• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Lappgeten

Jag fick tillbaka ett långtidsodlat i lördags. Alla sju som blivit befruktade hade fortsatt dela sig vilket känns toppen. Två fryste de ner direkt i lördags och de fyra andra skulle de odla vidare ett dygn till och frysa ner de då, hoppas allt fyra har klarat det! Har de gjort det känns det som att vi har ett toppenläge om det här misslyckas.
    Nu är det bara att vänta....

• Lappgeten
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet   
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)

* Ws mamma 
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3  
    * Snöflinga

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower} Sprutar 
    * äralltupptaget : börjar 10/4 (ÄP v.17) 1:a IVF
    * Solanna (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET 
    * VackerBlomma  
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Ruvar  
    * daduck TD 22/3 
    * Emki Försök nr ett. TD 22/4
    * Kvinna32 försök 4 TD 24/4
    * Lappgeten (1:a IVF), TD 29/4

Gravid Gravida 

* fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari 
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli 
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * Norris (FET) BF 28 aug 
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) 
    * Petto 83 ( BF 8/11, syskonförsök)

Baby Födda 

* A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december 
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari 
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • Lappgeten
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet   
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)

* Ws mamma 
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3  
    * Snöflinga

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower} Sprutar 
    * äralltupptaget : börjar 10/4 (ÄP v.17) 1:a IVF
    * Solanna (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET 
    * VackerBlomma  

{#emotions_dlg.flower} Ruvar  
    * daduck TD 22/3 
    * Emki Försök nr ett. TD 22/4
    * Kvinna32 försök 4 TD 24/4
    * Lappgeten (1:a IVF), TD 29/4

Gravid Gravida 

* fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari 
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli 
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * Norris (FET) BF 28 aug 
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) 
    * Petto 83 ( BF 8/11, syskonförsök)

Baby Födda 

* A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december 
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari 
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • äralltupptaget

Lappgeten - vad roliga nyheter ! Hoppas på det bästa !!!

Själv var jag nyss på vul och blodprov, hade tyvärr inte hänt så mycket , men ska dit igen på torsdag och hoppas det ser lite bättre ut då.

Fråga , som ni kanske läste innan så blev min start inge vidare då det verkade som att sprutan inte gav mig någon dos , men nu sa en sköterska i Umeå att sprutorna brukar innehålla 1050, men på sprutan och på fass står det 900 , jag fattar ingenting. Väntar nu på att kliniken ska höra av sig, åter igen. Tycker dom verkar svammliga :(:(:( har haft svårt att kontakta dom , mailat 2 ggr men ingen har ringt upp , och när jag själv försökt få tag på dom så har det inte funnits några tel tider :(

• Mustikka

Äralltupptaget: om jag kommer ihåg rätt så är det alltid lite extra i sprutorna än vad det står. Det blev alltid kvar en skvätt i varje har jag för mig.

• Petto 83

Äralltupptaget: vill också minnas att det är lite mer än vad som står. När jag tog puregon kunde jag ta i alla fall 100 mer än vad det stod på ampullerna. Brukar ringa dom när de öppnar 7:30 och då blir man alltid uppringd. Hoppas de hör av sig snart så du får prata med dom.

• äralltupptaget

På vilken dag har ni tagit den andra sprutan ? Den som ska förhindra egen ägglossning ?

Hoppas också att dom hör av sig. Har tyvärr ett sådant jobb att jag inte alltid kan prata / ringa under arb tid , så jag har bett dom ringa karln som kan i stort sett prata när som helst

• Nektar
    Äppelkaka och Mirage: Ja, det är säkert bättre att ha diagnosen innan. Trodde det räckte med att ha Pco-s, men kanske inte :P Som sagt, inte helt säkert det är endo, men smärtan tyder på det. Blöder mycket gör jag inte. Jag kommer ju att få ta Trombyl denna gång så jag håller hoppet till det :) Ska definitivt fråga mer på mitt kommande vul, men tänka att det är mest smärtan som jag har och inget annat som ska påverka negativt. Hade ju inga problem med att producera många och fina ägg iaf. Shit, tänk om man skulle va gravid i sommar. Håller tummarna för oss alla i den frågan! 

Lappgeten: Grattis till ruvarsatus! Hoppas vi båda får en positiv 29 april (om allt klaffar ska jag återföra en blasto då)!

Äralltupptaget: Ja, så kan det mycket väl vara att sprutan innehåller mer än vad som står. Har vagt för mig det också. Men egentligen spelar det väl inte så stor roll, dem kommer ju ändå utgå från hur läget ser ut inne i maggen? Tror inte det hänger på en dag, däremot kan det ju innebära att du får gå på ett vul extra om inte så mycket hänt även nästa gång? Men nu ska vi tänka positivt! Hur såg det ut nu vid vul?      
  • äralltupptaget

Tack Nektar.. man kan behöva höra lite positiva saker nu.. Är rädd nervös inför detta med IVF,. mer än jag tror jag vågar erkänna för mig själv.

Kan ibland känna att jag har dålig koll, och att jag vill ha stöd från min man, men han jobbar borta hela hela tiden, så ibland känns det bara så jävla ensamt :(   Som att det är " mitt race" ....  Kanske hormonerna som spökar jag vet inte...

Nåväl, idag var jag och tog blodprov samt gjorde ett VUL:
    Blodprovet fick jag skicka iväg själv i en påse som dom förberedde, (?! ) Trodde alla prover gick med deras " prov-transport" , men icke,  nåväl... Jag skickade iväg det direkt och det kostade typ 20 kr så inte för det..

Sedan på VUL-et så tyckte hon väl inte att det hade hänt så där jättemycket , kändes som att hon inte ville ge mig så mycket , utan tror hon vill lite att IVF-kliniken ska sköta all information och ta alla beslut vilket känns klokt.. men iaf.. på lappen som jag skulle lämna in i receptionen som dom skulle faxa vidare så stod det :
    Höger <10 - 18 st , antar att det var 18 men som var mindre än 10 mm
    Vänster <10 8 st 10 1 st , 8 som är mindre än 10 mm och en som var 10 mm
    Slemmhinnan var 6mm 

vet inte hur man ska tyda detta, men kliniken har ringt iaf, och jag ska idag ta den 2:a sprutan också , sedan ska vi inte öka på dosen utan vi kör på som dagarna innan...
    Ska på VUL igen på torsdag , hoppas att det har hänt lite och att det finns massa stora fina blåsor!

• Snöflinga

äralltupptaget: Ja, det kan kännas ensamt allt detta med IVF (och andra fertilitetsbehandlingar) tycker även jag som inte har en man som jobbar borta. Det är ju ändå vi kvinnor som på många sätt ska vara med om allt. Alla undersökningar, alla mediciner m.m. är det ju vi som är med om. Det är vi som känner biverkningar och symptom, det är vårt humör som svänger hit och dit o.s.v.

Men det låter ju bra att du inte behöver höjda dosen, då borde de ju tycka att det går framåt som det ska helt enkelt...

Lappgeten: Lycka till nu! Glad