• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • BK1986
    Norris skrev 2017-05-15 19:58:46 följande:

Nej jag väntar tills mitt inbokade VUL 26/5. Förra året när vi fick missfall såg allt bra ut på ultraljudet men en halvtimme senare blödde jag ut allting. Så även om vi åker in nu och det ser bra ut så kommer jag fortsätta vara orolig.

Jag frågade en sköterna på kliniken varför han behövde lämna prov eftersom jag tyckte det var onödigt. Då svarade hon att dom måste ta prover enligt lagen. Det känna bara så konstigt. Tänk om det nu skulle vara så att han hade nån sjukdom, skulle vi inte få skaffa barn då?

Okej, då förstår jag. Håller fortfarande tummarna för att allt ser bra ut. <3

Så himla märkligt. Min sambo har som sagt aldrig lämnat blodprov på IVF-kliniken så då är det någon ny lag som tillkommit isåfall.

Vet att vissa ärftliga sjukdomar innebär att man inte får adoptera eller att en inte får landstingsfinansierade försök, men det borde väl ha framkommit redan om det vore så?
  • Micro
    BK1986 skrev 2017-05-16 10:10:14 följande:
    Okej, då förstår jag. Håller fortfarande tummarna för att allt ser bra ut. <3

Så himla märkligt. Min sambo har som sagt aldrig lämnat blodprov på IVF-kliniken så då är det någon ny lag som tillkommit isåfall.

Vet att vissa ärftliga sjukdomar innebär att man inte får adoptera eller att en inte får landstingsfinansierade försök, men det borde väl ha framkommit redan om det vore så?
    Kan de inte vara så att d kollar om han har ngn sjukdom som kan ha smittat dig men inte visar sig hos dig än, tex könssjukdom el annat? Inte vet jag bara en tanke. Hoppas så att d går bra för dig Norris, håller tummarna.
  • PetiteCherie

Hej! Tänkte bara kolla. Vi ska göra ett "frys-försök" med ett femdagars embryo. Min läkare sa att om man får utslag på ägglossningssticka en söndag eller måndag så krockar insättandet med nästkommande helg, vilket innebär att man inte kan sätta tillbaka embry då?

Hon skrev ut en ovitrielle spruta så att man om möjligt kan styra ägglossningen lite med den. Tydligen sätter man tillbaka embryot 6 dagar efter ägglossning?

Någon som gjort frysförsök? Krockar det ofta? Hur har ni fått göra? Vänta till nästa möjliga cykel då ellee? Vill så gärna att det ska bli denna cykel. :/

• Kv89

Hej! Jag har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag spraya med synarela sedan 27e april (började dag 21) i måndags tog jag blodprov för att kontrollera om jag var nog nedreglerad vilket jag inte var, så jag måste fortsätta spraya till nu på måndag 22/5. (Nästan 1 månad alltså) då ska dom ringa från kliniken för uppstart med sprutorna. Första bm jag pratade med i tisdags sa att jag kommer börja med sprutorna på måndag. Men bm jag pratade med idag säger att dom börjar aldrig med sprutorna mån eller tis. Utan endast ons/tors eller fredagar. Det betyder att äggplocket skjuts fram ännu mer än vad det redan gjort. Första tanken var att äggplocket skulle bli v21, men det sköts fram till början på v22 av oklar anledning, sen iomed att jag inte var nog nedreglerad så sköts det fram till slutet av v22 (enligt mina uträkningar) men nu när dom sagt att dom bara börjar med sprutor ons/tors och fredagar så skjuts det fram till början på v 23. Blir galen!! Vill bara få allt gjort nu! Vad är rätt? Nån sv er som vet om det är dom dagarna som gäller för sprutstart?

• Frökenankare
    Kv89 skrev 2017-05-18 17:25:37 följande:

Hej! Jag har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag spraya med synarela sedan 27e april (började dag 21) i måndags tog jag blodprov för att kontrollera om jag var nog nedreglerad vilket jag inte var, så jag måste fortsätta spraya till nu på måndag 22/5. (Nästan 1 månad alltså) då ska dom ringa från kliniken för uppstart med sprutorna. Första bm jag pratade med i tisdags sa att jag kommer börja med sprutorna på måndag. Men bm jag pratade med idag säger att dom börjar aldrig med sprutorna mån eller tis. Utan endast ons/tors eller fredagar. Det betyder att äggplocket skjuts fram ännu mer än vad det redan gjort. Första tanken var att äggplocket skulle bli v21, men det sköts fram till början på v22 av oklar anledning, sen iomed att jag inte var nog nedreglerad så sköts det fram till slutet av v22 (enligt mina uträkningar) men nu när dom sagt att dom bara börjar med sprutor ons/tors och fredagar så skjuts det fram till början på v 23. Blir galen!! Vill bara få allt gjort nu! Vad är rätt? Nån sv er som vet om det är dom dagarna som gäller för sprutstart?

Det enda jag vet är att man inte får börja sprutor på en tisdag, då har jag istället börjat på en onsdag. Det är på grund av att de vill göra ett ultraljud på dag 6. Men som jag förstått så gör dom på dag 5 om du börjar en måndag.
  • U Bet I Am
    PetiteCherie skrev 2017-05-16 21:17:51 följande:

Hej! Tänkte bara kolla. Vi ska göra ett "frys-försök" med ett femdagars embryo. Min läkare sa att om man får utslag på ägglossningssticka en söndag eller måndag så krockar insättandet med nästkommande helg, vilket innebär att man inte kan sätta tillbaka embry då?

Hon skrev ut en ovitrielle spruta så att man om möjligt kan styra ägglossningen lite med den. Tydligen sätter man tillbaka embryot 6 dagar efter ägglossning?

Någon som gjort frysförsök? Krockar det ofta? Hur har ni fått göra? Vänta till nästa möjliga cykel då ellee? Vill så gärna att det ska bli denna cykel. :/

Har samma fråga. Är i exakt samma sits..
  • Norris

Då har vi varit på VUL idag. Vi förväntade oss att se en tom livmoder. Men nej, två små underbara liv fanns det!!

Så fantastiskt!! Vi trodde verkligen att det var helt kört. Så fel man kan ha :)

Bf 4/1 2018

• Pitebo

Åh vad roligt nor

Norris skrev 2017-05-26 12:08:12 följande:

Då har vi varit på VUL idag. Vi förväntade oss att se en tom livmoder. Men nej, två små underbara liv fanns det!!

Så fantastiskt!! Vi trodde verkligen att det var helt kört. Så fel man kan ha :)

Bf 4/1 2018

Åh vad glad jag blir för er skull!!! Grattis!
  • Pitebo

Ringde och fick tid för VUL idag. Så går allt i lås får vi tillbaka en av våra amå eskimåblastisar om ngn vecka!

Så nervöst! Är nu extremt orolig att ingen skall klara upptining, vet att chansen är små att det inte skall finnas ngn att återföra då dem frös in tio blastocyster. Men ni vet ju hur man är, rädd att precis allt ska gå fel. Man har ju investerat och satsat så mycket. Och när vi inte fick ngt ET pga den där förbaskade överstimuleringen är man ju nojig för allt nu.

Och tjejer de där om ÄL sammanfaller dumt så kunde man tydligen styra det med en äl-sputa, frågade idag då jag lix hade dem på tråden. :)

• jennyz

Åh vad härligt Norris, två mirakel!!! :)
    Stort grattis, har tänkt på er inför erat VUL...