Jockelina: jag minns inte riktigt men tror jag gjorde likadant som vårt2012 men jag hade Puregon istället för Gonal-F. 35 ägg fick dom ut då :)

• Mustikka

Äralltupptaget: Det är super att du tänker positivt! Det gjorde jag också innerst inne, men vågade inte säga det högt. Hade en stark positiv känsla hela tiden, men massa oro såklart också.

Ingen fara att äta folacinet läkaren skrivit ut. Det åt jag också, och alla andra som blivit gravida här:)

• vårt 2012

Idag är jag arg, uppgiven å jävligt less..

Vaknade för ett tag sen av att jag mådde illa.. låg å riktigt njöt ska ni veta.. jag tänkte: nu börjar det här jag längtat efter så många år så många gånger...

Gick till sist upp.. för att ännu en gång kolla om plusset blivit nå starkare..

Jag blöder.. å de ordentligt!

Gjorde ett test iaf å det är nog det svagaste hittills.. Hej då livet.. hej helvete..