• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • hemulen

Vi4, jag skulle också fortsatt med kortison tills embryot boat in sig ordentligt. Jag åt ca till V8-9 då mina tabletter tog slut. Det var läskigt att sluta, men det verkar som att det gick bra. Jag åt 1/3 barnalbyl, mest bara för säkerhets skull, i 7v. Jag slutade då jag fick blödningar under graviditeten (och var helt säker på MF). Det var svårt att dela dem, men jag gjorde tre ungefärliga bitar och tänkte att slutdosen över tre dagar blir ändå det samma. Vid IVF ska man ju ta progesteron till TD (så var det klinik iaf) och det var ju BIM +7, så jag tänker att jag nog skulle fortsätta med det ett tag om jag var du. Har för mig att en del fortsätter med det längre än så också?!

• Älva1973

Tänk att det bara ska vara hinder. Nu pratade jag med min gyns sköterska och det lät som att det kan vara svårt få utskrivet det jag behöver här i sverige. Hur svårt ska det vara med östrogen och progesteron????
    *sucka*
    Väntar svar från min klinik i Tjeckien nu. Känner mig stressad då jag bara har så det räcker till imorgon  Rynkar på näsan

• Vi 5

Tack för input, (som ni märker hag jag svårt att koncentrera mig på jobbet och kikar in här hela tiden). Det som talar mot barnalbyl för mig är att jag har så ruskigt känslig mage och redan äter full dos omeprazol. Har hört att Trombyl är snällare mot magen, men vet inte om det stämmer?

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-02-13 11:51:05 följande:
    Tack för input, (som ni märker hag jag svårt att koncentrera mig på jobbet och kikar in här hela tiden). Det som talar mot barnalbyl för mig är att jag har så ruskigt känslig mage och redan äter full dos omeprazol. Har hört att Trombyl är snällare mot magen, men vet inte om det stämmer?
    Jag har också svårt koncentrera mig för tillfället, tittar också in allt för ofta Flört
    Jag funderar också på barnalbyl/trombyl. har ju haft ett MA som avstannade i v6+3.
    Kan det vara farligt på något sätt eller är det bara bra?? 
  • Tuvalina

Vi4, jag har också mycket känslig mage. Har aldrig provat Albyl men med Trombyl känner jag aldrig något.

• kattm

Vi 4, kan du tänka dig att PM:a mig? Jag kan nämligen inte PM:a dig.

• germany

Vi 4 - Vilken glädjande nyhet du delger oss!! Solig
    GRATTIS GRATTIS GRATTIS i massor Skrattande
    Detta plus låter mkt lovande då det verkar starkare än ditt förra.
    Du ska se att plusset kommer att stanna denna gång :).

Vore jag du så skulle jag inte tveka att fortsätta med progestron. Hur länge räcker det du har?
    Skulle också fortsätta med kortison. Kanske du kan vända dig till din läkare och höra dig för om du inte kan få trombyl utskrivet, ett försök i allafall? Annars finns det som det redan nämnts då barnalbyl.

Anne - Kul att du tittar in en sväng. Hoppas allt är väl? Snart är det väl äntligen eran tur i Åbo, ungefär samtidigt som Ypke om jag inte minns fel....spännande! Sköt om dig så jättemycket Hjärta

Avrundar med lite ego. Var på kub idag och fick se en liten som sög på tummen och hade  gymnastik för sig hela tiden :). Det blev en lång stund vid ultraljudet då det även var en läkarstudent med. Det störde oss inte alls, men lite bortglömda just vid kollen blev vi kanske i och med att de förde en helt egen konversation då äkarstudenten skulle lära sig.....Men vi hörde ju allt de sa så vi hängde ju ändå med vad de såg och gjorde.
    Fick höra att allt såg bra ut och att vi kommer att bli kallade till RUL om några veckor. Ytterligare ett delmål för oss att komma fram till. Tiden går sakta när man vill att den ska gå fort!

• Kattflickan

Grattis Germany! Antar att du fick bra siffror. Det är fantastiskt att få se barnet på UL. Hoppas du kan känna dig lugnare nu!

• cff

Germany - härligt! Det är så fantastiskt alltihopa. Tänk att du har en liten bebis i magen. Gymnast och allt :)