• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • moderlig
    Snowgirl skrev 2013-12-04 19:05:22 följande:
    Moderlig, jag körde långa protokollet, men det är nästan fem år sedan nu. Hur som helst tyckte jag att allt var mycket enklare än vad jag hade föreställt mig. Jag blev lagom hög på morfinet så äggplocket kändes nästan inte alls. Däremot hade jag ganska ont tre dagar efter, men jag blev plockad på 18 ägg så det var kanske inte så konstigt. Jag hade knappt några biverkningar av spray och sprutor. Lite växlingar i humöret, men det har jag ju i en vanlig menscykel också.
    Åhh gött å höra!!  Men 3 dar efter..va konstigt.. Wow 18 ägg måste ju va nåt slags rekord:) blev det bebis? :)
  • Snowgirl

Moderlig, Jag blev inte gravid då, men blev spontant gravid månaden efter. Tyvärr förlorade vi bebisen när jag var i v 23 pga en nedärvd kromosomavvikelse hos mig. Sen blev jag spontant gravid igen efter bara tre månader och nu har vi en flicka på lite drygt tre år. Det är pga detta som det har tagit tid att bli redo för syskonförsök och nu är det bråttom med embryona (2 st) som kastas sista mars. Vi fick diagnosen oförklarligt barnlösa efter utredningen och det verkade som att IVF-behandlingen satte igång något hos mig.

• Snowgirl

Bara för att förtydliga. Jag hade ont i tre dagar efter äggplocket. Det var inte så att det började efter tre dagar. Jag var kanske lite otydlig där.

• supernova99

Snowgirl: va tråkigt att ni förlorade bebisen! Men va häftigt att ni faktisk lyckades på egen hand och fick en dotter :) har ni försök själv nu efter det också? Jag blev också gravid på naturlig väg i somras, månaden efter mitt misslyckade ivf. Men tyvärr blev det missfall. Och inget inget har hänt sedan dess, så nu kör vi ivf igen...

• Snowgirl

Supernova, Ja visst är det häftigt. Först händer inget på tre år, men efter IVF har jag varit gravid tre gånger. Vi började försöka för syskon i maj i år och det tog sig direkt, men slutade i missfall i v 5+5. Sen har det inte hänt något mer, men jag är snart 40 så åldern börjar väl gå emot oss lite också. Embryona är ju fem år genetiskt yngre så jag hoppas att vi hinner få något tillbaka innan de kastas. Ska prata med Solensten om att söka dispens. Det går ju alltid att prova att söka för det får inte strula alls egentligen. Vi kommer inte att hinna på januariägglossningen eftersom kliniken har stängt och då är det bara februari och mars att spela med.

• Snowgirl

Supernova, Hur går det för dig? Läste tillbaka och såg att ni hade fått ut sex ägg. Väntar ni på återföring nu?

• supernova99

Snowgirl: ja det är märkligt på nått vis, som att något händer i kroppen. Vi hade också försökt i flera år och inget hänt, sedan plötsligt efter behandlingen så funkade det. om allt går bra så har vi återföring i morgon. Ja dina ägg är ju genetisk 5 år yngre, det är bra ;)

Hoppas ni får dispens. Känns väldigt onödigt att kasta något som kan bli nått :)

• trex2013
    moderlig skrev 2013-12-04 18:58:54 följande:
    Okej känns ju lite lugnare att höra, de verka ju som rätt lindriga biverkningar(de av sprutet). tackar som delar! men det blev inga proppar 1a ggn då? tycker du oxå att äggplock va värre?
    Inga proppar efter första gången. Äggplocket kändes mindre andra gången men då bad jag också om större dos morfin. Efter ca 2-3 tim när morfinet börjar släppa, fy f-n vad dåligt jag brukar må! Sist fick killen tvärnita på E4 så jag fick hänga ut ur bilen..  nu ler man åt det men det var inte kul då.
    På tredje dagen efteråt så brukar det kännas mkt mindre ömt/ont på mig.
  • trex2013
    supernova99 skrev 2013-12-04 22:46:14 följande:
    Snowgirl: ja det är märkligt på nått vis, som att något händer i kroppen. Vi hade också försökt i flera år och inget hänt, sedan plötsligt efter behandlingen så funkade det. om allt går bra så har vi återföring i morgon. Ja dina ägg är ju genetisk 5 år yngre, det är bra ;)
    Hoppas ni får dispens. Känns väldigt onödigt att kasta något som kan bli nått :)
    Lycka till i dag! :)