• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Micro
    Virrvarr skrev 2017-04-26 22:03:09 följande:
    Är super-orolig jag med.
    Har valt att fortsätta med Progesteron eftersom det står på Fass att man ska fortsätta 30 dagar efter bekräftad graviditet.
    Kliniken sa att jag skulle sluta på testdagen, men det vågade jag inte.. så jag kör på i två veckor till.
    Jag tycker du för helt rätt som fortsätter, klinikerna utomlands säger att man ska ta till v 12, ibland längre. Efter v 12 ska visst kroppen producera nog själv.

Håller tummarna för er Virrvarr o ivf Ulrika!
  • Kv89

Hej! Är på dag 5 med synarela sprayen. Är det bara jag som nyser så fort jag tagit sprayen? Och då tar jag ändå "vanlig" nässpray dagligen pga allergi. Försöker hålla mig i minst 10 min iallafall. Sen kväver jag mina nysningar för att synarelan inte ska åka ut. Haha. Nån mer som nyser av sprayen? Är det vanligt?

• Pitebo

Hoppar in även här. Hej allesammans!!

Vi gjorde vårt första IVF ny i april.

Har haft upprepade missfall och tiden har gått mellan mina plus. Så i höstas sökte vi hjälp. Utredningen visade inget fel så vi vart skickade med remiss till IVF kliniken i Umeå.

Har inte direkt mått som en prinsessa under behandlingen. Har sjuk fobi för allt som tillförs kroppen. Infarten i armen under äggplocket gjorde mej nästan neurotisk!!! Huvva!

Fick iaf ut 24 ägg den 10/4 varav 18 hade en lyckad date med min mans "killar". Då vi haft problem med en massa missfall innan ville embryologerna odla blastocyster. Och självklart inföll ET på påskafton och då hade dem såklart stängt. Så det vart totalfrys för oss. Lika bra det då jag vart riktigt dålig hela påsken, överstimulering. Inget att rekommendera!

Fick sedan brev om att vi har tio eskimåblastisar som väntar på oss. Blir väl insättning i mitten på juni, håller nu på att krevera i otålighet här hemma. Vill bara att tiden ska gå. Känns som att vi bara fick allt jobbigt och vart snuvade på målgången lixom.

Vill föresten bara skryta lite om deras fantastiska barnmorska Kajsa. Hon var så otroligt fin med mej när jag ringde i upplösningstillstånd fredagen innan ÄP.

Jisses så skenant så här i efterhand. IVF tar verkligen inte fram ens bästa sidor. Haha!

Grattis till alla er plussare! Om jag är avundsjuk?

-Jag är grön av avund!!

• Micro
    Pitebo skrev 2017-05-01 20:46:13 följande:

Hoppar in även här. Hej allesammans!!

Vi gjorde vårt första IVF ny i april.

Har haft upprepade missfall och tiden har gått mellan mina plus. Så i höstas sökte vi hjälp. Utredningen visade inget fel så vi vart skickade med remiss till IVF kliniken i Umeå.

Har inte direkt mått som en prinsessa under behandlingen. Har sjuk fobi för allt som tillförs kroppen. Infarten i armen under äggplocket gjorde mej nästan neurotisk!!! Huvva!

Fick iaf ut 24 ägg den 10/4 varav 18 hade en lyckad date med min mans "killar". Då vi haft problem med en massa missfall innan ville embryologerna odla blastocyster. Och självklart inföll ET på påskafton och då hade dem såklart stängt. Så det vart totalfrys för oss. Lika bra det då jag vart riktigt dålig hela påsken, överstimulering. Inget att rekommendera!

Fick sedan brev om att vi har tio eskimåblastisar som väntar på oss. Blir väl insättning i mitten på juni, håller nu på att krevera i otålighet här hemma. Vill bara att tiden ska gå. Känns som att vi bara fick allt jobbigt och vart snuvade på målgången lixom.

Vill föresten bara skryta lite om deras fantastiska barnmorska Kajsa. Hon var så otroligt fin med mej när jag ringde i upplösningstillstånd fredagen innan ÄP.

Jisses så skenant så här i efterhand. IVF tar verkligen inte fram ens bästa sidor. Haha!

Grattis till alla er plussare! Om jag är avundsjuk?

-Jag är grön av avund!!

Välkomnen Pitebo, jag är Lulebo:) förstår att d kändes snopet att d blev totalfels men 10 blasto är ju superbra. Vi fick övergå till äggdonation och pga väntetiden på äd i Umeå går vi utomlands. Fick en pojke på första försöket o har nu gjort 4 syskonförsök, varav andra blev en grav som slutade m missed abortion ( missfall som inte stöttes ut). Om vi inte ska göra några andra behandlingar innan så blir det fet för oss oxå i mitten av juni. Funderar hur vi ska vidare. Kul om vi kan följas åt.
  • Pitebo
    Micro skrev 2017-05-02 19:46:33 följande:

Välkomnen Pitebo, jag är Lulebo:) förstår att d kändes snopet att d blev totalfels men 10 blasto är ju superbra. Vi fick övergå till äggdonation och pga väntetiden på äd i Umeå går vi utomlands. Fick en pojke på första försöket o har nu gjort 4 syskonförsök, varav andra blev en grav som slutade m missed abortion ( missfall som inte stöttes ut). Om vi inte ska göra några andra behandlingar innan så blir det fet för oss oxå i mitten av juni. Funderar hur vi ska vidare. Kul om vi kan följas åt.

Åh vad roligt, att ni lyckats en gång! Håller tummarna för ett litet syskon i mars då!

Är så otroligt nervös inför FET, känns meningslöst på ngt vis. 10 blastocyster känns som ett kvitto på att det inte är själva befruktningen som är vårt problem. Känns mer som om jag skulle kunna ha ngt med immunförsvaret.

Ja det vore så roligt om vi båda lyckades och får en mars-bebis (Ja alltså inte en bebis bebis från planeten mars....hihi)
  • Micro
    Pitebo skrev 2017-05-03 07:20:23 följande:
    Åh vad roligt, att ni lyckats en gång! Håller tummarna för ett litet syskon i mars då!

Är så otroligt nervös inför FET, känns meningslöst på ngt vis. 10 blastocyster känns som ett kvitto på att det inte är själva befruktningen som är vårt problem. Känns mer som om jag skulle kunna ha ngt med immunförsvaret.

Ja det vore så roligt om vi båda lyckades och får en mars-bebis (Ja alltså inte en bebis bebis från planeten mars....hihi)
    Marsbebis är helt ok för mig, kommer att älska d lika mkt även om det är en utomjording:) Håller tummarna för oss o juni.
  • Pitebo

Var på återbesök på kliniken igår. Har träffat lite olika läkare men fick nu träffa doktorn som "rår" om ivf-klinik i Umeå. Jisses vilken skillnad! Jag som tjatat om våra upprepade missfall vid våra spontana graviditeter har inte fått ngt som helst gehör för detta, med de läkare i träffat innan. Nu behövde jag inte ta upp det själv utan fick veta att jag skall få lutinus och trombyl vid insättningen pga alla våra mf. Ska få tillbaka våran eskimåblastis i ostimulerad cykel. Vi fick även reda på kvalitén och hur det hade gått. Alla de tio de frös in höll toppkvalitet. Hade ngr fler blastisar dem inte tyckte var värda att frysa in.

Så nu längtar vi galet mycket till juni!

• Norris

Har nyss pratat med Umeå och meddelat mitt positiva test. Det blir VUL någon gång vecka 21, oj hur ska man kunna vänta så länge? =)

Jag passade på att fråga om dom hade någon statistik över tvillingfödslar för de som fått två embryon tillbaka. Hon kunde inte säga något säkert men frågade om jag mådde extra illa, det brukar visst vara så om man väntar tvillingar.
    Dock känner jag nog inte mig extra illamående så det är säkert bara en krabat där inne =)

• Norris
    Pitebo skrev 2017-05-04 10:20:50 följande:

Var på återbesök på kliniken igår. Har träffat lite olika läkare men fick nu träffa doktorn som "rår" om ivf-klinik i Umeå. Jisses vilken skillnad! Jag som tjatat om våra upprepade missfall vid våra spontana graviditeter har inte fått ngt som helst gehör för detta, med de läkare i träffat innan. Nu behövde jag inte ta upp det själv utan fick veta att jag skall få lutinus och trombyl vid insättningen pga alla våra mf. Ska få tillbaka våran eskimåblastis i ostimulerad cykel. Vi fick även reda på kvalitén och hur det hade gått. Alla de tio de frös in höll toppkvalitet. Hade ngr fler blastisar dem inte tyckte var värda att frysa in.

Så nu längtar vi galet mycket till juni!

Vad skönt att någon lyssnar till slut. Vi gjorde vår utredning och har gjort alla våra ultraljud m.m. i piteå och har aldrig varit nöjd med deras bemötande/hjälpen man får där.
  • Frökenankare

Vi gjorde vår utredning i Skellefteå, fruktansvärt dåligt bemötande! När vi äntligen fick komma till IVF i Umeå så har jag verkligen bara mött fantastisk personal och väldigt kunniga och duktiga läkare. Jag blev ju överstimulerad och låg på sjukhus en vecka över påsk. Till och med under helgen hade dom kontakt med min läkare och han hälsade på mig under min tid där.

Så grattis till er som kommit hit, ni kommer bli väl omhändertagna!