• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Snöflinga

Nektar: På akuten finns ju en gynjour så det är ju en gynekolog som i sådana fall gör vul på dig, så det är ingen skillnad på undersökningen mot för den du får göra nästa fredag annars.
    Jag fick ju uppsöka akuten pga misstänkt utomkvedshavandeskap efter att mitt missfall konstaterats och fick då träffa samma läkare som gjort det ordinarie ultraljudet.

Min blödning kom på tisdagen, på eftermiddagen, sedan ingenting onsdag förmiddag, sedan blödning onsdag eftermiddag, sedan ingenting torsdag förmiddag, sedan blödning torsdag eftermiddag och sedan blödning fredag och framåt. Dock ganska lite hela tiden.
    Men det finns ju de som haft blödning veckovis och ändå haft en frisk graviditet.
    Dock kände jag att när det började göra ont på riktigt (och inte bara lätt mensvärk) då var det som att jag ändå förstod att det var kört. Hoppet fanns ju självklart ändå, men det gjorde liksom FÖR ont.
    Men ändå kan man ju inte sörja förrän man riktigt VET hur det är, eller hur. Därför tycker jag du ska söka akuten. Du kan ju vänta till i morgon, behöver ju inte sitta där mitt i natten. Beskriv hur otroligt orolig du är och att du har ont, så får du säkert hjälp.
    Är det missfall så är det skönt att veta, är det inte det är det ju ännu skönare att veta!

Jag var i v.8+4 när min blödning startade.

• jenads
    drömmer om ett barn skrev 2013-05-24 20:59:33 följande:
    Nektar: Jättetråkigt att höra att blödningen har tilltagit! Rynkar på näsan Synd att det är så lång väntetid, det måste kännas fruktansvärt att behöva vänta så länge på att få veta. Det finns ingen privat mottagning du kan komma till tidigare? Håller tummarna hårt för att det är en ofarlig blödning och att allt ser bra ut med den lilla. Stor kram

santa86: Det är skönt att få hjälp med sprutorna när man är nålrädd. Och så får killarna känna att dom hjälper till litegrann i allt det jobbiga deras käresta går igenom under behandlingen.

Hela85: Veckoindikatorn veckar stämma alldeles utmärkt, grattis! Solig

jenads: Praktiskt att spraya under sommaren och sen börja med sprutorna när kliniken öppnar igen. Känns det bra att vara på gång igen?

Lappgeten: Grattis till ett lyckat VUL! {#emotions_dlg.flower} Det är svårt att ta in något man kämpat för så länge, en väldigt overklig känsla.

Snöflinga: Skönt att ni är igång igen. Håller tummarna för er! Glad 
    det känns riktigt bra nu är vi peppade. drömmen om ett barn: hur går det för er?
  • santa86

Jag tycker de är jättetråkigt att du blöder nektar, jag håller hårt i mina tummar att de är en ofarlig blödning.. :(

• Nektar

Tack alla återigen. Glömde även gratta Lappgeten för det positiva vulet, stort grattis!

Jag har ingen direkt värk därför känns det överdrivet att åka till akuten. Testade nu igen på förmiddagen (ej med morgonurin) och det var lika starkt som den 15:e och 20:e maj. Trots detta börjar jag vara säker på att det är kört. Upplever det som om att brösten är mindre ömma och magen mindre uppsvälld. Detta försvinner väl inte redan liksom? Är bara skraj för utomkveds. Blod kommer fortfarande, men i mindre mängd och det är mycket mörkt.
    Står dessutom inför ett svårt val ikväll då vi blev bortbjudna till de som vet att vi gör ivf, men inte att vi har gjort en nyss. Dessutom sa vi ja innan vi visste att även ett annat par ska dit som är gravida i 20 v. Hade sett fram emot att få breaka goda nyheter och nu vet jag inte om jag kommer kunna hålla tårarna borta istället. Lurar på att säga det direkt och hoppas på mindre bebisprat på så vis. Hur skulle ni gjort? Är även med ett par som vi normalt inte umgås med och som inte vet vår situation...  

• EbbaGrön
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet     
    * Snöflinga  
    * Emki   

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 

{#emotions_dlg.flower} Sprutar
    * Santa86

{#emotions_dlg.flower} Väntar på ÄP/ET/FET 
    * Ws mamma 
    * VackerBlomma 
    * Mirage 

{#emotions_dlg.flower} Ruvar   
    * Lappgeten (1:a IVF), TD 29/4  
    * Solanna (1:a IVF), TD 14/5 
    * Nektar (3:e IVF), TD 20/5   

Gravid Gravida  
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj  
    * Mammaidamaria (1:a IVF)  
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli 
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * Norris (FET) BF 28 aug  
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10 
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) BF 29/10 
    * Petto 83 (BF 8/11, syskonförsök)  
    * Kvinna32 (BF 24/12)   
    * Äralltupptaget 1:a IVF 
    * Hela85 1:a IVF 
     * Lappgeten (1:a IVF), BF 29/12 

Baby Födda  
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december  
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari  
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
    * EbbaGrön (1:a IVF) Pojke Alrik, 21 maj 
  • jennyz

Grattis ebbagrön!! Hoppas allt gått bra och att ni mår bra!!

Nektar: svårt val... När vi åkte bort på nyårsafton så berättade vi för ett par som vi firade med, de vet vår situation och att vi ville ha syskon, de har själv också gjort IVF... Men jag tyckte att det var ruskigt svårt att inte bryta ihop då blodet kom...

• Mirage
    Grattis Lappgeten till ditt + och grattis EbbaGrön till er gosse! Måste ju vara helt ofattbart att äntligen ha den där efterlängtade ungen i sina armar =)!

Nektar: Så tråkigt att du blöder! Du plussar ju fortfarande så det kanske är nåt som lever där inne även om det inte känns eller verkar så. Hoppas verkligen att det är fallet, nu får det vara nog med misslyckanden! Ni har kämpat på och jag trodde verkligen att det var er tur nu! Hoppas, hoppas, hoppas att kroppen bara håller på att luras! Stor kram till dig!

Själv var vi till Umeå förra fredagen och fick för första gången göra en återföring! Säger bara ÄNTLIGEN får även jag testa på att vara ruvare =). Lilla pricken är nu på ruvardag 8, bara att hoppas att det går vägen. Jag fick en ganska bra skörd denna gång för att vara jag (11 ägg), utav dessa var dock bara 1 moget och resten var omogna (!). Läkarna kliar sina huvuden till varför min äggmognad är så dålig, som om det inte vore nog med min endo, så är även min äggkvalité uppenbart kass. Läkaren Ida sa till mig att det inte är unikt, men det är tydligen ändå ovanligt. Så det slutade med att man försökte låta mina ägg mogna vidare, en metod som de inte gör speciellt ofta. Vi fick nämligen veta att vi var det första paret de gjort så med under 2013... Av de tio ägg som återstod så mognade tre till, av dessa så vara det vara ett till som kunde befruktas. Eftersom det embryot låg efter mitt första som lyckades från första dagen så ville de odla vidare ägget för att förhoppningsvis kunna lägga det på frysning. Så igår kom brevet att inte heller detta ägg klarade sig... Tja, vad ska man säga, jag är inte förvånad... Jag hoppas att lille prick vill överleva, för våra odds verkar inte vidare goda!

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet     
    * Snöflinga  
    * Emki   

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 

{#emotions_dlg.flower} Sprutar
    * Santa86

* Ws mamma 
    * VackerBlomma

* Mirage (3:e IVF), TD 5/6

Gravid Gravida  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * Norris (FET) BF 28 aug  
    * Kvinna32 (BF 24/12)   

Baby Födda  
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • Kvinna32

Kan någon ändra mig från gravid till väntrummet, jag sitter vid telen och där går det inte!!

• Emilotta
    * Ws mamma 
    * VackerBlomma 
    * Kvinna32 

* Mirage (3:e IVF), TD 5/6

Gravid Gravida  
    * Freja150 BF 20 aug 
    * Norris (FET) BF 28 aug  

Baby Födda  
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, Olle12 februari
  • Emilotta

Drömmer om ett barn: åh vad skönt att se att allt såg bra ut, och inte länge kvar tills ni får se den lilla igen Glad

Mustikka: ja det är fantastiskt att han sover hela natten, men det är säkert för att han äter ersättning som han håller sig mätt så länge. 

Stort grattis till alla nya bebisar och plus på stickor!

kramar till er som det inte gått vägen för, håller alla tummar att det snart tar sig!