• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • hemulen

Åh, vad jag tänkt på dig Vi4! Nu trillar glädjetårar... Läste ett inlägg från dig i en annan tråd igår och var på väg att svara där med en stor stor tröst och stödkram. Det får du ändå här och nu för allt jobbigt som hänt i livet, kraaam! Men nu då?! Ännu ett plus, herregud det är ju fantastiskt! Den här gången måste det få gå vägen! Jag tror också starkt på att DHEA bidragit. Och starkare plus dessutom, vilken BIM dag är det? Grattiskram! Mary84, verkar som att du har koll på diverse värden, men för säkerhets skull tänkte jag bara fråga om TSH o T4 ligger bra också? Älva, grattis till pluset! Hur går det nu? Har det blivit starkare?

• Älva1973

Hemulen: tack för omtanken, men jag vet inte, känner mig förvirrad. Svårt mäta då jag haft två av lite olika test. Väntar hem en leverans med 4st First respons som jag tagit tidigare.

Tog faktiskt ett test i morse, samma som den stav jag tog i lördags då jag bara skymtade det där jättesvaga strecket som knappt fastnade på bild. Det visade fortfarande svagt, men tydligare om man säger så. Det hade få gått fyra dagar mellan de testerna. Har ett CB digitalt kvar som jag ska ta senast fredag hade jag tänkt.

Har inga speciella symptom annat än trötthet på kvällen.

• cff

Mary - du bör även testa dina kalciumnivåer som är korrelerade till D-vitaminet och kan påverkas av höga intag av d-vitamin. Bara så att du vet att dessa håller sig inom referensvärdena.

• Vi 5

Tack fina ni! Jag kikar bara in snabbt från jobbet, får återkomma mer med kommentarer till er andra sedan. Jag är 14 dagar efter äl idag. Jag har tagit 5mg kortison sedan äl och undrar nu om jag ska fortsätta med det? Funderar också på om jag ska fortsätta med progesteron, har tagit en liten dos varje kväll. Dessutom funderar jag på om jag skulle prova med barnalbyl/trombyl med tanke på mina andra mf. Men då måste jag övertala någon att skriva ut väl? Och eg. tror jag mer på att mf berott på dålig äggkvalitet, och då spelar ju ingen trombyl i världen någon roll.

• Tuvalina
    Vi 4 skrev 2013-02-13 10:28:41 följande:
    Tack fina ni! Jag kikar bara in snabbt från jobbet, får återkomma mer med kommentarer till er andra sedan. Jag är 14 dagar efter äl idag. Jag har tagit 5mg kortison sedan äl och undrar nu om jag ska fortsätta med det? Funderar också på om jag ska fortsätta med progesteron, har tagit en liten dos varje kväll. Dessutom funderar jag på om jag skulle prova med barnalbyl/trombyl med tanke på mina andra mf. Men då måste jag övertala någon att skriva ut väl? Och eg. tror jag mer på att mf berott på dålig äggkvalitet, och då spelar ju ingen trombyl i världen någon roll.
    Om jag var du Vi4 så skulle jag ta progesteron och fortsätta med 5 mg kortison till v 12 i alla fall. Barnalbyl kan du ju köpa receptfritt på apoteket. Jag skulle göra allt jag kan för att få embryot att stanna kvar, då vet du ju att du gjort det i alla fall, sen om det har med äggkvaliteten att göra, kan du ju inte påverka men det andra kan du ju påverka genom att tillföra lite stödmediciner. Kram!!