• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Pippi70

Ber om ursäkt om någon tog illa upp när jag klumpigt i mitt inlägg skriver att jag hoppas ni blivit uppvaktade av era män o barn...gick lite hastigt på tangenterna:( förlåt mig! Kram

• MissBoring

Germany, det gör inget att du tycker synd om mig för det gör jag med!! Grattis till lyckat kub.

Vi4, Grattis till nytt och starkare plus.
    Det går lite upp och ner, men jag förösker att sova mycket och inte tänka lika mycket..

Älva, din ruvninga har gått så fort.. hoppas det bara va en lite "nu skulle mensen kommit blödning" och att du får ett starkare plus snart!

Ruva lugnt till er som gör det!

Kram

• Älva1973
    MissBoring skrev 2013-02-15 13:37:10 följande:
    Germany, det gör inget att du tycker synd om mig för det gör jag med!! Grattis till lyckat kub.

Vi4, Grattis till nytt och starkare plus.
    Det går lite upp och ner, men jag förösker att sova mycket och inte tänka lika mycket..

Älva, din ruvninga har gått så fort.. hoppas det bara va en lite "nu skulle mensen kommit blödning" och att du får ett starkare plus snart!

Ruva lugnt till er som gör det!

Kram
    Tack för omtanken, jag hoppas verkligen att det inte är något fel.
    Allt skulle ju vara perfekt nu hade jag tänkt. Jag beundrar verkligen er som orkat försöka så länge. Jag har ju "bara" försökt i 15 månader och fått ett MA. Men det känns som en evighet.

Jag har ett konstant molvärkande i magen och hoppas att det ska vara något bra.
    Inget mer blod eller brunt nu när jag varit på toaletten. Testet jag tog i morse var starkare än i tisdags.

Så roligt att du tittar in, hoppas du har det bra trots allt. Kram!! 
  • cff
    Vi 4 skrev 2013-02-14 22:01:15 följande:
    Pippi, denna läkare skriver bara ut sådant hon själv tror på. Hon säger ofta att det inte finns tillräckligt med belägg för olika saker. Jag har haft 3 mf, men hon tycker inte att det verkar finnas något mönster mellan dem och tror inte att jag skulle bli hjälpt av trombyl. Och eg. tror ju inte jag det heller, jag tror det helt enkelt är dåliga ägg som gör att det inte utvecklas som det ska. Men jag hade tänkt att det skulle vara skönt att ha det för säkerhets skull, det är ju kanske min allra sista chans. Hoppas att ditt Prasteron ändå räckt för positiv effekt. Hur länge har du ätit det nu?

Vi4, jag tycker du skall ge henne studien som jag beskriver här som beskriver effekterna av prednisolon efter ET. Den säger visserligen att det med nöd och näppe statistiskt signifikant att prednisolon ökar chansen att bli gravid och att det inte är statistiskt bevisat att det ökar antalet levande föda - men det visar ju på en positiv effekt - även om den inte är statistiskt säkerställd.

Vad gäller trombyl så kunde den metanalys som Cochran gjorde (här) inte visa på någon positiv effekt, inte ens en icke statistiskt signifikant sådant), så där kan jag tyvärr inte hjäpa dig med argument (även om jag själv äter trombyl). 

Dock - du skulle kunna gå till din husläkare och höra om hon/han kan hjälpa dig. Min erfarenhet är att läkare, som varit svårare vad gäller en hel del andra mediciner, inte haft något som helst emot att skriva ut prednisolon och trombyl när jag bett dem. Jag har helt enkelt berättat att jag har hört att det skulle kunna hjälpa mig att bli gravid och vill prova och då har läkaren plockat fram receptblocket.  
  • Älva1973
    cff skrev 2013-02-14 19:36:59 följande:
    Älva - jag förstår att du blir rädd och ledsen om du blöder, men det är inte ovanligt att blöda lite (och ibland till och med mycket) även när man lyckas. Så jag fortsätter att hålla tummarna för er.

Vad gäller recepten - jag tror faktiskt inte läkarna har någonsom helst skyldighet att skriva ut svenska recept istället för utländska. En läkare måste ta ansvar för den medicin de skriver ut - även om hon eller han bara "översätter" ett utländskt recept. Met ett utländskt recept kan du normalt (iaf om det är nordiskt, förmodligen alla europeiska) hämta ut medicin på svenska apotek, men då får du inte del av läkemedelsförmånen. Många har svårt att få medicin utskrivet av svenska läkare för behandlingar som ordinerats av utländska.

Säg inte till din svenska läkare att strunta i att skriva receptet även om du just nu är lite irriterad på henne - det skadar inte att ha fler recept till hands (du behöver ju inte hämta ut medicinen och recepten är giltiga ganska länge) - du vet inte om du i framtiden kan ha glädje av receptet. 
    Jag har hejdat mig och inte mejlat någit svar ännu. Kan ju vara bra med ett "extra" recept som du sa Flört
    Nu är mitt recept inte nordiskt utan tillhör EU i alla fall. Man kan  ju hopps att de tar något beslut i den europeiska samvåden snart så det ska bli enklare att få vård mellan länder inom EU.

Har fått upp hoppet lite nu när test blivit starkare samt att det inte blödit något mer och det bruna skräpet avtagit.

Vilken ruvardag är du på nu? När har du din testdag? Ska hålla mina tummar för dig Solig
  • Mary84

cff- jag får be om att få ta ett kalcium prov också. Är det dåligt om man har för hög sådana värden? för fertiliteten? eller ivf?

Hemulen: Ja, de tog tog TSH, T4, T3 också. TSH låg på 1,0 så det var bra. Vet inte vad t3 t4 låg på men hon sa att dem också var bra.

Första gången jag tog AMH togs även FSH och det låg på 14. Sen var vi på sophiahemmet, där vi först tänkte göra ivf, då ville de ta nya prover på cykledag 3. Min mens kom dock inte på två månader.. när den kom tog jag om proverna på det som då var cykeldag 3, och då låg FSH på 6,3. Och det var ju bra, sa dom. Och tog utifrån de nya proverna beslutet att vi fick pröva ivf. Men kan man verkligen lita på provet när min mens var så strulig? Självklart berättade jag för dem att min mens hade varit sen och så, men på de verkade som att bara FSH var lågt så...

Sen fick jag en mens där emellan och sen uteblev den ytterligare tre månader..suck.. När jag var hos min läkare sist så var slemhinnan så tjock så hon tyckte att jag skulle börja med provera, vilket jag gjorde. Men jag förstår inte varför mensen håller på och strular så mycket?? Kan det vara för mitt låga AMH? Ni andra med lågt AMH har ni också strulig mens? eller kan det bero på stress? känns så hopplöst allting.. om jag åtminstånde hade regelbunden mens hade det kanske funnits en liten liten chans att bli gravid under väntan på ivf.

Läkaren sa även att det var positivt att jag byggde upp slemhinna, att det visade på att jag hade hormoner som fungerar i kroppen... Men om mina hormoner fungerat hade jag väl haft regelbunden mens?

En annan sak som jag undrar lite över var att mitt S-kortisol värde låg på 268 och var taget kl 9 på morgonen. Det var i och för sig inom referensramen men ändå ganska lågt (tyckte jag).  Är det någon som vet något om det kan vara lågt? 

• Vi 5

Vill bara svara Älva lite snabbt, molvärk är jättevanligtvid graviditet, jag har det nu med. Det betyder då oftast att livmodern växer lite. I mina grav har jag haft ganska stark sådan värk, särskilt i början, så pass att jag blivit riktigt orolig. Håller tummarna hög att det var sista blodsdroppen på länge!

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-02-15 16:48:29 följande:
    Vill bara svara Älva lite snabbt, molvärk är jättevanligtvid graviditet, jag har det nu med. Det betyder då oftast att livmodern växer lite. I mina grav har jag haft ganska stark sådan värk, särskilt i början, så pass att jag blivit riktigt orolig. Håller tummarna hög att det var sista blodsdroppen på länge!
    Hoppas, hoppas, hoppas att det är så.
    Usch.. trodde aldrig jag skulle bli så här nojjig Obestämd
  • cff

Mary - när jag tog s-kortisol var ref-värdet att det skulle ligga över 400 - annars rekommenderades uppföljningsprov, men jag ser på karolinskas hemsida (www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Sidor-om-PTA/Analysindex-alla-enheter/Kemi/Anvisning/) att refvärdet på morgonen är 200-800.

Jag tycker att du skall be att få ta om det (och då 7-8 på morgonen som är rekommenderat för ett enstaka prov). Ligger du lågt kan man ordinera ett belastningstest för att försäkra sig om att dina binjurar fungerar som de ska (jag fick göra ett sånt, det gör man på sjukhuset, tar ca 1 timme).

Det är ju binjurarna som producerar både kortisol och dhea så du vill ha koll på att de fungerar som de ska.