• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Kv89

Hej! Är på spraydag 8 med synarela, började på dag 21. Förväntade min mens igår men fick endast mörkbruna flytningar under hela dagen, så även idag, nån som vet om det är vanligt att mensen skjuts iomed synarelan och isåfall hur många dagar? Nån som inte alls fått sin mens? Och om den är sen eller ej kommer betyder det då att man är nedreglerad? Är mensen som kommer som vanligt eller är den annorlunda på något vis?

Pratade med en barnmorska på kliniken förra veckan och då kunde vi boka in blodprov redan då (fast jag inte hade börjat med synarelan dagen innan) fick den 15e maj. Det betyder alltså att jag kommer spraya i 18 dagar innan provet tas?! Har det gått så lång tid för er andra? Jag trodde att jag skulle ta blodprovet någon dag efter min mens bara? Är det den 15e så kommer mitt äggplock bli framskjutet 1v från det dom först preliminärt bokat, som det lät på hon jag pratade med. Därför jag blir fundersam om det verkligen stämmer att man brukar ta blodprovet (för att se om man är nedreglerad) 18 dagar efter start?

• BK1986
    Frökenankare skrev 2017-05-04 14:00:48 följande:

Vi gjorde vår utredning i Skellefteå, fruktansvärt dåligt bemötande! När vi äntligen fick komma till IVF i Umeå så har jag verkligen bara mött fantastisk personal och väldigt kunniga och duktiga läkare. Jag blev ju överstimulerad och låg på sjukhus en vecka över påsk. Till och med under helgen hade dom kontakt med min läkare och han hälsade på mig under min tid där.

Så grattis till er som kommit hit, ni kommer bli väl omhändertagna!

Vi gjorde också utredningen i Skellefteå men jag tyckte att de var jätteduktiga! Vilken läkare hade du där? Har du gjort VUL där också under behandlingen?

Tråkigt att du haft dåliga erfarenheter därifrån. När vi fick vårt MA i augusti fick vi dessutom fantastiskt bemötande på KK i Skellefteå.
  • Ivf-ulrika

Hej hur går det för er?

Själv har jag hunnit till 6+5 och fick en läkartid nu i veckan då jag får så fruktansvärt ont i livmodern till och ifrån.

Hon kunde inte hitta något galet men hon hittade ett litet mirakel med ett pickande hjärta!

Att få,se den lille va fantastiskt och nu känns det verkligen på riktigt att man är gravid.

• Frökenankare
    BK1986 skrev 2017-05-06 18:40:03 följande:

Vi gjorde också utredningen i Skellefteå men jag tyckte att de var jätteduktiga! Vilken läkare hade du där? Har du gjort VUL där också under behandlingen?

Tråkigt att du haft dåliga erfarenheter därifrån. När vi fick vårt MA i augusti fick vi dessutom fantastiskt bemötande på KK i Skellefteå.

Det var en barnmorska framförallt som jag hade mest kontakt med, Maria heter hon. Riktigt dåligt bemötande från henne, jag ringde och var orolig och hon dumförklarade mig och tyckte att det fanns andra i världen som hade det värre. Detta hände vid flera tillfällen och eftersom hon hade makten så vågade jag aldrig påtala det för någon chef eller så. Vår utredning tog nästan 10 månader pga prover som glömdes, kallelser som skickades om varandra osv. Vid vårt sista möte med dom gjorde vi båda en undersökning där som var under all kritik. Tråkigt och faktiskt rätt förödande under väldigt jobbiga månader.

Känns bra att andra har haft bättre upplevelser, skönt att ni fick så bra bemötande! <3
  • Frökenankare
    BK1986 skrev 2017-05-06 18:40:03 följande:

Det var en barnmorska framförallt som jag hade mest kontakt med, Maria heter hon. Riktigt dåligt bemötande från henne, jag ringde och var orolig och hon dumförklarade mig och tyckte att det fanns andra i världen som hade det värre. Detta hände vid flera tillfällen och eftersom hon hade makten så vågade jag aldrig påtala det för någon chef eller så. Vår utredning tog nästan 10 månader pga prover som glömdes, kallelser som skickades om varandra osv. Vid vårt sista möte med dom gjorde vi båda en undersökning där som var under all kritik. Tråkigt och faktiskt rätt förödande under väldigt jobbiga månader.

Känns bra att andra har haft bättre upplevelser, skönt att ni fick så bra bemötande! <3
  • BK1986
    Frökenankare skrev 2017-05-06 22:08:18 följande:

Men så sjukt! Så ni gjorde ingen anmälan? En är ju redan i ett så känsligt läge att bemötandet en får är A och O.

Det som är ännu mer sjukt är att jag haft Maria (om det nu är samma) som barnmorska under samtliga IVFer och vi har varit jättenöjda med henne. Hon gav oss dessutom ett extra VUL i denna graviditet med tanke på att vi fick MA förra gången. Hon är inte särskilt pluttinuttig som person, men det har jag tyckt ha varit skönt. Jag är en sån som vill ha raka besked. Men att dumförklara och vara otrevlig är ju någonting helt annat.
  • jennyz

Vi gjorde också utredningen i Skellefteå men det är ju ett antal år sedan nu, hade en manlig läkare, är inte alls nöjd, verken med bemötandet (kände mig som att jag var mest jobbig trots att vi knappt sa ett ord) eller administrationen (de glömde ta något prov som de själv beslutade att det inte behövdes trots ivf i Umeå efterfrågat det, samt att de inte skickade all info till Umeå vilket gjorde att vi fick vänta väldigt länge, tillslut ringde vi till ivf kliniken i Umeå och frågade varför inget hände, då fick vi veta att de ännu inte hade all info :( )
    Men från IVF kliniken i Umeå har jag bara positiva erfarenheter, är ruskigt nöjda och tacksamma att de finns och tagit sig tid!

• Frökenankare
    BK1986 skrev 2017-05-07 10:50:38 följande:

Men så sjukt! Så ni gjorde ingen anmälan? En är ju redan i ett så känsligt läge att bemötandet en får är A och O.

Det som är ännu mer sjukt är att jag haft Maria (om det nu är samma) som barnmorska under samtliga IVFer och vi har varit jättenöjda med henne. Hon gav oss dessutom ett extra VUL i denna graviditet med tanke på att vi fick MA förra gången. Hon är inte särskilt pluttinuttig som person, men det har jag tyckt ha varit skönt. Jag är en sån som vill ha raka besked. Men att dumförklara och vara otrevlig är ju någonting helt annat.

Nej vi gjorde ingen anmälan. Nu i efterhand har tanken faktiskt slagit mig. Under den tiden var jag så skör att jag inte orkade. Jaså? Ja det var ju verkligen konstigt.

Då under den tiden för ungefär ett år sedan så googlade jag rätt mycket och upptäckte att Maria i Skellefteå var väldigt omtalad och kritiserad. Bland annat på familjeliv och andra sajter. Hon verkar ha jobbat länge och det är märkligt att hon har kvar sitt jobb.

Men som sagt. Känns ju bra att andra har haft positiva upplevelser.
  • Kv89

Hej! Nån som vet om Umeå har öppet på helgerna? Läser att ex Falun och Uppsala brukar köra insättningar på helgerna..