• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Norrlandskvinnan
    Kv89 skrev 2017-06-08 16:05:08 följande:

Hej igen!

Nu har jag pratat med kliniken och av 11 ägg så har 9 st blivit normalt befruktade. Yeej!! Dom vill odla till blastocyter så på måndag ska vi tillbaka för insättning. Är det större chanser med blasocyter än 2-3 dagars?

Hur länge blödde ni efter äggutaget? Har idag mått illa till och från, är det vanligt så här dagen efter äggplocket? Mådde rejält illa och väldigt ont i magen igår kväll, var tvungen att gråta en skvätt. Hehe

Men super grattis! Vad roligt för er!! Önskar er verkligen lycka till på måndag! 
  • jennyz

Om de kan odla fem dagars så är det lättare för dem att återföra det mest bäst kvalitet, efter två dagar har de svårare för att se vilka som är finast...så om man kan odla fem dagar är det kanonbra, de vill dock inte riskera att inget överlever så de odlar bara så länge om det är många befruktade som ser bra ut, håller tummarna för att de utvecklas fint i helgen... :)

• Kv89

Tack för svaren snälla ni! Känns som jag kommer med nya funderingar varje dag. Men det är ju vårt första ivf försök också.

Hade ju äggplock i onsdag, alltså 2 dagar sedan idag. Har molvärk nedre delen av magen samt uppblåst, inte så där jättemycket men ja så det är jobbigt att ha en byxa som klämmer åt. Det gör mest ont då jag går, känns som att det ligger en tyngd över livmodern som guppar då jag går.. haha svårt att förklara, nån som upplevt samma?!

Sen tar jag ju lutinus nu 3ggr/dag och ut kommer ju (ursäkta) "gegga" från det som är ljusbrunt, igår mörkare brunt. Antar att det är gammal blödning från äggplocket då jag blödde endel efter det. Men blir ändå fundersam på hur länge man egentligen blöder eller som det verkar nu, komma ut gammalt blod. Nån som varit med om att det kommer ut bruna flytningar/lutinus flera dagar efter äggplocket?

Hur länge hade ni ont i magen och var ni lite uppblåsta?

Är såå rädd att det ska vara nått onormalt jag känner eller att jag ska vara överstimulerad (men mår ju inte illa och är ju inte konstant svullen om magen) så att vi inte kan göra återförande på måndag.

• Pitebo

Tjoho! Som jag väntat, äntligen får vi tillbaka en ekimå på fredag! Efter sprutor och äggplock, överstimulering och totalfrys får vi äntligen lite tillbaka!

• NZZZZ

Hej!

Detta verkar vara en aktiv tråd så jag väljer att ställa mina frågor här! :)

Jag och min blivande man har fått diagnosen manlig infertilitet och behöver därför använda oss av donator. Har funderar på om vi ska testa inseminationer i Danmark eller om vi ska gå på ivf direkt för att öka chanserna. Som ni alla vet så är det oerhört påfrestande med negativa besked och insemination verkar vara en dyr process med dåliga odds enligt statistiken.

Mina frågor lyder:

- Är IVF lika effektiv med fryst sperma i jämförelse med färsk?

- Vi vill gärna ha syskon om vi har turen att få barn. Är det därför bättre alternativ med ivf för ha embryon i frysen (ifall donatorn skulle sluta donera spermier)?

Hjälp mig gärna om ni har lust. :)

• Pitebo
    NZZZZ skrev 2017-06-09 22:26:19 följande:

Hej!

Detta verkar vara en aktiv tråd så jag väljer att ställa mina frågor här! :)

Jag och min blivande man har fått diagnosen manlig infertilitet och behöver därför använda oss av donator. Har funderar på om vi ska testa inseminationer i Danmark eller om vi ska gå på ivf direkt för att öka chanserna. Som ni alla vet så är det oerhört påfrestande med negativa besked och insemination verkar vara en dyr process med dåliga odds enligt statistiken.

Mina frågor lyder:

- Är IVF lika effektiv med fryst sperma i jämförelse med färsk?

- Vi vill gärna ha syskon om vi har turen att få barn. Är det därför bättre alternativ med ivf för ha embryon i frysen (ifall donatorn skulle sluta donera spermier)?

Hjälp mig gärna om ni har lust. :)

Vet faktiskt inte riktigt. Men kanske nån annan, buffar tråden lite åt dej...

• Pitebo
    Kv89 skrev 2017-06-09 20:03:32 följande:

Tack för svaren snälla ni! Känns som jag kommer med nya funderingar varje dag. Men det är ju vårt första ivf försök också.

Hade ju äggplock i onsdag, alltså 2 dagar sedan idag. Har molvärk nedre delen av magen samt uppblåst, inte så där jättemycket men ja så det är jobbigt att ha en byxa som klämmer åt. Det gör mest ont då jag går, känns som att det ligger en tyngd över livmodern som guppar då jag går.. haha svårt att förklara, nån som upplevt samma?!

Sen tar jag ju lutinus nu 3ggr/dag och ut kommer ju (ursäkta) "gegga" från det som är ljusbrunt, igår mörkare brunt. Antar att det är gammal blödning från äggplocket då jag blödde endel efter det. Men blir ändå fundersam på hur länge man egentligen blöder eller som det verkar nu, komma ut gammalt blod. Nån som varit med om att det kommer ut bruna flytningar/lutinus flera dagar efter äggplocket?

Hur länge hade ni ont i magen och var ni lite uppblåsta?

Är såå rädd att det ska vara nått onormalt jag känner eller att jag ska vara överstimulerad (men mår ju inte illa och är ju inte konstant svullen om magen) så att vi inte kan göra återförande på måndag.

Hur går det för dej? Hur många befruktade ägg fick ni?

Många fina hoppas jag! Hoppas även att du mår bättre nu!
  • jennyz

Vad gäller frysta spermier så verkar de vara lika effektiva, min sambo fick genomgå ett ingrepp för att få ut spermier så de fryste ner dem, som sedan användes till våra kommande ivf, och vi har ju nu två barn, de sa aldrig något om att chanserna skulle minska för att vi använde de som varit nedfrysta, och vid våra alla försök så befruktades i princip alla ägg...

• Kv89

Hej pitebo!

Vid äggplocket fick vi ut 11 ägg, dagen efter va 9st av dom normalt befruktade, så dom ville långtidsodla tills i morgon (mån) så hoppas många (eller alla) fortfarande lever och frodas i morgon då det är dax för återförande, så spänd inför det. Är ruvar dag 1 i morgon då eller är dag 1 på tisdag? När man fått tillbaka en blastocyt "bode" jag väll kanske kunna plussa dag 7? Har ju läst att dom ska fästa inom första dygnet om allt går som planerat?!

Jag mår bättre, hade ont i magen tills igår, lördag, som ilningar, kramper och hugg/stickningar snarare än molvärk. Konstigt. Har endometrios och det påminde endel om menssmärtorna jag brukar ha. Men idag är dom helt borta, klämmer jag på magen känns det men inte alls som senaste dagarna. Blödningen tror jag är slut. Ursäkta men jag har haft brunfärgade lutinus ända sedan plocket, som successivt avtagit, igår fick jag helt plötsligt ljus ljus rosa på papperet då jag torkade mig, men sen inget mer, idag är det mer beige färg på lutinus. Nån som vet om det ska vara helt vitt eller om det är normalt med beige färg av lutinus?

Så med det sagt så mår jag bättre och är mer än redo att ta emot vårt lilla ägg i morgon. Så nervös, har ALDRIG varit gravid under dom här 2 åren vi försökt. Hoppas verkligen att det går vägen.

Ursäkta att det blev lite frågeställningar mitt i svaret till dig Pitebo.

• Vårivfresa
    Kv89 skrev 2017-06-11 16:39:59 följande:

Hej pitebo!

Vid äggplocket fick vi ut 11 ägg, dagen efter va 9st av dom normalt befruktade, så dom ville långtidsodla tills i morgon (mån) så hoppas många (eller alla) fortfarande lever och frodas i morgon då det är dax för återförande, så spänd inför det. Är ruvar dag 1 i morgon då eller är dag 1 på tisdag? När man fått tillbaka en blastocyt "bode" jag väll kanske kunna plussa dag 7? Har ju läst att dom ska fästa inom första dygnet om allt går som planerat?!

Jag mår bättre, hade ont i magen tills igår, lördag, som ilningar, kramper och hugg/stickningar snarare än molvärk. Konstigt. Har endometrios och det påminde endel om menssmärtorna jag brukar ha. Men idag är dom helt borta, klämmer jag på magen känns det men inte alls som senaste dagarna. Blödningen tror jag är slut. Ursäkta men jag har haft brunfärgade lutinus ända sedan plocket, som successivt avtagit, igår fick jag helt plötsligt ljus ljus rosa på papperet då jag torkade mig, men sen inget mer, idag är det mer beige färg på lutinus. Nån som vet om det ska vara helt vitt eller om det är normalt med beige färg av lutinus?

Så med det sagt så mår jag bättre och är mer än redo att ta emot vårt lilla ägg i morgon. Så nervös, har ALDRIG varit gravid under dom här 2 åren vi försökt. Hoppas verkligen att det går vägen.

Ursäkta att det blev lite frågeställningar mitt i svaret till dig Pitebo.

Hej!

Vi gjorde vår första ivf i oktober och har nu 36 dagar tills vår lilla tjej är här!

Man kan få rosa flytningar/blöda lite av lutinus. Det var dom väldigt tydliga med så att man inte tog ut det värsta direkt.

Jag tog ett första test efter 7-8dagar och sen ett test till på själva testdagen

Jag ska hålla alla tummar!