• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • NZZZZ
    jennyz skrev 2017-06-11 16:37:22 följande:

Vad gäller frysta spermier så verkar de vara lika effektiva, min sambo fick genomgå ett ingrepp för att få ut spermier så de fryste ner dem, som sedan användes till våra kommande ivf, och vi har ju nu två barn, de sa aldrig något om att chanserna skulle minska för att vi använde de som varit nedfrysta, och vid våra alla försök så befruktades i princip alla ägg...

Åh. Tack då kan jag vara lugn. Känns som vi har lika bra chanser som alla andra par då. Tusen tack till dig Jenny.
  • Kv89

Hejsan! Idag var vi till kliniken och fick en fin blastocyt insatt. Va 9 befruktade fick vi tillbaka en, och en direkt till frysen idag, sen är det några som odlas vidare tills i morgon då dom inte hade hunnit utecklat sig optimalt ännu. Hoppas på fler till frysen. Känns annars lite snopet att det blev så få till frysen av ändå så pass många ägg (11 från början) har haft lite molvärk och stickningar i magen nu i eftermiddag/kväll (4-5 timmar efter återförandet) vad beror det på? Finns det möjlighet att ägget redan håller på att bädda in sig?

Så nu är frågan när en blastocyt vanligtvis fäster i livmodern? Jag har ju läst att det fäster inom första dygnet men Embryologen sa idag att det fäster när ägget är ca 7-8 dagar gammalt medan läkaren sa bara att det "fäster nästan direkt" och det är ju en tolkningsfråga. Nån som vet mer?

• Pitebo
    Kv89 skrev 2017-06-12 19:51:44 följande:

Hejsan! Idag var vi till kliniken och fick en fin blastocyt insatt. Va 9 befruktade fick vi tillbaka en, och en direkt till frysen idag, sen är det några som odlas vidare tills i morgon då dom inte hade hunnit utecklat sig optimalt ännu. Hoppas på fler till frysen. Känns annars lite snopet att det blev så få till frysen av ändå så pass många ägg (11 från början) har haft lite molvärk och stickningar i magen nu i eftermiddag/kväll (4-5 timmar efter återförandet) vad beror det på? Finns det möjlighet att ägget redan håller på att bädda in sig?

Så nu är frågan när en blastocyt vanligtvis fäster i livmodern? Jag har ju läst att det fäster inom första dygnet men Embryologen sa idag att det fäster när ägget är ca 7-8 dagar gammalt medan läkaren sa bara att det "fäster nästan direkt" och det är ju en tolkningsfråga. Nån som vet mer?

Åh vad spännande! Håller tummarna!
  • Kvinna32

Kv89 hur många blev det till frysen?

Vid värt sista äggplock fick vi 12 blastisar. Den första vi fick tillbaka är tre år nu den andra vi fick tillbaka ligger i magen och växer nu, v 24. Så antalet blasto tror inte jag är så viktigt utan det är viktigare om det är bra kvalitet på dom som fryses in.

• Kv89

Kvinna32

Nån som kan tala om för mig hur man svara på nåns inlägg, jag får inte till det utan jag får helatiden starta nytt inlägg så att säga.

Iallafall, det blev totalt 3st till frysen, känns skönt att inte behöva börja om med hormonerna ifall det här inte lyckas eller vid syskonförsök i framtiden. Men blev ändå lite besviken att det inte vart fler på nått vis. Men hellre det än några med halvdan kvalité.

Är på rd3 idag. Tålamodet är inte det bästa må jag säga. Dagarna går ju i snigelfart. Finns det nått hopp om att ev få ett liiitet pluss i morgon på rd4? Eller är det slöseri med tester? Ovitrelle borde vara ur kroppen då det är 10 dagar sedan den togs idag.

• Kvinna32

Vid vårt första ivf odlades dom bara i 2 dagar fick 11 till frysen trodde vi skulle slippa fler behandlingar då det var så många men inget av dessa blev det något av. Gjorde 3 återföringar 1 graviditet men missfall och 2 frysåtergöringar där man var tvungen att tina 4 st varje gång. Så 3 blastisar tycker jag är bra. Vet inte hur man svarar på inlägg då jag är på telefonen och därifrån går det inte

• Pitebo

Ja jag tror också att det är kvalitén som räknas inte kvantitet. Vi fick 18 befruktade ägg och utav dem 18 frös dem in 10 blastocyster. Har hört att ca 50% brukar klara sej till dag fem. Men det säger ju fortfarande inget om hur dem ser ut på insidan.

Ska få tillbaka en av dem idag. Första gången jag gör någon form av återföring så är nervös till tusen!

• Pitebo
    Kv89 skrev 2017-06-12 19:51:44 följande:

Visst hade du små tecken på överstimulering, alltså lite uppsvälld osv? Har hört att det ska vara lättare att bli gravid efler ÖS, men vet inte om detta stämmer.
  • Kv89

Ja jag tror att jag va lite överstimulerad men det va inget läkaren sa något om så jag vet inte helt säkert.

som sagt då testade jag idag för att jag va nyfiken såklart, negativt! Men vaknade med bruna flytningar, hade det ett par dagar efter äggplocket men senaste 3-4 dagarna har det varit normala vita. Så nu tappade jag hoppet ???? fast å andra sidan har jag inte bim fören på onsdag (om 5 dagar) borde väll inte börja blöda redan nu ifall det inte fastnade?

Fast å andra sidan har jag senaste 2 åren haft såkallade spottings/mellanblödningar som börjar ca 7-4 dagar innan mens. Tänk om det är det som är igång? Ååh neeejj!!

• Kv89

Hej, usch hatar att jag börjar tappa hoppet, är på ruvardag 6 idag med blastocyt, tjuvtestade negativt idag. Blöder även lite lite, är endast lite beige/brun färgat lutinus/flytning. Började igår, hade även så före och första dagarna efter insättningen. Sen har det varit vitt tills igår då jag va på toa och skötte magen, då kom det färskt ljusrosa på papperet och sen har det varit beige/brunt. Kan det ha börjat blöda pga av krystning? Blödde ju ingeting innan så det verkar ju konstigt tycker jag att det vart i samband med det. Känner nästan ingenting i magen längre, ytterst lite molvärk då och då, haft känningar i brösten ända sedan jag började med lutinus men det har nästan försvunnit nu. Blir orolig. Kommer bli knäckt om detta inte går vägen. Blev så ledsen då det inte visade ens liiite positivt i morse eftersom man läst att många plussar redan då blev blastisar. Vad tror ni om mina blödningar och neg grav. Test?