• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • U Bet I Am
    Norris skrev 2017-06-01 14:43:46 följande:

Såhär står det på detas hemsida:

Semesterstängning

29 maj, 2017

Vi kommer att ha stängt för semester vecka 28-31

Inför stängning:

Sista dagen för ägguttag: fredag 30/6

Sista dagen för ET: onsdag 5/7

Sista dagen för FET/AID: torsdag 6/7

Inför öppning:

Första dagen för spraystart: lördag 15/7

Första dagen för sprutstart: fredag 2/8

Tack och tack!!
  • Norrlandskvinnan
    Kv89 skrev 2017-06-05 23:29:03 följande:

Vi fick remiss skickad i slutet på feb i år, fick komma på första mötet i början på april (mejlade dom ett par ggr å tjatade lite haha), började det långa protokollet i slutet på april och nu på onsdag är det dax för äggplock för oss. Såå nervös! Är äggplocket verkligen såå hemskt ni som gjort det? Har aldrig någonsin provat morgon eller liknande heller, jobbat som ssk så jag vet ju hur man kan må på det men som sagt aldrig tagit något starkare än alvedon. Så jäkla nervös!

Herregud så bra! Då gick det ju fort att få remiss. Vi kommer ju att få vänta tills i höst, men man kanske kan hoppas på augusti/september. :) hehe... du måste berätta sedan hur äggplocket var.. Lycka till! 
  • LottaU
    Norrlandskvinnan skrev 2017-06-05 20:43:36 följande:

Hej på er!

Vi har precis blivit uppsatta för IVF i umeå, hur länge fick ni vänta innan ni fick komma på första besöket? 

Hej!

Remissen skickades i början på februari, jag var i kontakt med kliniken direkt de bekräftat att de fått den och bad att få skrivas upp på listan för snabba tider efter återbud. I början på mars ringde de om att de hade en tid två dagar senare - som vi så klart tog. Två veckor senare började vi med det korta protokollet och i mitten av april fick vi vårat efterlängtade plus efter tre år av försök hemma. Fortfarande overkligt.

Vi har tur att bo i Umeå och kan komma med ganska kort varsel - kan ni också det så tipsar jag er om att skrivas upp på listan!

Jag vet att det inte alltid går så här smidigt, men ibland behövs solskenshistorier. Håller tummarna för att ni får en tid så snart som möjligt! <3
  • LottaU
    Kv89 skrev 2017-06-05 23:29:03 följande:

Vi fick remiss skickad i slutet på feb i år, fick komma på första mötet i början på april (mejlade dom ett par ggr å tjatade lite haha), började det långa protokollet i slutet på april och nu på onsdag är det dax för äggplock för oss. Såå nervös! Är äggplocket verkligen såå hemskt ni som gjort det? Har aldrig någonsin provat morgon eller liknande heller, jobbat som ssk så jag vet ju hur man kan må på det men som sagt aldrig tagit något starkare än alvedon. Så jäkla nervös!

Hade också läst alla skräckisar om äggplock och var himla nervös! Kombinationen av lugnande och morfin gjorde mig ganska ordentligt borta, minns inte mer än precis i början. De märkte kanske av min nervositet och gav mig mycket, jag behövde iaf inte be om någonting. :) Då vi kom hem efter någon timme sov jag ända till kvällen då jag gick på en spelning för det var Umeå Open. Kändes halvsmart såhär i efterhand. Men nästa dag var jag pigg igen. :)

Mitt tips är att säga att du är nervös och att du vill ha all medicinering de erbjuder (förutsatt att det är så du känner). Det kommer gå hur bra som helst! Håller tummarna för att de plockar ut alldeles lagom många toppenägg som blir fint befruktade och växer bra! <3
  • Norrlandskvinnan
    LottaU skrev 2017-06-06 09:37:27 följande:
    Hej!

Remissen skickades i början på februari, jag var i kontakt med kliniken direkt de bekräftat att de fått den och bad att få skrivas upp på listan för snabba tider efter återbud. I början på mars ringde de om att de hade en tid två dagar senare - som vi så klart tog. Två veckor senare började vi med det korta protokollet och i mitten av april fick vi vårat efterlängtade plus efter tre år av försök hemma. Fortfarande overkligt.

Vi har tur att bo i Umeå och kan komma med ganska kort varsel - kan ni också det så tipsar jag er om att skrivas upp på listan!

Jag vet att det inte alltid går så här smidigt, men ibland behövs solskenshistorier. Håller tummarna för att ni får en tid så snart som möjligt! <3
    Men oj, vilken tur ni hade! Och stort grattis till plusset! ;) Vi bor en bit ifrån, men jag tänker att vi kan åka närsomhelst bara det inte är samma dag. Ska absolut ringa och be om att bli ställd på den listan. Vi vill ju lixom komma igång så snabbt som möjligt. Vi har försökt bli gravida i ca 2,5 år. Vi har precis avslutat 3:e kuren med Letrozol utan effekt eller effekt blev det men ingen bebis. ;) Nu hoppas vi att vi kan bli gravida med hjälp av IVF. Återigen grattis till graviditeten! <3
  • Kv89

Hej hej. Dax för äggplock i morgon. Vad jag förstått så kan det bli återförande på fredag men även på mån. Blir inte mån för många dagar??

Och när får man reda på när man ska vara tillbaka för återförande? Samma dag som äggplocket? När man är kvar på kliniken? Vi ha ca 30 mil enkel resväg så det hade underlättat att veta pga jobb osv ???? hur var det för er?

• Micro
    Kv89 skrev 2017-06-06 18:52:12 följande:

Hej hej. Dax för äggplock i morgon. Vad jag förstått så kan det bli återförande på fredag men även på mån. Blir inte mån för många dagar??

Och när får man reda på när man ska vara tillbaka för återförande? Samma dag som äggplocket? När man är kvar på kliniken? Vi ha ca 30 mil enkel resväg så det hade underlättat att veta pga jobb osv ???? hur var det för er?

Om dom odlar till blastosyster ( 5 dagar) bli det måndag men de brukar inte göra d så ofta vad jag har förstått, brukar vara en del ägg som inte klarar d men d som klarar är desto bättre. Brukar bara göra om det bli många ägg. Gick direkt vidare till äggdonation så någon annan kan säkert svara på övriga frågor. Stort lycka till!
  • Kv89

Hej allihopa! Idag gjorde vi äggplocket i Umeå. Vi fick ut 11 ägg, är det bra? Känns lovande iallafall. Vårt första ivf nämligen.

Var såååå nervös inför detta äggplocket. Usch!

Men jag hade föreställt mig värre än vad det var. Det var väll egentligen själva "rengörningen" dom gjorde inne i sidan (vid livmodertappen antar jag) som var obehaglig och sen sticken för att lägga lokalbedövningen. Det gjorde ont. Men sen kände jag ingenting då dom stack in i äggstocken. Kände det stack till lite i äggstocksområdet under tiden dom sög ut vätskan men inte alls som det kändes då dom bedövade. Skönt att få detta gjort nu. Väntar ivrigt på samtalet i morgon för att se när vi får komma tillbaka och om några ägg blev befruktade. Morfinet gjorde mig helsnurrig och illamående. Så nu ska det vilas.

• Pitebo
    Kv89 skrev 2017-06-07 16:15:36 följande:

Hej allihopa! Idag gjorde vi äggplocket i Umeå. Vi fick ut 11 ägg, är det bra? Känns lovande iallafall. Vårt första ivf nämligen.

Var såååå nervös inför detta äggplocket. Usch!

Men jag hade föreställt mig värre än vad det var. Det var väll egentligen själva "rengörningen" dom gjorde inne i sidan (vid livmodertappen antar jag) som var obehaglig och sen sticken för att lägga lokalbedövningen. Det gjorde ont. Men sen kände jag ingenting då dom stack in i äggstocken. Kände det stack till lite i äggstocksområdet under tiden dom sög ut vätskan men inte alls som det kändes då dom bedövade. Skönt att få detta gjort nu. Väntar ivrigt på samtalet i morgon för att se när vi får komma tillbaka och om några ägg blev befruktade. Morfinet gjorde mig helsnurrig och illamående. Så nu ska det vilas.

Hur gick det? Fått svar på hur många som blivit befruktade? Håller tummarna för er!

Vi ska dit och göra VUL imorgon för ett FET med en av våra blastocyster. Så nervös och hoppas att äggblåsan vuxit till sej sedan sist.
  • Kv89

Hej igen!

Nu har jag pratat med kliniken och av 11 ägg så har 9 st blivit normalt befruktade. Yeej!! Dom vill odla till blastocyter så på måndag ska vi tillbaka för insättning. Är det större chanser med blasocyter än 2-3 dagars?

Hur länge blödde ni efter äggutaget? Har idag mått illa till och från, är det vanligt så här dagen efter äggplocket? Mådde rejält illa och väldigt ont i magen igår kväll, var tvungen att gråta en skvätt. Hehe